Volvo har en plan: Med stasjonsvogna V60 og broderbilen S60 (sedanutgaven som du finner test av her) skal svenskene ta innersvingen på konkurrerende modeller fra de tyske statusmerkene Audi, BMW og Mercedes.

Det er intet beskjedent mål, for Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse er gode biler (klikk på bilnavnet for å lese test).

Med V60 startet Volvo med den utvendige designen. Bilen skulle se sportslig og dynamisk ut, så fikk det heller være at det kunne få noen praktiske følger. V60 er nemlig ikke en stasjonsvogn som passer for alle. Det skal vi komme tilbake til.

Del på Facebook og Twitter:

Del

Snuten på bilen (og på S60 - de er like fra fronten og bakover til om lag midt på) er spissere enn på mange andre biler, og frontlyktene er trukket litt bakover på sidene. Fra dem og bak til baklyktene er det trukket en nøye utstudert profil med lette bølger.

Hensikten er å gi bilen et tyngdepunkt som ser lavt ut. Samtidig er V60 umiskjennelig Volvo, med markert emblem i grillen og merkets typiske baklykter.

I undertegnedes øyne er ikke V60 bare Volvos desidert peneste stasjonsvogn noensinne. Den er også vel så pen som S60, som kanskje er mellomklassens stiligste sedan per i dag.

Blir V60 for dyr? Her er tester av 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.

Volvo V60 2010, stasjonsvogn, lys=

SPORTSLIG GREP: Den nedre vinduslinja stiger, mens taklinjen faller. Stilig, men det stjeler plass og utsyn fra baksetet. © Volvo

Tekniske data Volvo V60 D3 (diesel)

  • MOTOR, CCM:1984
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:163/2900
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:400/1400-2850
  • EGENVEKT, KG:Ikke oppgitt
  • TILHENGERVEKT, KG:Ikke oppgitt
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM463 x 187 x 148
  • BAGASJEROM, LITER:
  • DEKKDIMENSJON:215/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,55
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:144
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,4
  • TOPPFART, KM/T:220
  • PRIS FRA, KR:395.900

Volvo V60 kommer med i alt åtte motorversjoner, med fra 115 til 304 hk og priser fra 316.900 til 901.900 kroner før ekstrautstyr.

Men hvordan kjører den?

Med sportslighet i det ytre bør indre egenskaper følge opp. Stefan Sällqvist er sjef for understell i Volvos biler, og han forteller at de har brukt nettopp de tyske prestisjekonkurrentene som referanse i utviklingen av S60 og V60.

- Men våre biler skal ikke være som dem, de skal også være en Volvo, sier Sällqvist, som forteller at de har jobbet mye med å skape en direkte styrefølelse.

Med det siste har Volvo definitivt lykkes. Med små rattbevegelser styres bilen akkurat dit sjåføren vil - med ett unntak: Svingdiameteren er stooor. Her gjelder det å vite at en har plass nok før en tar en u-sving.

Chassiset er ifølge Volvo det mest sportslige de noen gang har bygd, der alle deler som påvirker kjøreopplevelsen er en dimensjon opp fra selv de mest sportslige av eldre Volvo-modeller.

Stasjonsvognhekken veier drøyt 40 kg ekstra sammenlignet med S60, og det er kompensert for i blant annet fjæring og demping. En V60 skal oppføre seg likedan som en S60 - du finner utdypende informasjon om dette i vår test av sedanen.

Volvo V60 2010, stasjonsvogn, lys=

STIL: Korte overheng i fronten og bak er med på å gi en sportslig framtoning. © Volvo

På de norditalienske veiene der prøvekjøringen finner sted, byr V60 på kjørekunster av høy standard. Det gjelder både styring, hvordan den takler ujevnheter, støynivå, kjøreglede og trygghetsfølelse.

V60 har dette litt udefinerbare som skiller en premiumbil fra en mer folkelig modell. Alt kjennes godt innpakket, men uten å redusere opplevelsen for en sjåfør som liker å kjøre bil.

Tvert imot finnes en nerve mellom bil og sjåfør som ikke har vært til stede i tidligere Volvoer.

Et godt bidrag til den positive opplevelsen kommer fra interiøret generelt og setene spesielt. Interiøret er holdt i Volvos «skandinaviske stil» som skiller seg litt fra de andre. Utstyrt med skinninteriør er kvalitetsfølelsen høy.

Setene greier på samme tid både å støtte og gi komfort. Skulle du for eksempel få for deg at du skal kjøre hele E6, er dette setet et av de beste å gjøre det i. Også i baksetene er det bra med plass. To voksne sitter godt.

Mer plass i kupeen vil ventelig den nye VW Passat by på.

Volvo V60 2010, stasjonsvogn=

LIDER: Før seteryggene felles ned, rommer ikke V60 mer enn 440 liter. Det er ikke mye størrelsen tatt i betraktning. Men du kan jo alltids kaste ut passasjerene og legge setene flate... © Volvo

Sterk motor, men...

Så langt, alt vel. Men så kommer et par ting der V60 kanskje ikke oppleves å være helt i tet.

Det ene handler om motoren som i alle fall i første omgang blir bestselgeren, kalt D3. Dette er en femsylindret tolitersdiesel, enkelt sagt en ny versjon av Volvos velbrukte 2,4D-motor. Med 163 hk og 400 Nm er det intet galt med ytelsene på papiret.

I praksis har imidlertid motoren et kort effektområde: fra ca. 1500 til ca. 3500 omdreininger er det fullt øs. Før og etter er det derimot temmelig tomt for krefter.

Det gjør at girspaken må brukes hyppig hvis ferden går oppover og veien i tillegg bukter på seg. Da kunne en også ha ønsket seg en litt mer presis følelse i den manuelle girkassen. (S60-en vi har testet tidligere hadde D3-motoren og automatgir. Les hvordan det fungerte her.)

Et bensindrevet alternativ i samme prisklasse (det vil si fra knapt 400.000 kroner) heter T4 og er en turboladet 1,6-liter med 180 hk. Her er kjørekomfort og ytelser gode det lave sylindervolumet tatt i betraktning. Krefter leveres over et bredt spekter, helt opp til rundt 7000 o/min.

Volvo V60 2010, stasjonsvogn, lys=

KUPÉPLASS: Fire voksne sitter riktig godt i V60. Legg merke til at bakseteryggen er tredelt. Det øker fleksibiliteten betraktelig. © Volvo

På vår prøvekjøringsrute med mange høydemeter stigning viste imidlertid kjørecomputeren forbrukstall som ikke virket helt pene.

En versjon med 150 hk kalt T3 vil for øvrig koste knapt 360.000 kroner, og blir dermed den heteste bensinmotorkandidaten i Norge.

Den norgesvennlige Drivé-modellen med 1,6-liters dieselmotor med 115 hk kommer først i mars neste år. Med en fra-pris på 316.900 kroner har Volvo store salgshåp til den.

Volvo V60 2010, stasjonsvogn, interiør=

BARNEVENNLIGERE: En integret seteløsning løfter barn litt opp. Det er høyst nødvendig for at de små skal kunne se ut. © Volvo

Et plasspørsmål

Vi nevnte at V60 kanskje ikke passer for alle. De som tenker "herregårdsvogn" når de tenker Volvo stasjonsvogn, og i det legger godt med bagasjeplass, er kommet til feil bil.

Da er det fortsatt V70 som gjelder. Test av den billigste versjonen, V70 Drivé, finner du her.

Når ytre former får forrang, går det ofte ut over bagasjeplass. V60 har lite overheng bak bakhjulene, og det er med på å gi et relativt kort lasterom. Rommet er heller ikke dypt, til tross for at reservedekk er erstattet med skumreparasjonssett.

Volvo prøver å bøte på dette med en bakseterygg som kan legges ned i tre deler. Smart, men hvis baksetet er i bruk, er og blir 440 oppgitte liter lite.

Det finnes langt mer kompakte stasjonsvogner som har mer plass bakerst.

Volvos nye sportslighet har altså sin pris for V60. Men slik er det også for de utpekte konkurrentene BMW 3-serie og Audi A4. P-en i prestisje står ikke nødvendigvis for "praktisk" og "plass" også.

Les også:

Volvo V60 display for frontkamera.=

SIKKERHET: Ingen ny Volvo uten masse sikkerhetsutstyr. Her bildet fra to frontkameraer som titter rundt hjørner. © Volvo

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!