Mercedes ville ikke stå på sidelinjen i elbilracet. Visst har de elbiler, som den ekstreme Mercedes SLS AMG E-Drive, men nå kommer en modell med et langt større potensial hva gjelder salg.

Mercedes har imidlertid ikke gjort som BMW og lagd en i3. I stedet er denne nye elversjonen av B-klasse bygd for å se ut som og oppføre seg som en vanlig B-klasse, og den er bygd på samme produksjonslinje.

Fra Tesla Model S

Men den er ikke vanlig. På undersiden er drivverket tatt rett ut fra Tesla Model S (Daimler har en liten aksjepost i Tesla), men her er det tatt ned fra omkring 400 hk til 176 hk.

Litiumion-batteriet på 28 kWh (som lades opp på halvannen time med en 400 volts lader) har blitt plassert inne i midten av Mercedesens gulv av "halv-sandwich"-type. Motoren og andre elektriske ting er lagt dit hvor motoren vanligvis er. Den skal kunne lades til 100 kilometers rekkevidde på under to timer med 240V.

Stille og sterk

Resultatet av dette er at den er stille, kraftig og helt som en B-klasse. Akselerasjonen er super, og forbikjøringer går lett.

Ifølge Mercedes skal elektriske B-klasse ha et moment tilsvarende en treliters bensinmotor.

2014 B-Class Electric Drive.=

TIL NORGE: Mercedes B-klasse Electric Drive er ventet til Norge neste år. © FOTO: Mercedes-Benz

Mener den skal greie 185 km

Den føles godt avdempet, komfortabel og trygg, selv om de regenererende bremsene kan virke litt aggressive.

Styringen kunne også hatt en mer naturlig følelse, men ellers er alt helt greit.

Mercedes regner med at den vil klare 185 km mellom ladingene, avhengig av vær og kjørestil. Noe å følge med på framover. Den er ventet til Norge neste år.

DOMMEN: Velbygd, rask, stille og komfortabel. Men den føles ikke like "spesiell" som BMW i3.

Tekniske data

Mercedes B-klasse Electric Drive

Motor: Elmotor, 28 kWh

Drift: Forhjulsdrift

Dreiemoment: 270 Nm

Hk: 134

0-100 km/t: 7,9 sek

Toppfart: 160 km/t (Elektronisk sperret)

Rekkevidde oppgitt: 200 km

Pris: Ikke fastsatt i Norge

Les også:

Denne tøffe SUV-en kommer til Norge

Drivstoff-forbruket er det beste vi har notert oss på denne type bil

Audi-en har noe helt nytt under panseret

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!