Ford S-Max er en liten suksess. Ikke en slik som du nødvendigvis ser på hvert eneste gatehjørne, men en av den typen som selger jevnt og trutt i år etter år.

Så langt i år er S-Max på topp på OFVs registreringsliste for flerbruksbiler, til tross for at modellen nå er åtte år gammel.

Særlig appellerer den til familier med barn i barnesetealder, for i baksetet er det virkelig god plass. Den kan også fås som sjuseter.

Kvassere front

Nå viser Ford de første offisielle bildene av den neste generasjonen S-Max. Bilen deler plattform med den nye Mondeoen som kommer helt mot slutten av året.

Ikke uventet henter S-Max designelementer fra andre nye eller nylig oppfriskede Ford-modeller. Merkets nye grill er selvsagt på plass. Lyktene er også i Fords nye stil: Nå trekkes de langt bakover på fronten.

Forseter med massasje

På bildene fra Ford ser taklinja til den nye S-Maxen ut til å falle mer mot hekken enn på dagens modell. Det bidrar til at profilen virker noe lavere.

I likhet med forgjengeren kan den nye S-Max fås med inntil sju seter.

Som i nye Volvo XC90 kan setene foldes sammen elektrisk. I likhet med SUV-en Kuga kan den også fås med bakluke som åpner seg ved at du beveger foten under hekken på bilen. Utstyrstilbudet er ventet å bli bredt, og blant ting som muligens er verdt å nevne, er forseter med massasje.

Kompakt bensinmotor

På motorfronten blir den viktigste nyheten etter alt å dømme at S-Max får Fords nye halvannenliters bensinturbomotor med i overkant av 150 hk. Tolitersdieselen kjent fra mange av dagens Ford-modeller, vil også bli å finne i den nye S-Max.

De travleste flerbruksbilsjåførene kan velge en toliters bensinturbo vi kjenner fra råskinnet Focus ST.

Nye Mondeo kommer med firehjulsdrift, og det gjør S-Max også. Det er første gang S-Max kan fås med drift på alle fire.

Les også:

Her er våre stasjonsvogn-favoritter

Denne bilquizen får du ikke alt rett på

Blander du, kan det ødelegge motoren

Her er 5 viktige konkurrenter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!