Hvert år publiserer de store tyske kontrollinstansene statistikk over funnene i millioner av lovpålagte bilkontroller, det tyskerne kaller Hauptuntersuchungen.

Disse kontrollene regnes blant de grundigste periodiske kontrollene i Europa. Statistikkene kan være til god hjelp for dem som skal kjøpe bruktbil - i dette tilfellet brukt SUV.

- Bruk mer når du kjøper

Nå har Gesellschaft für Technische Überwachung (GTÜ) kommet med sin statistikk som er publisert i magasiner Auto Zeitung GTÜ. I oppsummering sier de dette:

Resultatene (i statistikken) gir grunn til å tenke over om man heller skal investere mer i selve kjøpet, enn å måtte bruke mye mer penger på verkstedbesøk seinere.

GTÜ er lillebroren til gigantene Dekra og TÜV når det handler om slike kontroller, men det statistiske grunnlaget er like fullt på over fem millioner biler. Statistikken sier først og fremst noe om det som har med sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp å gjøre. Bare det som handler om selve bilens konstruksjon, tas med: Utslitte dekk, selvforskyldt skade eller endringer utført av eieren, regnes ikke som feil i denne sammenhengen.

Forbehold

Det er verdt å merke seg at tyske forhold ikke kan sammenlignes direkte med norske, og at det i noen sammenhenger kan ha betydning for resultatene.

Én av flere slike ting er forskjeller i fart, som igjen kan ha betydning for hvor fort det oppstår feil ved bremsesystemet. Asiatiske SUV-er får relativt ofte bremseanmerkninger i tyske kvalitetsvurderinger, men det er ikke sikkert de samme feilene ville oppstått like raskt i norske hastigheter.

Dacia Duster vs. Mercedes GL 350 2013=

DAVID OG GOLIAT: I bruktbuilstatistikken får David - Dacia Duster - grundig juling av Goltiat i form av Mercedes GL. Av de nyeste bruktbilene er Mercedesen på topp, Duster på bunn. FOTO: Egil Nordlien, HM FOTO

Slik det normalt også er i Norge, omfatter bilene GTÜ kaller SUV-er svært ulike modeller. Her plasseres alle høybygde biler med litt ekstra bakkeklaring, uansett om de er store eller små, billige eller dyre.

Derfor kan eksempelvis en liten Suzuki SX4 stå like ved den noe større Subaru Forester og den langt større og sterkere Porsche Cayenne, selv om de færreste vil mene at det er naturlig å sammenligne dem.

Under finner du de fem beste og de fem som kommer dårligst ut i GTÜs SUV-statistikk. GTÜ har valgt å sortere bilene etter alder. Bare modeller som er kontrollert i et statistisk godkjent antall er tatt med.

Ikke uventet stiger feilraten kraftig med økende alder. For eksempel har den mest feilfrie bilen i gruppa for mer enn ni år gamle biler, Lexus RX, høyere feilrate enn bilen med flest feil i gruppa med fire-fem år gamle biler.

Det er også verdt å merke seg at GTÜ finner mange feil i eldre utgaver av status-SUV-ene BMW X5 og Mercedes ML.

Les også: Seks brukte SUV-er med solid kvalitetsry

SJEKKE NØYE: Land Rover Freelander er en gjenganger på lister over biler som bør sjekkes nøye dersom du skal kjøpe brukt. FOTO: Arkiv

Ett til tre år gamle SUV-er med få feil

1. Mercedes GL

2. Mitsubishi ASX

3. Audi Q3

4. Honda CR-V

5. BMW X1

Ett til tre år gamle SUV-er med mange feil

32. Volvo XC70

33. Land Rover Freelander

34. Suzuki SX4

35. Renault Koleos

36. Dacia Duster

Lexus RX 450 h

GJENGANGER PÅ TOPP: Lexus RX, i Norge normalt å finne i hybridutgave, holder seg i toppen blant SUV-ene uansett årsmodell. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Fire-fem år gamle SUV-er med få feil

1. Lexus RX

2. Mercedes GLK

3. Audi Q5

4. BMW X1

5. Mitsubishi ASX

Fire-fem år gamle SUV-er med mange feil

41. Nissan X-Trail

42. Kia Sorento

43. Hyundai Santa Fe

44. Dacia Duster

45. Nissan Pathfinder

Audi Q5 2,0 TDI Quattro 2012

HOLDBAR: Audi Q5 er har svært få feil selv når den er seks-sju år gammel, ifølge GTÜs statistikk. FOTO: Petter Handeland

Seks-sju år gamle SUV-er med få feil

1. Audi Q5

2. Lexus RX

3. Mercedes GLK

4. Volvo XC60

5. Subaru Forester

Seks-sju år gamle SUV-er med mange feil

35. Mazda XC-7

36. Hyundai Santa Fe

37. BMW X5

38. Nissan Pathfinder

39. Dacia Duster

UTHOLDENDE: Subaru Forester går i mange undersøkelser igjen som tåler alder og kilometer uvanlig godt. I GTÜs statistikk er den blant de fem mest feilfrie i alle de tre eldste årsklassene. Her en 2002-modell. FOTO: Terje Bjørnsen

Åtte-ni år gamle SUV-er med få feil

1. Lexus RX

2. Subaru Forester

3. Porsche Cayenne

4. Suzuki SX4

5. Audi Q7

Åtte-ni år gamle SUV-er med mange feil

27. BMW X5

28. Mercedes ML

29. Jeep Grand Cherokee

30. Kia Sorento

31. Dacia Duster

Mercedes ML 270 CDI 2000

ACHTUNG: Mercedes ML av første generasjon er ikke det mest evigvarende som er blitt konstruert i Tyskland. Snarere tvert imot, om en skal legge GTÜs pålitelighetsstatistikk for mer enn ni år gamle SUV-er til grunn. FOTO: Vi Menn Bil Top Gears arkiv

Mer enn ni år gamle SUV-er med få feil

1. Lexus RX

2. Porsche Cayenne

3. Toyota RAV4

4. Subaru Forester

5. BMW X3

Mer enn ni år gamle SUV-er med mange feil

20. Mitsubishi Outlander

21. Land Rover Discovery

22. Jeep Grand Cherokee

23. Kia Sorento

24. Mercedes ML

Les også:

Så bra er SUV-ene som bruktbil

Bruktbilguide: Volvo XC90 - Folkelig luksus-SUV

De beste billig-bruktbilene med høy kilometerstand

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!