Uansett om en stasjonsvognkunde velger VW Passat eller Ford Mondeo, er muligheten stor for at vedkommende vil leve lykkelig i noen år, bilmessig sett.

De tar nemlig et kvantesprang nå, de nye stasjonsvognene i mellomklassen. I påkostet utgave er de nærmere de såkalte premiumbilene enn noen gang.

Et par år etter at den først ble varslet, er Ford Mondeo endelig på plass. I USA har broderbilen Fusion i dagens utgave rullet millioner av miles siden den ble lansert.

Ford sier at de har hatt god tid til å gjøre «verdensbilen» europatilpasset. Verdensbil betyr at den selges med så få regionale endringer som mulig, men Ford er ikke strengere på dette enn at stasjonsvogna kun bygges til europeiske kunder.

Endelig får vi en helt ny VW Passat. Den forrige «nye» generasjonen handlet mest om en facelift av den som kom i 2005. Ni år er et langt billiv i dag.

Den nye Passaten er, selvfølgelig, bygd med VW-konsernets høyt utviklede modulteknologi, der komponenter settes sammen som byggeklosser. Mange byggeklosser er de samme som i Golf – noe vi også kan merke.

VW Passat og Ford Mondeo

Tett match: Plassforholdene er en viktig egenskap når man skal velge familiebil. © Terje Bjørnsen

Tar seieren på pris

Slik man forventer i en bilklasse der volumene er store og konkurransen knallhard, følger de to konkurrentene hverandre svært tett på egenskaper. Begge har toliters dieselmotorer på 150 hk med automatgir. De går omtrent like fort og bruker omtrent det samme.

Det samme gjelder plassforholdene: Her er det små forskjeller, og totalt sett tilbyr begge den bagasje- og bakseteplassen en familiebil trenger.

Vi opplever Ford Mondeo som den mest komfortable av de to; både når det gjelder sittestilling, fjæringskomfort og støynivå er den et par knepp bedre enn konkurrenten. Men VW Passat kontrer med å være litt kjappere i bevegelsene og føles hakket mer lettkjørt.

Til syvende og sist ender vi opp med en vinner, og det viktigste premisset er pris. I startprisen skiller det drøyt 40 000 kroner, og for de to ganske likt utstyrte testbilene er forskjellen 43 900 kroner.

Vi finner rett og slett ingen gode grunner til at VW Passat skal være rundt 10 % dyrere enn Ford Mondeo. Når Ford først måtte vente lenge med lanseringen av sin nye Mondeo, traff de i alle fall rett med prissettingen.

Her kan du lese våre komplette tester av Ford Mondeo og VW Passat:

Test VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI

Test Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!