Kort sagt:

+ Komfort

+ Kjøreegenskaper

+ Forbruk

+ Kvalitetsinntrykk


- Bagasjeplass

- Kun som sedan

Omsider er Ford Mondeo på plass – to år senere enn først varslet. Sent, men godt. Mondeo sto nemlig til en femmer på terningen i vår test tidligere i vinter.

Og ikke nok med det. Vi kåret den best i test da vi satt den opp mot nye Volkswagen Passat og oppgraderte Peugeot 508. Alle med dieselmotor og automatgir.

Mondeoen vi nå har testet byr på noe helt nytt i Ford-sammenheng. Mondeo Hybrid er Fords første hybridbil. Men hvor god er den egentlig? Og hvorfor kommer den antagelig ikke til å selge godt i Norge?

Kjøreegenskaper: 5

Vi hadde lite å utsette på kjøreegenskapene i Mondeo med dieselmotor og automatgir. Det samme gjelder hybriden.

Kjørefølelsen i Mondeo går i retning storbil, og kanskje i enda større grad i hybriden, som er litt tyngre enn med diesel. Bilen ligger stabilt på veien, tungt om du vil, men på den gode måten.

Det betyr ikke at vi opplever den som daff eller kjedelig. Det kan man ikke minst takke en presis styring for.

Mondeo formidler også tilstrekkelig med tilbakemeldinger fra underlaget, sånn at man kan kjenne om det er glatt før man havner i problemer. Det liker vi.

Bittet i forhjulene er godt også der det er glatt, og vi opplever de elektroniske hjelperne som effektive hvis man får hjulspinn eller en sladd.

GÅR GREIT: Motorene yter totalt 187 hestekrefter og 173 Newtonmeter, men hybriden er ikke raskere enn diesel-Mondeo med 150 hestekrefter.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1999
  • Effekt, hk ved o/min: 187
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 173
  • Egenvekt, kg: 1654
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 487/190/
  • Bagasjerom, liter: 383
  • Standard dekkdimensjon: 215/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
  • CO2-utslipp, g/km: 99
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,2
  • Toppfart, km/t: 187
  • Pris fra, kr: 368 000
  • Pris testbil, kr: 433 700

Motor: 4

Motorpakken i Mondeo er sammensatt av en bensinmotor og to elmotorer, der den ene bistår med kraft til å drive hjulene og den andre lader batteriene.

Systemet er koblet opp mot en trinnløs girkasse (CVT) og jobber helt sømløst. Vi har kritisert mange trinnløse girkasser for å være masete under akselerasjon, da turtallet går opp og blir liggende konstant høyt til du går av gasspedalen, men vi syns ikke dette er like tydelig i Mondeo Hybrid, som til tross for et dreiemoment på kun 173 Newtonmeter har godt skyv på lavt turtall.

Mondeo Hybrid har forhjulstrekk, og det merkes godt på glatte vinterveier. Elmotorens lynraske respons gjør at Mondeo gjerne spinner litt ved igangkjøring. Går du litt for brått på gassen på vei ut av glatte svinger, vil du også oppleve understyring.

Ytelser: 4

Motorene yter totalt 187 hestekrefter og som nevnt 173 Newtonmeter, men er ikke raskere enn diesel-Mondeo med 150 hestekrefter. Dieselens gode dreiemoment veier opp for mangelen på hestekrefter.

Det betyr ikke at Mondeo Hybrid er treg. I mellomakselerasjon er de to tilnærmet like kjappe. Hybriden er et tidels sekund tregere fra 60–100 km/t (5,7 sekunder) og tre tideler tregere fra 80–120 km/t (7,7 sekunder).

OPPTUR: Alt foran sjåføren helt nytt. For det første bygger dashbordet noe mindre innover i kupeen. For det andre er de mange tastene i stor grad erstattet av en berøringsskjerm.

Testdata:

  • 60-100 km/t, kickdown: 5,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,55

Eksteriør: 5

Det mest iøynefallende ved den nye Mondeoen er Fords nye familiefjes. Fasongen til grillen har fått mange til å mene at Ford har hermet etter Aston Martin. Det er anklager som er egnet til å gjøre Ford-folk ganske stramme i maska.

Om likhetstrekkene hersker de i våre øyne ingen tvil. Samtidig synes vi ikke at det verste en front kan minne om, er en Aston Martin. Forutsatt at resten av bilen følger opp i passende stil.

Resten av Mondeo er ikke i Aston-stil, men helheten passer likevel godt. Linjeføringen framstår som strammere enn på forgjengeren, som i hvert fall med årene fikk noe tungt over seg. Den virker rett og slett mer eksklusiv, og det er i dag åpenbart viktigere enn noensinne.

Et viktig punkt med Mondeo Hybrid, er at den kun er å få som sedan. Noe som ikke er spesielt populært i Norge, der det er stasjonsvogn og god bagasjeromsplass som gjelder.

Interiør: 3

Det er mye bra med interiøret i nye Ford Mondeo, men en ting tar fokuset bort fra alt det positive: bagasjerommet.

Nok en gang har Ford klønet det til og lagt batteripakka midt bagasjerommet, akkurat som de gjorde i Focus Electric. Når andre bilprodusenter klarer å gjemme batteripakkene i gulvet under baksetet, hvorfor må Ford på død og liv fylle halve bagasjerommet? Løsningen virker lite gjennomtenkt og får Mondeo Hybrid til å framstå uferdig.

Bagasjersomsvolumet i Mondeo Hybrid er kun 383 liter, mot 500 i stasjonsvognen. Et tall vi for øvrig syns var nøkternt, da våre fysiske mål viste at bagasjerommet var på det jevne med Passat som har oppgitt volum på hele 650 liter.

Mondeo har et av de bredeste baksetene i klassen, noe som kan være særlig viktig for dem som skal ha store barneseter inn i baksetet. Beinplassen er mer enn tilstrekkelig for alle familier der de fleste familiemedlemmer befinner seg noenlunde innenfor normalen (men ikke fullt så stor som i den nye Passaten).

VIRKER UFERDIG: Når andre bilprodusenter klarer å gjemme batteripakkene i gulvet under baksetet, hvorfor må Ford på død og liv fylle halve bagasjerommet?

Vi har ikke vært helt fornøyd med dashbordet i en del Ford-modeller de siste årene. De har virket påtrengende og har til dels hatt veldig mange taster og brytere.

Ford har tydeligvis heller ikke vært tilfreds, for i den nye Mondeoen er alt foran sjåføren helt nytt. For det første bygger dashbordet noe mindre innover i kupeen. For det andre er de mange tastene i stor grad erstattet av en berøringsskjerm.

Blir du kastet uforberedt inn i en Mondeo, kan det ta litt tid før du har orientert deg – ikke minst i en bil med så mye utstyr som testbilen.

Det er imidlertid en logikk i hvor du finner ting, og i løpet av de dagene vi kjører bilen, blir vi venner med systemet. Det er kanskje ikke like intuitivt som VWs tilsvarende system, men forskjellen er ikke dramatisk.

Ford har valgt å vise mye informasjon samtidig i det heldigitale displayet ved rattet. Igjen kan dette framstå som litt vel mye på en gang, men vi opplever at funksjonen er god etter litt tilvenning.

I såkalt opplevd kvalitet har normalen i bilklassen vært at VW Passat har ligget et lite trinn foran de andre. Mondeo har aldri vært nærmere ved å utligne denne forskjellen enn nå. Den virker pent påkostet, i alle fall i en testbil med seter i skinn og alcantara.

Komfort: 6

Godfølelsen vi fikk da vi testet Mondeo stasjonsvogn med diesel og automat er definitivt også til stede i hybriden, og i enda større grad.

Den allerede omtalte storbilfølelsen bidrar til en tydelig komfortgevinst. Mondeo har et smidig understell som demper alle typer ujevnheter på meget godt vis. Av stasjonsvogner fra volummerkene er det Mondeo som er nærmest biler som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse når det gjelder denne typen smidighet.

Vi sitter også godt i Mondeoen. Det finnes gode muligheter til å justere sete og ratt akkurat slik man vil ha det. Når det gjelder selve setet, kan det virke som om Ford har tatt med seg lærdom fra perioden da selskapet eide forsetemesteren Volvo. En fast struktur er kombinert med et litt mykere ytre sjikt, og samtlige medlemmer i testteamet holder førersetet som det kanskje beste i bilklassen.

Ford sier at de har brukt forsinkelsene av Mondeo-lanseringen i Europa til å finjustere bilen for europeiske forhold. Det er godt mulig at det er vanlig markedsføringspjatt, men uansett opplever vi at understellet lager mindre rumlelyd på ujevn vintervei enn de nevnte konkurrentene den kjøres sammen med. I støymålingene våre er Mondeo både mål- og hørbart stillere enn Passaten, som har ganske mye hjulstøy.

Og der Mondeoen vi testet tidligere fikk trekk for grov motorlyd, jobber bensinmotoren fløyelsmykt og nærmest lydløst under panseret i Mondeo Hybrid.

Derfor er vi ikke i tvil, toppkarakter i komfortkategorien er velfortjent. 

GOD PLASS: Mondeo har et av de bredeste baksetene i klassen - viktig for dem som skal ha store barneseter inn i baksetet. Beinplassen er mer enn tilstrekkelig for alle familier.

Sikkerhet: 5

Den nye Ford Mondeo er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP og kom ut av det hele med totalkarakteren fem av fem stjerner. EuroNCAP strammer stadig inn på kravene i disse testene. Mens det tidligere nærmest var normalen at en ny bil fikk fem stjerner, ser vi nå at litt flere modeller får stjernetrekk.

Mondeo får 86 prosent for voksnes sikkerhet, 82 prosent for barn, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 66 prosent for sikkerhetsassistenter. I praksis er den på omtrent samme nivå som Passat på alle områder med norsk utstyrsspesifikasjon.

På ekstrautstyrslista finner man flere typer aktivt sikkerhetsutstyr. Dette utstyret er rimelig priset, og det fortjener Ford skryt for. Mondeo har også en nyvinning i baksetet. Sikkerhetsselene ved vindusplassene har innebygde kollisjonsputer som skal sørge for at trykket ved et sammenstøt blir bedre fordelt.

Pris/utstyr: 4

368 000 kroner koster Ford Mondeo Hybrid – 10 000 kroner mindre enn Mondeo stasjonsvogn med diesel og automatgir. Begge i utstyrsnivå Titanium.

Testbilen hadde i tillegg en del ekstrautstyr som hever inntrykket. Blant annet er den såkalte Citypakke Premium til 23 000 kroner verdt og koste på seg. I den får du navigasjon, dab-radio, lydanlegg med 12 høyttalere, 8-toms berøringsskjerm med alt av moderne tilkoblingsmuligheter, ryggekamera og parkeringsassistent med parkeringssensorer foran og bak.

Testbilen hadde i tillegg Titanium X-pakke med adaptive LED-lys, elektrisk bakluke og seter i semsket skinn med elektrisk justering til 23 000 kroner.

Blindsonevarsling og oppblåsbare sikkerhetsbelter bak (såkalt Sikkerhetspakke 1) til 6300 kroner, samt mørktonet glass (3000 kroner) og metallic lakk (10 400 kroner) ga en totalpris på 433 700 kroner.

MYE BEDRE: De mange knappene i forrige Mondeo er byttet ut med en stor touchskjerm. Det er kanskje ikke like intuitivt som VWs tilsvarende system, men forskjellen er ikke dramatisk.

Forbruk: 5

Ford Mondeo hybrid har et oppgitt bensinforbruk på 0,42 l/mil og et CO2-utslipp på 99 g/km. Det er lavt for en stor familiebil, men samtidig høyt i forhold til mer motorsterke hybrider som for eksempel Golf GTE og Audi A3 e-tron. Volvo V60 har til sammenligning er oppgitt forbruk på 0,18 l/mil og vesentlig bedre ytelser, mens Mitsubishi hevder at Outlander PHEV skal klare seg med 0,18 l/mil.

Nevnte hybrider er riktignok ladbare, og de er optimert for å gå så billig som mulig i EU-syklusen. Faktisk forbruk er en helt annen ting, og vi ser ofte at hybrider har størst avvik mellom oppgitt og faktisk forbruk i vår 20 mil lange forbrukstest.

I denne testen klarte V60 Hybrid og Audi A3 e-tron begge med en halvliter per mil, mens Outlander PHEV slurpet i seg solide 0,69 l/mil.

Mondeo Hybrid gjør en god figur i forbrukstesten og ruller i mål med et snittforbruk på 0,55 l/mil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Etter å ha kjørt to versjoner av nye Ford Mondeo er vi ikke i tvil om at vi liker den godt. Vi liker drivlinjen, ytelsene, drivstofforbruket og den herlige komforten svært godt, men misliker sterkt at den kun finnes som sedan og at batteripakka stjeler så mye plass i bagasjerommet. Noe vi tror er grunn nok til at mange vil utelukke Mondeo Hybrid som sin neste familiebil. 

Kom med en hybrid-stasjonsvogn med batteripakka gjemt i gulvet under baksetet, Ford, så blir det nok fart på hybridsalget.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 433700

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!