I slutten av september kommer Kia Soul EV til Norge. Dette er den elektriske versjonen av Soul som ble lansert i mai.

Men der Soul med 1,6 liters bensinmotor på 132 hk eller turbodiesel med 128 HK koster fra 229 900 kroner, så koster grunnmodellen av elektriske Soul 199 900 kroner.

Sammenlignet med regulære Soul med dieselmotor slipper Soul EV ut 39,7 prosent mindre drivhusgasser, ifølge Kia. Da er selve bilen, produksjonens miljøpåvirkning og hele livssyklusen iberegnet

Soul med diesel og manuell girkasse har et oppgitt CO2-utslipp på 125 g/km (NOx 143,3) med et forbruk på 0,48 liter per mil ved blandet kjøring.

Bedre rekkevidde

Rekkevidden til el-Soul er oppgitt til 212 kilometer som er bedre enn konkurrentenes. Elektriske Golf har for eksempel en oppgitt rekkevidde på 190 km, Renault Zoe har en oppgitt rekkevidde på 210 km. Det er imidlertid verdt å være oppmerksom på at den oppgitte rekkevidden svært ofte vil være utenfor rekkevidde i praksis. Toppfarten skal være på 145 km/t.

Selv med laveste utstyrsnivå, som Kia kaller Classic, kommer Soul EV med utstyr som oppvarmet ratt, varme i forsetene, ryggekamera, navigasjon og DAB-radio som standardutstyr. Alle bilene leveres også med 6,6 Kw innebygd lader og batterivarmer.

Går man opp et nivå til den topputstyrte «Exclusive» får man blant annet med varmepumpe som skal redusere energiforbruket med opp til 30 prosent og dermed øke kjørelengden. Varme i baksetene, ventilerte forseter, skinninteriør og parkeringssensorer følger også med. Exclusive-versjonen vil koste kr. 229 900 kroner.

=

HØSTEN: Elektriske Kia Soul kommer til Norge i september. Prisen starter på 199 900 kroner. FOTO: Kia

Bagasjeplassen på Soul skal være på 354 liter - 1367 liter med baksetene nedfelt.

God garantiordning

Soul EV har Lithium-ion polymer (Li-ion) batteri og kapasiteten er 27 kWh. Ifølge Kia skal batterikapasiteten være på minimum 70 prosent etter 15 års levetid. El-Soul har to ladeporter i front, Type 1 (5pin) og CHAdeMO hurtiglader.

Kia Soul EV vil som alle andre Kia-modeller få 7 års/150 000 kilometer garanti. Batteriene har samme garanti.

Les også:

Dette er de beste bruktbilene i kompaktklassen

Stramt bilbudsjett? Her er bruktbilene som skal holde lengst

Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!