I august ble det ifølge nybilsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 1736 nye elbiler. Det er 1036 flere enn i august 2013, og utgjør en vekst på hele 148 prosent.

Nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 15,2 prosent blant personbilene i august 2014, mens markedsandelen på samme tid i fjor var på 6,0 prosent.

Hele 12 449 nye el-personbiler er registrert så langt i år sammenlignet med 3206 i fjor. I tillegg kommer 1769 bruktimporterte som er førstegangsregistrert i Norge i år.

Flere nye modeller kommer

Veksten er dermed nesten firedoblet. I tillegg er det mange som venter på biler som er bestilt. VW e-Golf er nylig lansert, og allerede i mai var det over 2000 som hadde bestilt den elektriske versjonen av Golf. Flere nye elbiler er også ventet i nær fremtid, som Kia Soul EV, Tesla Model X, Nissan e-NV200 (varebil) og Mercedes B-klasse Electric Drive.

- At elbilsalget fortsatt setter stadig nye rekorder, viser gang på gang hvor velfungerende norsk elbilpolitikk er. Folks bilvaner er kort sagt på vei i en mye mer bærekraftig retning, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Det finnes nå over 34 000 elektriske personbiler i Norge. Dersom tendensen fortsetter ut året vil tallet passere 40 000. Elbilene utgjør nå 13 prosent av totalmarkedet, som ved utgangen av august var 95 519 biler, ifølge Elbil.no.

De mest solgte elbilene

Modell

Antall solgt i år

Tesla Model S

3431

Nissan Leaf

3378

VW e-Up

2130

BMW i3

1458

VW e-Golf

925

Veksten gir utfordringer

Det voksende salget av elbiler gir flere utfordringer. Et stadig tilbakevendende tema er elbiler i kollektivfeltet som hindrer kollektivtransport og drosjer.

=

ELBIL: Lanseringen av elektriske Golf bidrar til økt fart i elbilsalget, noe som gir flere utfordringer, blant annet når det gjelder infrastruktur for lading. FOTO: Produsent

Ladestasjoner i Norge 02.09.2014

Ladestasjoner totalt: 1485

Ladepunkt totalt: 5484

Ladepunkt offentlige: 4668

Ladestasjoner semi/hurtig: 168

CHAdeMO hurtigladere: 107

CHAdeMO semihurtigladere: 1

Combo hurtigladere: 43

Combo semihurtigladere: 1

AC Type 2 hurtigladere: 13

AC Type 2 semihurtigladere: 134

Tesla superladepunkt: 84

Ladepunkt sanntidsstatus: 171

Planlagte hurtigladestasjoner: 67

Kilde: Nobil.no

Avgiftsfritaket er et annet. Bileiere med forbrenningsmotor raser over at de må ta regningen for elbilenes avgiftsfritak, og endelig hevdes det at elbilene slettes ikke er miljøvennlige. NAF har nylig regnet på dette, og hevder at selv om elbilen foreløpig forurenser noe mer enn en bensin- eller dieselbil under «fødselen», blir miljøbelastningen over tid mye mindre. Spesielt når man bruker kraft som er ren og fornybar.

Ladestasjoner holder ikke tritt

Men elbilistene har også sine utfordringer, ikke bare truslene om å bli kastet ut av kollektivfeltet, avgift på parkering og moms fra 2016. Veksten i antall elbiler gir noen utfordringer hva gjelder ladestasjoner. I dag er det ifølge Elbilforeningen stort press på offentlige ladeplasser fordi utbyggingen av ladeplasser ikke følger det store elbilsalget.

- At salget av elbiler øker er gledelig. Det gir redusert utslipp og støy fra biltrafikken. Utfordringen er at utbygging av ladestasjoner må følge antallet elbiler. Det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin, sier Snorre Sletvold, fagsjef og prosjektansvarlig i Elbilforeningen,

Det finnes nå 1485 ladestasjoner i Norge. Ladestasjon er definert som en installasjon med flere ladere. Totalt finnes det 5484 ladepunkter, som er betegnelsen som benyttes på hvert enkelt strømuttak hvor elbiler kan tilkobles for lading av batteri.

Elbilforeningen mener det må tilbys lademulighet på minst 10 prosent av tilgjengelige parkeringsplasser, ikke maks seks prosent slik det er foreslått. Transnova har foreslått å bygge ut 385 nye hurtigladere for elbil fram mot 2017.

=

HVA SLAGS: Ladestasjoner.no har lager en oversikt over hvilken ladeeffekt dagens elbiler kan benytte, samt hvilke ladekontakter de kan bruk

Forvirring om standarder

En annen utfordring er ladestandardene. Det finnes flere ulike ladestandarder, noe som skyldes at det har gått så fort i svingene, ifølge NAF.

Flere produsenter fra ulike verdenshjørner har kastet seg på elbil-bølgen, uten at standarder for ladekontakter er blitt innført. Det gjør det ofte komplisert å finne et passende ladepunkt - i hvert fall ikke når det dreier seg om såkalt hurtiglading. Dette har Vi Menn Bil TopGear selv fått erfare.

Da vi nylig testet VW e-Golf, merket vi raskt at bilen ikke kommer fordelaktig når det dreier seg om lading. Per i dag finnes det relativt få ekte hurtigladere (hurtig Combo) for e-Golf (det finnes langt flere for Nissan Leaf). VW sier imidlertid at dette vil bedre seg raskt: Alle nye hurtigladere med offentlig støtte skal også ha Combo-lading.

I strøk med høy elbiltetthet finnes det i dag ganske mange halvhurtige ladestasjoner (400 volt, 22 kW og 32 ampere). E-Golf kan lades på disse stasjonene, men bare i sneglefart. Å få to nye mil med oppgitt rekkevidde tok én time da vi ladet på en slik stasjon. Av ladestasjonenes 22 kW kan bilen kun lade på 3,6 kW.

=

FORVIRRING: Det finnes flere forskjellige ladestandarder, noe som skaper forvirring. Det gjør det også vanskeligere å dra på lengre turer med elbilen. Kilde: Hafslund, Ladestasjoner.no og NAF

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!