=

SNILLERE BAK: Hekken ser ved første blikk snillere ut enn fronten, men vi tipper lyktene tar seg godt ut når det er mørkt.

I 2012 er det klart for en ny 3-serie fra BMW. Her er en tjuvtitt.

Disse computerbildene, som er lagd av folk med tett kjennskap til hva som skjer bak lukkede dører hos BMW, viser at 3-serie designmessig legger beskjedenhet til side. Særlig fronten synes vi ser aggressiv og tøff ut.

Flere designelementer, som for eksempel profilene i karosseriflatene, kjenner vi igjen fra den nye 5-serien.

Les vår test av nye 5-serie: Verdens beste bil

Bilen blir litt større en dagens modell, noe som særlig gjelder akselavstanden.

Likevel skal vekten bli lavere. Ved siden av at slankingen bør medvirke til at bilen kjører godt, har det sitt å si for forbruket. BMW vil videreutvikle Efficient Dynamics-programmet, med blant annet regenerering av bremsekraft og stopp-start-system, også i den nye modellen.

Flere versjoner

I tillegg til sedan, stasjonsvogn, kabriolet og coupé kommer trolig også en todørskombi i 2013. Internt er den døpt GT3, noe som forteller oss at den kan ses på som en slags krympet versjon av den digre 5-serie GT.

Les test av 530d GT her.

Mens dagens 3-serie kabriolet har et metallfoldetak, vender den kommende utgaven tilbake til stofftak. Etter sigende skal noe av årsaken ligge i California, der den største kundegruppen ligger:

Folk ønsker å vise at de har betalt ekstra for en kabriolet. Det får de ikke gjort med en hardtopversjon som ser ut som en coupé.

=

TØFF I TRYNET: Fronten på nye 3-serie breier seg skikkelig ut.

Mindre, men sterkere motorer

På motorsiden fortsetter downsizingtrenden - trolig til skuffelse for den store skaren av rekkeseksertilhengere. En ny generasjon av turboladede firesylindrede motorer, som først blir å finne i den kommende 1-serien, vil ta over også i 3-serie.

Verstingversjonen M3 vil få en sekser med to turboer, som i tillegg er hybridstøttet av en elmotor. Med X6 Active Hybrid-bilen vi nylig har kjørt i tankene, vil dette ikke bety tap av kraft - snarere tvert imot.

Les også:

Alle våre tester av BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!