Få andre kjøretøyer, om noen, er omspunnet med like mye nostalgi, myter og klisjeer som MC-er fra ikoniske Harley-Davidson. Merket er sterkt forbundet med erke-amerikanske idealer, born to be free, masse lyd, rock'n roll, Route 66, skjegg, skinnvester og tasker. Mange av de som kjører Harley ser da også ut som om de skal prøvespille for en rolle i kultfilmen Easy Rider.

Og heri i ligger Harley-Davidsons utfordring: Kjøpegruppen deres er nesten utelukkende gamle, hvite menn. Selskapet elsker disse Wild Hogs-typene, ifølge Time Magazine, men selskapet må tiltrekke seg nye kjøpegrupper.

Fra 2006 til 2010 stupte salget av Harley-sykler fra 5,8 til 3,1 milliarder dollar. Markedsandelen i USA falt fra 51 prosent i 2006 til 43 prosent i 2008. Samtidig økte gjennomsittsalderen på kundene fra 44 til 49 år.

Rimeligere sykler

I år ser det betydelig bedre ut for HD, og nå skal selskapet forsøke å appellere til afroamerikanere, latinamerikanere og kvinner, og ikke minst MC-førere i Kina og Inda. Et av grepene er rimeligere MC-er med mindre motorer og mindre Easy Rider-profil. Satsingen er kalt Project Rushmore, og her inngår lanseringen av Street 500 og 750.

Som Porsche 911 med forhjulsdrift

Det mest radikale initiativet i Rushmore-satsingen er utvilsom Project LiveWire - en elektrisk drevet Harley-Davidson. Det høres like selvfølgelig ut som om neste generasjon Porsche 911 skulle få dieselmotor og forhjulsdrift.

=

EL ANGELS: En elektrisk Harley-Davidson på Route 66. Hva vil skinnvestgjengen si? © FOTO: Harley-Davidson

Mener alvor

Men Harley mener i høyeste grad alvor med LiveWire. De skal absolutt ikke slutte å lage bråkmakere for gamle, hvite menn, men selskapets trenger mer bredde i utvalget og nye produkter. LiveWire er dermed en svært viktig satsing i målet om å fornye det ikoniske MC-merket for å nå nye kjøpegrupper og ta flere markedsandeler.

LiveWire er under testing og Harley-Davidson har ikke avslørt mye om drivverket. Den elektriske MC-en skal yte i underkant av 80 hk, og toppfarten skal være elektronisk begrenset til 150 km/t. Rekkevidden skal ligge mellom 80 og 90 kilometer, og den skal fullade på 3,5 timer ved 220 volt. LiveWire kommer med 18-tommers hjul, LED-lys og TFT-dashbord (Thin Film Transistor).

Hva med lyden?

Og hva med lyden? Her er det ikke snakk om en buldrende, grov lyd, nei. Ifølge Time Magazine har LiveWire en hvinende lyd, nær sagt som en Nissan Leaf.

LiveWire kommer etter planen i salg neste år, prisen er ikke kjent.

Les også:

MC-ene for deg som vil på langtur

Norges rareste kjøretøy

Vi har testet 8 elsykler: De kan spare deg for mye tid - og svette

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!