6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke

Den er rommelig, lettkjørt, har 4WD, automatgir og motor med skikkelig punch. Kan du ønske noe mer av familiebilen?

TÅLER EN TRØKK: Skoda Octavia 4x4 er ikke redd for dårlig underlag eller røffe føreforhold.

TÅLER EN TRØKK: Skoda Octavia 4x4 er ikke redd for dårlig underlag eller røffe føreforhold. Foto: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Spenstig bensinmotor

+ God akselerasjon

+ Morsomme og trygge veiegenskaper

+ Bra plass

+ Attraktiv pris

- Noe høyt forbruk

- Hvorfor ikke syvtrinns automatgir?

Allerede fra den kom på markedet sensommeren 2013, har Skoda Octavia stasjonsvogn imponert oss. Den tok innersvingen på antatt større stasjonsvognskonkurrenter i en sammenligningstest, og har senere blitt en målestokk både for kompaktklasse- og mellomklassebiler i våre tester.

Skoda Octavia er en av de mest populære bilene med 4WD på det norske markedet. Med 4. plass på listen over firehjulsdrevne biler, er den sammen med Volvo XC70 (9. plass) eneste ikke-SUV på topp-ti-listen.

Derfor var Skoda Octavia med 4WD et naturlig valg som vinterens første langtestbil. Bilene vi plukker ut til langtest, blir vurdert enda grundigere enn ved en normal biltest.

Ved siden av daglig bruk og langturer i Vinter-Norge, fikk bilen også anledning til å strekke ut på en Tysklands-tur. Totalt kjørte vi 6300 kilometer med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4.

Vår testbil har en kraftig bensinmotor på 180 hk kombinert med 4WD og automatgir. Med en startpris på snaut 360 000 kroner, har dette blitt en av bestselgerne i Octavia-programmet.

Kjøreegenskaper: 5

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 er en usedvanlig allsidig bil. Den føler seg like hjemme i 190 km/t på Autobahn, som på en snødekt hyttevei i det norske høyfjellet.

Dessuten er den en svært lettkjørt bil i det daglige: Oversiktlig, hendig og med den ekstra komforten automatgir sørger for.

Du behøver slett ikke oppføre deg som en rallyfører for å ha glede av firehjulsdrift: Det er enkle ting som den ubekymrede bakkestarten eller å krype ut av en nedfrosset parkeringsplass i Oslo sentrum.

Likevel setter vi pris på den mer umiddelbare responsen og mer konsekvente oppførselen på glatt underlag, mye takket være det nye 4WD-systemet (Haldex 5).

I motsetning til tidligere 4WD-systemer som kobler inn bakhjulene automatisk når forhjulene spinner, tillater teknikken i Haldex 5-systemet en langt mer fleksibel og tilpasset fordeling av kraften.

Nå er det i hovedsak elektronikken som styrer showet. Dermed kan bilprodusentene i større grad selv bestemme karakteren i Haldex 5-oppsettet.

For Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 betyr det at bilen ligner mer på en bil med permanent 4WD når du kjører aktivt på vinterføre.

Da kjenner du at bakhjulene er raskere med på notene og at kraftflyten føles stabil. Dermed blir bilen nøytral i svingene, og virker mer forutsigbar i oppførselen enn tidligere.

COLUMBUS PÅ TUR: 8-tommers berøringsskjerm gjør seg godt på langtur.

COLUMBUS PÅ TUR: 8-tommers berøringsskjerm gjør seg godt på langtur. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,4
  • Støy tomgang, dBA: 42,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,78
  • Misvisning 50 km/t: 48
  • Misvisning 80 km/t: 77
  • Misvisning 100 km/t: 96

VW-konsernet har godt grep om moderne bensinturbomotorer og 1,8-literen med 180 hk er på effekttoppen blant de firehjulsdrevne Octavia-modellene.

Dreiemomentet er økt med 30 Nm (250 til 280 Nm) i forhold til forhjulsdrevne utgaver med denne motoren. Det er tilgjengelig i et bredt område (1350-4500 o/m) og sørger for en jevn kraftflyt.

VW-konsernets omgang med motor- og girkassekombinasjoner skjønner vi oss ikke helt på. I noen modeller kan motor slik-og-slik kombineres med 4WD og girkasse sånn-og-sånn.

Mens den forhjulsdrevne Octavia med 180 hk har syvtrinns DSG automatgir, har 4x4-versjonen "bare" den sekstrinns varianten. Nei, det er ingen katastrofe, men vi merker små nyanseforskjeller til de beste.

Eksempelvis kjørte vi Mercedes-Benz B220 4Matic med syvtrinns girkasse sammen med Octavia, og da kjenner du at den sekstrinns girkassen tenker seg litt mer om og ikke alltid treffer like bra med girvalget som den syvtrinns i Mercedes.

Ytelser: 5

1,8-literen er en motor du trives med under alle forhold: Småsportslig med fin turtallsvilje og kjapp gassrespons når du ønsker, sterk og ustresset når du bare skal ha litt ekstra akselerasjon under vanlig kjøring.

I forbikjøringstesten fra 60-100 km/t bruker den beskjedne 4,2 sekunder med kickdown, noe som plasserer den blant de aller sprekeste familiebilene i denne prisklassen.

I forhold til Octavia 2,0 TDI 4x4 med 150 hk (5,1 sekunder) er bensinvarianten merkbart kvikkere.

At Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 er en bil med solide kraftressurser, merker du også på Autobahn. Der kjøreforholdene tillater, er den raskt oppe i 190 km/t. Fortsatt er det vilje til mer (toppfarten er oppgitt til 227 km/t), men nordiske piggfri vinterdekk sier stopp på 190.

Eksteriør: 4

LITT GJESP: Skoda Octavia 4x4 med 180 hk er ulv i fåreklær. Det kan være en praktisk egenskap.

LITT GJESP: Skoda Octavia 4x4 med 180 hk er ulv i fåreklær. Det kan være en praktisk egenskap.

Dette er ingen showoff-bil i nabolaget, og særlig når du kjører en sprek utgave som dette, kan det være like greit å ligge litt lavt i terrenget.

Tekniske data

  • Motor, cm³: 1798
  • Effekt, hk ved o/min: 180/5100-6200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 280/1350-4500
  • Egenvekt, kg: 1450
  • Tilhengervekt, kg: 1600/720
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 466/181/147
  • Bagasjerom, liter: 610-1740
  • Standard dekkdimensjon: 205/50-17 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,67
  • CO2-utslipp, g/km: 156
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,5
  • Toppfart, km/t: 227
  • Pris fra, kr: 360 000
  • Pris testbil, kr: 444 900

Her er det for eksempel ingen markert stigende vinduslinje langs sidene, som er et knep som ofte benyttes for å skape visuell dynamikk.

I fronten ser nye Skoda Octavia nesten litt puslet ut, i forhold til faktisk størrelse. Den tynne, rette LED-lys-stripen i underkant av frontlysene bidrar heller ikke til å skape særlig tyngde foran.

Interiør: 6

Langtesten bekreftet det vi allerede har hevdet når det gjelder plass i Skoda Octavia stasjonsvogn: Den fungerer glimrende som familiebil.

Vi har prøvd oss på det aller meste, fra barneseter til flyttelass. For passasjerene er benplassen i baksetet veldig bra. Det gir fortsatt brukbar plass i forsetene om du har et normalt stort bakovervendt barnesete bak. I bredden er bilen litt smalere enn de største familiestasjonsvognene.

Bagasjerommet er litt smalere og kortere enn i de aller største familiebilene, noe Skoda i stor grad tar igjen på høyden. Dermed blir rommet kvadratisk og lettlastet.

Skoda oppgir bagasjeromsvolumet til 610-1740 liter. Det virker ikke helt urimelig i forhold til våre praksiserfaringer.

Vi finner oss godt til rette med betjeningslogikken i Skoda Octavia og setter pris på en generelt høyere kvalitetsstandard enn tidligere.

På de lange turene får vi brukt alle funksjonene i Columbus-navigasjonen med stor 8-tommers skjerm.Det koster 15 900 kroner og inkluderer DAB+. Skal du bruke bilen på lengre turer og i områder du ikke er så kjent, er Columbus verdt pengene.

Grafikken og berøringsskjermen er bra, dessuten er integrasjonen mot trafikkmeldingstjenester (særlig i Tyskland) svært god. Det gir forhåndsvarsling om køer og presis guiding rundt eventuelle trafikkproblemer.

Komfort: 5

Totalkomforten i oppleves som meget høy. På langtur får vi bekreftet at de gode setene med mange reguleringsmuligheter gir fremragende sittekomfort.

BRA KOMFORT: Gode justeringsmuligheter og passe fast polstring gjør setene behagelig på langtur.

BRA KOMFORT: Gode justeringsmuligheter og passe fast polstring gjør setene behagelig på langtur. Foto: Terje Bjørnsen

Støynivået er som det skal være i denne klassen, vi måler 68 dBA i 100 km/t. At fjæringen kan virke stram på små ujevnheter i lav fart, forsvinner når du passerer 50 km/t. På motorvei og landevei har Octavia nesten storbilaktig format.

I tillegg spiller andre detaljer i positiv retning; godt utsyn og oversikt fra førerplass, mens bi-xenon med automatisk frontlyssystem sørger for godt lys selv på mørke veier.

Sikkerhet: 5

Skoda Octavia er nylig testet i EuroNCAP-testen med meget godt resultat. Den får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av beinet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.

I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Som standard har Skoda Octavia ni kollisjonsputer.

Pris/utstyr: 6

Du finner ikke så mange andre familiestasjonsvogner med firehjulsdrift, automatgir og 180 hk til 360 000 kroner. I alle fall ikke med en ganske komplett utstyrspakke (Elegance) inkludert i prisen.

Vi krysset av for diverse nyttige og ikke fullt så nyttige elementer i utstyrslisten, og kom til at du kan legge på ca. 25 000 for nødvendig utstyr. Spesielt virker adaptiv cruisekontroll med front assist og city safe nødbrems til 5500 kroner fornuftig.

LITT Å FYLLE OPP: Med over 600 liter bagasjekapasitet har du boltreplass i bagasjerommet.

LITT Å FYLLE OPP: Med over 600 liter bagasjekapasitet har du boltreplass i bagasjerommet. Foto: Terje Bjørnsen

At Skoda også begynner å få visse premiumtakter, viser imidlertid det lett overdådige utstyrsnivået på vår testbil. Elektrisk bakluke, elektriske seter i Alcantara, 18-tommers felger og panorama soltak med mørke ruter er noe av det utstyret som bringer testbilens pris over 440 000 kroner. Men alt dette er slett ikke nødvendig for trivselen.

I tillegg har Skoda Octavia hatt et godt rykte som bruktbil. Versjonene med firehjulsdrift har holdt seg særlig godt i verdi.

Forbruk: 3

Ifølge EU-miksen skal Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn bruke 0,67 l/mil og slippe ut 156 g/CO2 per kilometer.

I virkelighetens verden blir det noe mer. I vår faste forbruksrunde havner bilen på 0,78 l/mil. Langtestdataene avslører også at bilen ligger litt over det vi hadde håpet og forventet:

Rundt 0,9 l/mil på Autobahn er forståelig, det samme er 1,0-1,1 l/mil ved nærkjøring på vinteren. At vi sliter med å komme ned mot 0,7 l/mil på langkjøring i Norge, er imidlertid skuffende.

Typiske familie-SUV-er med toliters dieselmotor og automat bruker som regel 0,65-0,7 l/mil, og Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI stasjonsvogn (med manuelt gir) nøyer seg med 0,51 l/mil i vår forbrukstest.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi setter pris på fornuftige familiebiler. Vi setter også pris på biler med det lille ekstra som gjør dem underholdende å kjøre. Og når disse elementene en sjelden gang møtes, gjør det slett ingen ting at prisen er meget konkurransedyktig. Skoda Octavia befester dermed sitt favorittstempel som Norges beste familiebil.

Les mer:

PLASS NOK: Benplass og takhøyde er storveis i Skoda Octavia, men du finner familiebiler som er noen centimeter bredere innvendig.

PLASS NOK: Benplass og takhøyde er storveis i Skoda Octavia, men du finner familiebiler som er noen centimeter bredere innvendig. Foto: Terje Bjørnsen

Nyhetene fra bilutstillingen i Genève

Slik kjøper du brukt Skoda Octavia

Ny favoritt i kompaktklassen

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 360000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge Se flere saker fra: Firehjulstrekkerne vi liker best Se flere saker fra: Fem gode familiebiler med firehjulsdrift
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning