Nye S-Klasse ble lansert i mai 2013 og er i dag verdens mestselgende luksusbil, ifølge Mercedes. Tidligere i år ble den kåret til den beste luksusbilen av britiske What Car?

Ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken var det ved utgangen av februar solgt 15 Mercedes S-klasse i Norge - en bil som koster fra 910 000 kroner i Norge. Kostbart, men småpenger sammenlignet med hva som er tilgjengelig nå.

Nå er nemlig toppmodellene i S-klasse i salg, S 600 og S 65 AMG. Begge har 12-sylindrede motor, og de norske prisene er henholdsvis 2 299 900 kroner og kr 3 054 900 kroner. Det betyr at S 65 AMG - den absolutte verstingen i S-klassen - er blitt 400 000 kroner billigere. Årsaken er endringer i bilavgiftene.

Gunstigere avgiftsberegning

Effektavgiften er redusert i statsbudsjettet for beregning av engangsavgift i 2014 sammenlignet med 2012. Det har slått fordelaktig ut for de største motorene. I tillegg er CO2-utslippet redusert på de nye AMG-motorene - uten at dette går på bekostning av effekten. Forgjengeren hadde et oppgitt CO2-utslipp på 346 g/km. Det er redusert til 279 g/km i den nye versjonen.

Tallenes tale

Mercedes S 600

Mercedes S 65 AMG

Mercedes S 65 AMG (forrige generasjon

Motorvolum

5980

5980

5980

Sylindre

V12

V12

V12

Hk

530

630

612

Dreiemoment

830 Nm

1000 Nm

1000 Nm

0-100 km/t

4,6 sek

4,3 sek

4,4 sek

Toppfart*

250 km/t

250 km/t

250 km/t

Forbruk, blandet kjøring

1,11 l/mil

1,19 l/mil

1,45 l/mil

CO2-utslipp

264-259 g/km

279 g/km

346 g/km

Pris:

2 290 000

3 045 00

3 430 000

* Elektronisk sperret

S 65 AMG (W221) 2009 Modellpflege=

MINDRE UTSLIPP: Sammenlignet med forgjengeren (bildet) har nye S 65 AMG lavere CO2-utslipp © FOTO: Daimler AG

Mye utstyr

S 600 leveres blant annet med det nye systemet Magic Body Control, som skanner veioverflaten og forberede støtdemperne på kommende ujevnheter. S 65 AMG har en egen AMG-justert variant av samme system. Mye av det som er ekstrautstyr i en vanlig S-Klasse, leveres som standard på de to toppmodellene.

Regner med å selge fem stykker

- Erfaringsmessig selger vi rundt fem av hver generasjon S-Klasse med V12-motor i Norge. Den nye generasjonen ligger an til å nå tilsvarende tall, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

G 65 AMG (W 463) 2012/ Ausenfarbe: Indiumgrau / Leder: designo marron=

DYREST: Dette er Norges dyreste Mercedes, G 65 AMG. © FOTO: Daimler AG

Ikke den dyreste Mercedes-en

En prislapp på drøye tre millioner kroner gjør Mercedes S 65 AMG til en av Norges dyreste biler. Den er imidlertid ikke den dyreste Mercedes-en. G 65 AMG, altså Geländewagen med AMGs største motor, er Norges dyreste serieproduserte Mercedes, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Den koster over 3,8 mllioner kroner.

G 65 AMG har 612 hk, et dreiemoment på 1000 Nm, et oppgitt forbruk på 1,7 liter per mil og et CO2-utslipp på vanvittige 397 g/km. Råere SUV får du neppe blant de serieproduserte bilene.

Pris: Over åtte millioner kroner

Norges dyreste bil heter imidlertid Porsche 918 Spyder. I standardversjon veier den 1700 kg og koster drøye 7,5 millioner kroner. Men med en såkalt Weissach-pakke blir den enda dyrere. Weissach-versjonen veier 1640 kilo og har blant annet felger av magnesium. Men når vekten går ned går prisen opp. Spesialversjonen koster over åtte millioner kroner, ifølge OFV.

=

NORGES DYRESTE: Porsche 918 Spyder med Weissach-pakke er Norges dyreste bil med en prislapp på over åtte millioner kroner. FOTO: Porsche

Dette er Norges fem dyreste biler

Bil

Pris

Porsche 918 Spyder (med Weissach package)

8 158 000

Porsche 918 Spyder

7 536 000

Mercedes G 65 AMG

3 868 000

Aston Martin Volante Carbon Edition

3 555 400

Aston Martin Volante Carbon Edition Touchtronic 2

3 503 400

KIlde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Flere dyre biler

I tillegg til disse bilene finnes det svært kostbare biler til salgs i Norge som ikke fanges opp av OFV. Autostrada Sport har blant annet en Koenigsegg CCXR til salgs for 4 994 023 kroner og en Ferrari F12 Berlinetta til 4 393 000 kroner.

Les også:

Tre stasjonsvogner fra øverste hylle

Norges billigste stasjonsvogner

Snobbene gjør opp i slalåmbakken

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!