TEST: VW Passat, Ford Mondeo og Peugeot 508

Den beste stasjonsvogna vinner på pris

I påkostet utgave er de nærmest luksusbiler.

BILTEST: Vi har sammenlignet Ford Mondeo, Peugeot 508 og VW Passat - alle stasjonsvogner. FOTO: Petter Handeland
BILTEST: Vi har sammenlignet Ford Mondeo, Peugeot 508 og VW Passat - alle stasjonsvogner. FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert
Den synes mange minner om Aston Martin

Uansett hvilken av disse bilene en stasjonsvognkunde velger, er muligheten stor for at vedkommende vil leve lykkelig i noen år, bilmessig sett. For de tar et lite sprang nå, de nye stasjonsvognene i mellomklassen. I påkostet utgave er de nærmere de såkalte premiumbilene enn noen gang.

Lenge varslet Mondeo

Et par år etter at den først ble varslet, er Ford Mondeo endelig på plass. I USA har broderbilen Fusion i dagens utgave rullet millioner av miles siden den ble lansert. Ford i Europa snakker nødig om grunnene til Mondeos forsinkelse (i hovedsak en arbeidskonflikt), men sier i stedet gjerne at ventetida har hatt sine fordeler. De har hatt god tid til å gjøre «verdensbilen» europatilpasset. Verdensbil betyr at den selges med så få regionale endringer som mulig, men Ford er ikke strengere på dette enn at stasjonsvogna kun bygges til europeiske kunder.

Forrige Passat var ikke helt ny

Endelig får vi en helt ny VW Passat. Den forrige «nye» generasjonen var ikke mer ny enn at teknikkekspertene i eksempelvis tyske Dekra og EuroNCAP anså den som en facelift av den som kom i 2005. Ni år er et langt billiv i dag. Den nye Passaten er, selvfølgelig, bygd med VW-konsernets høyt utviklede modulteknologi, der komponenter settes sammen som byggeklosser. Mange byggeklosser er de samme som i Golf – noe vi også kan se.

Oppgradert Peugeot 508

Når to viktige biler i klassen kommer samtidig i helt ny utgave, er det ikke unaturlig at andre føler for å svare. Akkurat i tide har Peugeot midtlivsoppgradert sin 508. Dette er en ganske omfattende facelift, og ikke uventet loves mer luksus og raffinement her også. (Mazda 6 følger straks etter i oppgradert utgave, og flere andre utover i 2015.)

Les full test av Peugeot 508 SW

Les full test av VW Passat her

Les full test av Ford Mondeo her

BILTEST: I påkostet utgave er de nye stasjonsvognene i mellomklassen nærmere de såkalte premiumbilene enn noen gang. FOTO: Petter Handeland
BILTEST: I påkostet utgave er de nye stasjonsvognene i mellomklassen nærmere de såkalte premiumbilene enn noen gang. FOTO: Petter Handeland

Legger mer i design

Stil er viktigere enn noen gang. Aldri før har mellomklassebiler fra folkelige merker framstått som så gjennomdesignede. I fronten er Peugeoten kraftig fornyet. Den er markert barskere enn før, men når vi ser den sammen med de to andre, tenker vi på 508 SW mer som klassisk elegant enn sportslig eller aggressiv. Hekken virker litt sidrumpa ved siden av de to kliss nye bilene.

FØRERMILJØ: Peugeot 508 SW. FOTO: Petter Handeland
FØRERMILJØ: Peugeot 508 SW. FOTO: Petter Handeland
FØRERMILJØ: Ford Mondeo. FOTO: Petter Handeland
FØRERMILJØ: Ford Mondeo. FOTO: Petter Handeland
FØRERMILJØ: VW Passat. FOTO: Petter Handeland
FØRERMILJØ: VW Passat. FOTO: Petter Handeland

Mondeo har Fords nye grill, den mange synes minner om Aston Martin. Ford-folk kan bli stive i maska hvis noen ymter om herming. Noe som ligner litt på Aston, er uansett ikke det verste som finnes.

Vi synes fronten har stramme og fine linjer. Hekken er nettere enn på forgjengeren, selv om stilen her i større grad er beholdt.

VW har forsynt Passat med en skikkelig breiflabb. I tillegg til at fronten er ganske rett, økes breddeopplevelsen ved en sammenhengende linje fra ytterst på hjørnene og gjennom grillen.

Med testbilens store hjul (19-tommere) synes vi det er noe amerikansk over fremtoningen.

Det er kanskje ikke unaturlig, for VW ønsker å selge mange flere biler i USA, der det har gått trått for tyskerne. Selv om Passaten er kortest, ser den stor ut, kanskje til og med størst ut, fra alle vinkler.

Følger ikke opp

Innvendig synes vi ikke Passaten helt innfrir hva utvendig design lover. For fra førersetet ser vi på et dashbord som ligner fælt på det vi finner i en Golf. Ikke noe galt om Golf, den solide følelsen eller hvordan utstyret fungerer – betjeningslogikk har i mange år vært noe av det VW har vært best på, og det er de fortsatt. Men så likt Golf i en bil VW gjerne vil at folk skal tenke på i samme åndedrag som mer prestisjeorienterte modeller? Nja.

Vi synes Ford har slitt med dashbordutforming tidligere. Det synes de tydeligvis selv også, for nå starter de på nytt i flere av sine modeller. Nå er dashbordet mindre påtrengende, og tross mer utstyr enn noen gang er det langt færre taster. Mens de to konkurrentene har valgt direktetaster plassert ved skjermen for sentrale funksjoner (VW har gjort dette enklest), har Ford lagt flere funksjoner på selve skjermen.

Den nye logikken krever tilvenning, men når vi har fått det i fingrene, fungerer det godt.

BILTEST: Ford Mondeo. FOTO: Petter Handeland
BILTEST: Ford Mondeo. FOTO: Petter Handeland

For mye av det gode

I Fordens dashbord vises mer info på en gang enn i de to andre. I tillegg skifter fargetoner når du går fra et «betjeningsområde» til det neste. Førsteinntrykket er at det er for mye av det gode, men det er et inntrykk som reduseres når vi blir mer kjent med bilen.

Inne i 508 SW har Peugeot ryddet. De franske ingeniørene har funnet ut at det for eksempel ikke var nødvendig med søttogførti muligheter til å velge radiokanal, slik forgjengeren hadde. Godt er det. Nå er det meste lagt til trykkskjermen også her.

Gevinsten er dobbel: Det ser ryddigere ut, og i de fleste tilfeller blir betjeningen enklere. Bruk av skjermen må imidlertid skje med strak arm, bokstavelig talt. Den står vel langt unna.

BILTEST: VW Passat. FOTO: Petter Handeland
BILTEST: VW Passat. FOTO: Petter Handeland

Godfølelse

Fabrikkenes streben etter å nærme seg premiumbilene ser og føler man nesten overalt. De er pyntet med skinn eller en kombinasjon av skinn og alcantara – og heldigvis er det ikke snakk om det skaiaktige skinnet en finner i mange andre biler. Alle har god polstring i dashbord og dører. Ulyder er det lite av – moderne industriroboter er dyktige til å sette sammen deler til en hel bil.

Med det samme summerer vi opp andre ting som er på ganske likt nivå. Selv om VW påstår at bagasjerommet i Passat (650 liter) er mye større enn hva Ford sier om Mondeo (500 liter), viser vår tommestokk at man vil få plass til omtrent like mye i alle bilene. Forskjellen består i formen. Rommet er noen fingerbredder lengre i Passat, bitte litt bredere i Mondeo og høyest under bagasjegardinen i 508 SW.

I baksetet har Passat og Mondeo rikelig med plass for de fleste familier (Passat totalt sett aller mest), mens 508 SW er merkbart snauere i både lengde, bredde og høyde. Det kan særlig ha betydning for dem som har behov for å sette inn barneseter.

BILTEST: Peugeot 508 SW. FOTO: Petter Handeland
BILTEST: Peugeot 508 SW. FOTO: Petter Handeland

Idealbilen

Vi må til summen av alle forskjeller og nyanser før vi nærmer oss en rangering av bilene. Det er ikke innlysende, for hver av dem har sterke og svakere sider.

Idealbilen burde i våre øyne hatt Peugeotens motor og girkasse.

Det er ikke så viktig at den er ørlite grann raskere og bruker noen dråper mindre diesel. Det handler om følelsen: Lyden er snillest og den nye automatkassen er flinkest. Ford-motoren knurrer mest, og Passatens DSG-automat virker for oss å stresse unødvendig noen ganger.

Idealbilen kunne også hatt Fordens forseter, for her trives vi best i lengden. Peugeotens førersete liker vi minst, fordi vi føler vi sitter oppå og ikke nedi setet. Idealbilen kunne hatt Passatens betjeningssystem og baksetedeling – tredelt baksete øker fleksibiliteten betydelig – og LED-lysene og ryggekameraet fra samme bil. I verken 508 SW eller Mondeo er skiluka i bakseteryggen stor nok til at vi får bindingen på et par voksne alpinski gjennom hullet, og da kan man spørre seg hva vitsen med luka er.

Derimot skulle idealbilen ikke hatt Passatens støynivå. I 100 km/t er det merkbart og målbart mer veistøy her enn i de to andre. 19-tommerne på testbilen får ta noe av skylde, men husk at vi her snakker om myke vinterdekk. Dette lover ikke helt godt for den som bestiller sin Passat med feite sommerhjul.

Idealbilen skulle definitivt hatt Fordens understell. Det er smidigere enn de to andre, og i tillegg er rumlelyder fra ujevnt underlag av is og snø mer dempet. Peugeoten har det som i våre dager er ballongdekk (17-tommere), men kjennes likevel stumpete på vinterveiene. Passaten har sportsunderstell, og det ser vi ingen grunn til å velge. Det er for mye ujevnt veidekke i dette landet til at det tilfører noe godt i en familiestasjonsvogn.

BILTEST: Alle bilene har styrker, og noen svakheter. FOTO: Martin Jansen
BILTEST: Alle bilene har styrker, og noen svakheter. FOTO: Martin Jansen

Grepet er i ferd med å forsvinne

Når det gjelder kjørefølelse generelt og styring spesielt, er det i vår bok uavgjort mellom Passat og Mondeo. Men følelsen er ikke lik. Mondeo trekker i retning storbil, mens Passaten går et lite stykke i den andre retningen. Peugeoten er vagere enn de to andre. Der det er glatt, savner vi litt bedre tilbakemeldinger. Det blinker ofte i lampa for hjelpeelektronikk før vi kjenner at grepet er i ferd med å forsvinne.

I Peugeot savner vi dessuten de små oppbevaringsrommene mellom setene til å legge mobil, lommebok og andre småting.

Idealbilen skulle dessuten hatt Ford Mondeos pris. Ikke det at den er billig, for med testbilens omfattende utstyrspakke kommer man opp i over 460 000 kroner. Men den er rimeligere enn de to andre. Opp til den dyreste bilen, Passaten, skiller det 43 900 kroner.

De to bilene er så nær identisk utstyrt og motorisert som to biler fra forskjellige merker totalt sett kan bli.

Vi finner ikke gode nok grunner til at Passaten skal koste rundt regnet 10 prosent mer (også i frapris for disse to modellversjonene er prisforskjellene på over 40 000 kroner). Og tross sterkest motor har vi en følelse av at Peugeoten burde vært billigst.

Men idealbilen som henter det beste fra alle, finnes ikke.

I et jevnt oppgjør spør vi oss til slutt hvilken av de tre vi ville kjørt hjem med om det var fritt valg. Alle medlemmene i testteamet synes valget er vanskelig. Men alle svarer samme bil.

RYGGEKAMERA: Når det kommer til ryggekamera har VW Passat den beste løsningen. FOTO: Petter Handeland
RYGGEKAMERA: Når det kommer til ryggekamera har VW Passat den beste løsningen. FOTO: Petter Handeland

Ett bra og to dårlige ryggekamera

Ryggekamera er i ferd med å bli normalen på en ferdig utstyrt nybil, selv for langt billigere biler enn de i testtrioen. Av de tre har to et kamera som blir tildekket av skitt og/eller snø altfor raskt under norske vinterforhold.

Når du setter Mondeo eller 508 SW i revers, er faren stor for at du ikke ser annet enn et skittent eller helt svart bilde på dashborddisplayet.

Heldigvis har begge vanlige parkeringssensorer i tillegg, men de i 508 SW virker også å være ganske ømfintlige for skitt og snø.

Passat har ryggekamera slik det bør være i Norge. Først når girspaken settes i R, spretter kameraet fram fra sitt skjulested bak VW-logoen. Bildet er klart selv om hele resten av bakluka er dekket av et tykt lag med fokksnø.

RYGGEKAMERA: Ikke alltid så brukervennlig som det kan virke som. FOTO: Petter Handeland
RYGGEKAMERA: Ikke alltid så brukervennlig som det kan virke som. FOTO: Petter Handeland

Forden blir raskest varm

Vi sjekket hvor fort kupeen blir varm ved å kjøre alle tre biler samtidig i en 19 minutter lang runde. Temperaturen ble målt med termometer hengt opp mellom forsetene. Ved oppstart var utetemperaturen minus 5 grader, mens det var minus 3 grader inne i bilene. I alle tre biler ble klimaanlegget satt på «auto» og 22 grader.

Ved første kontroll etter sju minutter var svak varme i ferd med å sive ut av bilenes ventiler, men kvikksølvet hadde bare steget én grad.

Etter 14 minutter var temperaturen i kupeen 5 grader i Peugeot, 9 grader i Passat og 11 grader i Ford.

Ved rundens slutt var det 11 grader i 508 SW, 14 grader i Passat og 17 grader i Mondeoen. Rask oppvarming er i seg selv en komfortfordel, og den blir forsterket av at tiden med et pesende varmeanlegg er kortere.

THE HEAT IS ON: Vi sjekket hvilken av bilene som ble raskest varm. FOTO: Petter Handeland
THE HEAT IS ON: Vi sjekket hvilken av bilene som ble raskest varm. FOTO: Petter Handeland

LED og fjernlysautomatikk tar over

Alle de tre testbilene er utstyrt med LED-lyspakke med fjernlysautomatikk (ekstrautstyr i Mondeo og Passat). I et ordentlig mørkt dalsøkk foretok vi en direkte visuell sammenligning, og i tillegg har vi sanket milevis med erfaringer fra kjøring i en av årets mørkeste uker.

Bare Ford har svingbare lys. Lysene peker inn i svingen og lyser godt opp i akkurat den retningen bilen skal. Fordens nærlys framstår som de kanskje fyldigste, mens fjernlyset ikke evner å fylle kriker og kroker i det nevnte dalsøkket fullt så godt som de andre. Lyset peker riktig, men ikke like bredt og når ikke like langt slik våre øyne ser det. Automatikken er i noen tilfeller litt treg til å slå på fjernlys.

Peugeot har ikke svingbare lys, men kurvelys som slår seg på i den retningen du svinger. Denne løsningen har god effekt på kort hold i skarpe svinger, men gir ikke Fordens «peking» lengre inn i svingene. Vi vurderer fjernlyset som noe hvitere på langt hold enn Fordens. Automatikken sviktet noen ganger når vi tok igjen biler bakfra – de ble badet i fjernlys før vi dimmet ned manuelt. Den kunne også finne på å dimme ned for opplyste vinduer i hus ved veien.

VW Passat har vårt favorittlyssystem. Utgangspunktet er et svært fyldig fjernlys (ikke svingbart, men det virker heller ikke nødvendig).

Systemet bruker «skjold» som skjermer dem som kommer imot eller blir tatt igjen. På meget fascinerende måte skjermes disse bilene for fjernlyset, mens det fortsetter å lyse like kraftig rundt bilene.

Under vår kjøring fungerte systemet nesten feilfritt der det var mye trafikk, men vi opplevde at det «sovnet» der det var langt mellom bilene. Da måtte vi dimme manuelt.

LED-lysautomatikken er gjerne innbygd i utstyrspakker som framstår som ganske mye for pengene. Vi anbefaler slike systemer dersom du har råd, selv om de ikke er feilfrie.

LYS I MØRKET: Det har skjedd mye på lysfronten. Moderne lys får lys med halogenpærer til å virke svært gammeldagse. FOTO: Petter Handeland
LYS I MØRKET: Det har skjedd mye på lysfronten. Moderne lys får lys med halogenpærer til å virke svært gammeldagse. FOTO: Petter Handeland

Vi Menn Bil Top Gear mener

I egenskaper er det totalt sett nærmest dødt løp mellom Ford Mondeo og VW Passat. Begge har klare styrker, og få fremtredende svakheter. Vi greier ikke å se hvorfor Passat skal være dyrere enn Mondeo, og det avgjør: Ford Mondeo vinner testen.

Peugeot 508 SW har gjennomgått en god midtlivs-oppdatering, men det er ikke nok til å henge helt med.

Plusser og minuser:

VW Passat 2,0 TDI

PLUSS: Betjening, mest plass i baksetet, lett og presis kjørefølelse, godt ryggekamera

MINUS: Fjæringskomfort med sportsunderstell, høyest pris

Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi

PLUSS: Meget god motor/automatkasse, headup-display

MINUS: Stiv fjæring på ujevn vei, trangere baksete, førersete/sittestilling,  litt vag styrefølelse

Ford Mondeo 2,0 TDCI

PLUSS: Storbilkomfort, mye utstyr til lavest pris

MINUS: Ikke den beste motoren

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også