Salget av Model S i Norge går så det hviner i elmotorene. Og mer elektrosus skal det bli. I 2015 kommer den firehjulsdrevne Model X, som mange nordmenn har betalt inn en reservasjonssum for. Deretter kommer Model 3 og en ny Roadster (Model R). Ubekreftede meldinger skal dessuten ha det til at det kommer en Model C i 2018.

Med x-faktoren

Vi begynner med X-en. Opprinnelig var de første leveransene av den planlagt til slutten av i år, men Tesla-sjef Elon Musk varslet tidligere i år at produksjonen først kommer skikkelig i gang på våren 2015. Tesla regner selv med at etterspørselen etter Model X vil bli større enn for Model S.

Model X bygges på samme basis som Model S, men er høyere og får to elmotorer - og dermed firehjulsdrift.

Batteripakkene er de samme som i Model S, enten 60 eller 85 KWt, og rekkevidden skal være i samme område som for Model S. Også Model X kan fås med tre sitterader. Vingedørene bak, som vi har sett på konseptversjoner, skal beholdes. Disse dørene er hengslet slik at du ikke trenger to plasser i garasjen for at passasjerene skal komme seg ut av bilen.

- Vi kjenner ennå ikke prisen på Model X, sier Esben Pedersen, kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia, til Vi Menn Bil Top Gear.

Internasjonal presse nevner imidlertid 75 000 dollar som en aktuell frapris.

Tesla Model X=

VINGER: Konseptutgaver av Model X har hatt vingedører. De blir med over til produksjonsutgaven. © FOTO: Produsent/Newspress

=

TESLA: Spesialister har kastet seg over Model S. Denne er fra amerikanske Saleen. FOTO: Saleen

Ny plattform

Mot slutten av 2016 (men merk at Tesla-modeller tilsynelatende har det med å bli litt forsinket) skal det være klart for en ny amerikansk elbil som av størrelse vil være omtrent som en BMW 3-serie.

Model 3 bygges på en ny plattform og skal ha en rekkevidde på inntil 320 km. Denne bilen skal ha en amerikansk pris på under halvparten av det som er nevnt for Model X - en potensiell volum-elbil, altså.

Kommunikasjonssjef Pedersen opplyser at han ikke har sett Model 3. Til det tyske magasinet AutoBild sier Teslas sjefdesigner Franz von Holzhausen at bilen «tydelig skal gjenkjennes som en Tesla, uten å være en liten Model S».

På samme plattform skal også en ny Roadster bygges, og da er vi kommet til 2017. Ifølge von Holzhausen skal denne bilen bli en nisjemodell som skal vise hva Tesla er kapabel til.

Tesla Model X=

VELFUNGERENDE: Den store betjeningsskjermen er kjent fra Model S, og den vil man også finne i Model X. © FOTO: Produsent/Newspress

Audi med elbiler

I sommer meldte tysk bilpresse, som pleier å ha gode kontakter hos tyske bilfabrikker, at Audi planlegger en stor elbil som skal konkurrere med Tesla Model S og den kommende Model X. Det er snakk om en elektrisk utgave av den kommende Q6, som blir en coupéaktig SUV. For denne bilen er målet en rekkevidde på hele 700 km.

Vel så interessant, trolig ikke minst av hensyn til prisen, blir en kompakt Audi som ifølge AutoBild skal kalles A2Q. Denne bilen skal bygges på samme basis som A3, VW Golf, Skoda Octavia m.fl. Med de ventede forbedringene i batteriteknologi skal A2Q ha en maksimal rekkevidde på 500 km.

Fahraufnahme Farbe: Crescendorot Audi R8 e-tron=

AUDIS FØRSTE: R8 e-tron blir Audis første elbil. Her ser du den i en av de siste kjente konsept-utgavene. Senere kommer en stor crossover med rekkevidde opp mot 700 km. © FOTO: Audi

Ikke først

Q6 og A2Q vil imidlertid ikke bli Audis første elbil.

- Det er det e-tron-versjonen av neste generasjon R8 som blir, sier Marius Tegneby, Audis informasjonssjef i Norge. R8 e-tron har i de ferskeste konseptversjonene hatt to elmotorer, bakhjulsdrift og en oppgitt rekkevidde på 450 km.

Om en eldrevet Q6 og A2Q sier Tegneby at han «ikke har anledning til å kommentere fremtidige modeller i stor grad».

Les også:

Er dette den viktigste bilen i hele 2014?

Kan man dra på langtur med vanlig elbil? Vi har testet

Bedre rekkevidde enn konkurrentene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!