De siste par årene har vi kjørt mye elbil. Eller, vi har kjørt så mye elbil vi har kunnet. For helt inntil Tesla Model S landet på planeten jorden for et drøyt år siden, har det vært begrenset hvor mye elbil man kan kjøre i løpet av en dag.

Vi har kjørt Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Nissan Leaf, BMW i3, VW e-Up, Ford Focus Electric og sist men ikke minst Renault Zoe. C-Zero og Leaf har vi sågar kjørt på langtest. Fellestrekk: Rundt 10 mil rekkevidde og 7-10 timer lading fra stikkontakt for å fylle «tanken». Slik blir det ikke mange langturer av.

Hurtigladere kommer - så smått

I det siste har det imidlertid begynt å skje ting med utbyggingen av hurtigladere. Og på tross av Teslas mye omtalte fem superladestasjoner, er det CHAdeMO hurtiglading for Nissan Leaf og de tre trillingbilene (i-Miev, iOn og C-Zero) som er klart mest utbredt i Sør-Norge.

Så smått følger hurtigladere for VW og BMW (Combo) og Renault og Tesla (Type 2) etter, men tar du en kikk på hurtigladekartet til Elbilforeningen er mange «planlagt» og få «eksisterende».

Typisk helgetur

Derfor ble det raskt klart at redaksjonens planlagte langtur med en «vanlig» elbil måtte foregå i en Nissan Leaf. Det har irritert oss en smule at mens de aller fleste daglige gjøremål lar seg løse med en elbil, må en bil med bedre rekkevidde steppe inn og gjøre den typiske helgeturjobben.

Nissan Leaf 2014 hurtiglading=

LADEFART: Etter at batterikapasiteten har nådd 80 %, er det lite vits i å henge rundt hurtigladeren. Da skrus ladefarten kraftig ned for å skåne batteriet. © FOTO: Terje Bjørnsen

Nissan Leaf 2014 hurtiglading=

FOR MANGE ALTERNATIVER: Betalingsmetodene er tidvis innfløkte © FOTO: Terje Bjørnsen

Beroligende for rekkeviddeangsten

Vår helgeutflukt ble lagt til fjellområdene nord for Lillehammer. Mest av alt fordi veiene nordover fra Oslo mot Lillehammer er de som har flest alternativer for hurtiglading.

Ved siden av brukbar ladetetthet langs E6 mot Minnesund, har du alternativer ved Hamar, Rudshøgda, Gjøvik og på Lillehammer. Selv for en som er alvorlig angrepet av rekkeviddeangst, burde det være beroligende.

Vi kjører en liten treningsrunde først. På tross av våre mange elbilturer, har vi til gode å hurtiglade annet enn en Tesla. Selve prosessen med hurtiglading med CHAdeMO er såre enkel. Det er stort sett bare å putte inn kontakten, så fosser strømmen inn.

Opp til 80 % kapasitet

Særlig opp til batteriet er ladet 80 % imponerer ladefarten, særlig når det er saktelading med 10A fra veggkontakt man er vant med. 20-30 minutter er det som trengs, avhengig av hvor mye strøm du hadde på batteriet fra før.

Men som vi er blitt fortalt fra dem som kan dette: Etter at batterikapasiteten har nådd 80 %, er det lite vits i å henge rundt hurtigladeren. Da skrus ladefarten kraftig ned for å skåne batteriet.

Nissan Leaf 2014 hurtiglading=

DET LADES: Det verste med å legge ut på langtur med elbil er at du føler deg utsatt siden det sjelden er noen alternativer om ladestasjonen er ute av drift. © FOTO: Terje Bjørnsen

En haug ulike betalingsløsninger

Derimot blir vi befippet over en haug ulike betalingsløsninger du blir presentert for. Vi tenker rent intuitivt at med et bankkort eller kredittkort og en kortautomat på laderen, så er du i mål.

Men slik er det ikke.

I stedet er det ulike abonnementsløsninger, SMS-løsninger, klippekort eller apper som må til for å passere hurtigladingens nåløye. Underveis på vår langtur skal det vise seg at bare er hos Statoil og ved Eidsivas lader på Gjøvik vi kan bruke ordinære betalingsmidler.

HURTIGLADING: Tar du en kikk på hurtigladekartet til Elbilforeningen er mange «planlagt» og få «eksisterende». © FOTO: Terje Bjørnsen

Klok av skade

Nissan Leaf kjenner vi godt fra tidligere tester. En litt optimistisk rekkeviddeindikator og et forbruk på rundt 16 kWh/100 km kombinert med den nevnte hurtigladingsbegrensningen på ca. 80 % batterikapasitet gjør at vi beregner tre ladestopp underveis.

Vi starter fra Oslo med 100 % batterikapasitet og kloke av skade gjør vi ikke noe forsøk på å være kongen av venstre fil på vei oppover E6. Jevn hastighet på eller litt under fartsgrensen, rulle i nedoverbakke, henge litt i dragsuget bak de mest hurtiggående trailerne.

På Minnesund har Statoil plassert en hurtiglader på stasjonsområdet, og på 30 minutter lader vi fra 51 til 83 % batterikapasitet.

Den store stasjonen har fine fasiliteter og enda flere kaloririke næringsmidler enn normalt, så elbil-eiere må holde seg i skinnet for ikke å havne i kø for fedmeoperasjon.

Avstanden til Lillehammer er 11 mil og det ligger akkurat utenfor det sikre rekkeviddeområdet, så vi må ta en ladestopp til underveis.

Nissan Leaf 2014 hurtiglading=

MANGE FRISTELSER: Hva gjør man mens man venter på at batteriet lades? Elbil-eiere må holde seg i skinnet for ikke å havne i kø for fedmeoperasjon. © FOTO: Terje Bjørnsen

Hva?! Ute av drift?!!

Da ankommer vi Lillehammer omtrent en time senere enn om vi hadde kjørt i ett strekk.

På Lillehammer får vi turens første og eneste lille ubehagelige overraskelse. Hurtigladestasjonen til Eidsiva er ute av drift.

Hvordan skal jeg slå i hjel 6-7 timer fredag ettermiddag/kveld på Lillehammer, mens Leafen saktelader fra en veggkontakt?

Mitt fortvilede oppsyn er den trolige årsak til at lokalbefolkningen gjør meg oppmerksom på Ishavsveiens to CHAdeMO-ladere et par kilometer lenger nord. Midlertidig åpne og gratis i bruk. Puh.

Etter 27 minutter har batterikapasiteten gått fra 38 til 85 % og rekkevidden på 125 km er tilstrekkelig for de siste drøye 50 kilometerne, tross 600 høydemeter mot slutten.

Nissan Leaf 2014 hurtiglading=

ELBIL: På vår 25 mils tur øker reisetiden med rundt 50 prosent sammenlignet med en bil med forbrenningsmotor. © FOTO: Terje Bjørnsen

Misunnelig på Teslas superladere

Returen til Oslo følger omtrent samme mønster: Tre hurtigladinger underveis, til sammen halvannen time ladetid. De fleste ladestedene er utstyrt med enkeltlader.

Får du en elbilkompis foran deg på ladestasjonen, blir det plutselig en halvtime til i reisetid. Da kikker du nok misunnelig på Tesla-eierne med 6-8 superladere på hver ladestasjon.

Ny rekord i lavt elforbruk

Det lengste strekket vi tør kjøre går fra Gjøvik til McDonalds på Gardermoen. 93 kilometer tar batterikapasiteten fra 82 til 17 % og for vårt vedkommende ny rekord i lavt elforbruk med 13,4 kWh/100 km.

Prestasjonen blir feiret med stor Big Tasty-meny. Når vi først stapper egen vom full, får også Leafen sitt: Her står vi i 37 minutter mens batterikapasiteten øker til 85 %.

Konklusjon: For langt mellom ladestasjonene

Uten rekkeviddeangst til Oslo, kan vi koble ut kjørecomputeren som har rullet i bakhodet de siste dagene og reflektere over hvorfor vi ikke hadde tatt turen igjen: Foreløpig er hurtiglading for dårlig utbygd for vanlige elbiler.

Nissan Leaf 2014 hurtiglading=

OPPSUMMERT: Vi feirer med en diger meny og oppsummerer: Det er for langt mellom ladestasjonene, betalingsmetodene er tidvis innfløkte. © FOTO: Terje Bjørnsen

Øyvind Jakobsen

Ting vi misliker med elbilene

Vi digger elbi, men problemfri er den ikke. Her er våre erfaringer etter mye testing.

På vår 25 mils tur øker reisetiden med rundt 50 %.

Det er for langt mellom ladestasjonene, betalingsmetodene er tidvis innfløkte. Men det verste er at du føler deg utsatt siden det sjelden er noen alternativer om ladestasjonen er ute av drift.

For deg som vil bruke elbil på langtur er det foreløpig bare ett godt alternativ. Hint: Bilmerket begynner på T og slutter på esla.

Les også:

Slik er det å leve med elbil

Vintertest av Tesla Model S

Endelig en folke-SUV som kan lades

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!