Det er duket for enda en forkortelse i bilverdenen. AR-HUD står for «augmented reality head up-display». I praksis betyr det at mer jagerflyteknologi finner veien inn i bilen, og elektronikken kan «utheve» virkeligheten:

I selve frontruta blir bilen foran deg markert med fargeklammer, sjåføren blir varslet om bilen foran stopper opp eller det beste filvalget blir tegnet opp før kryss. Alt ligger midt i sjåførens naturlige synsfelt - man slipper å se ned på en eller annen skjerm på instrumentpanelet.

Klart i 2017

Underleverandøren Continental er en av flere som i dag jobber med slike løsninger som kan bidra til å øke sikkerheten på veiene. Continental har allerede i dag testbiler som demonstrerer teknologien, og fra 2017 er den klar til bruk i biler i vanlig salg. Slik normalen er i bilverdenen, vil AR-HUD først komme i de dyre bilene.

Testbilene med AR-HUD viser det dagens eksisterende teknologi faktisk «ser». Når bilen foran markeres i frontruta, er det radaren til den adaptive cruisekontrollen som står for den faktiske oppdagelsen av bilen.

Når røde streker i frontruta markerer at du er i ferd med å krysse midtstripa, er det filskiftvarslingens kamera som har «sett» at bilen skjener ut. Og når det beste filvalget tegnes opp på veien foran bilen, er det navigasjonssystemet som jobber.

Head up-display, AR-HUD, HUD.=

RØD FARE: Røde streker i frontruta markerer at du er i ferd med å krysse midtstripa. © FOTO: Continental/Jaguar Land Rover

Head up-display øker

Samtidig som AR-HUD er på vei, kommer flere produsenter med rimeligere løsninger beregnet for «folkelige» biler. Det dreier seg om varianter av systemet blant annet Peugeot kan fås med i dag, der nøkkelinformasjon projiseres opp en glasskjerm på toppen av dashbordet (altså ikke i selve frontruta). Bransjen venter at tre ganger så mange biler vil ha en eller annen form for HUD om fire år sammenlignet med i dag.

Flere muligheter finnes. Hvis bilen på grunnlag av kartdata «vet» at det står et stoppskilt skjult bak neste sving, kan AR-HUD foreslå at du senker farta i god tid før svingen.

På samme måte kan systemet varsle om stillestående trafikk over neste bakketopp dersom systemet har mottatt melding om dette.

Gjør selvkjøring begripelig

Ved siden av det sikkerhetsmessige aspektet mener Continental at AR-HUD kan øke aksepten for at biler kan kjøre av seg selv. Hvis sjåføren kan se at bilen har kontroll på andre biler, skilt og veimarkeringer, skal det virke mindre dramatisk å la bilen styre det hele. Man får muligheten til å skjønne bilens valg.

Slik det er i selv de utstyrsmessig mest søkklastede bilene i dag, kan det virke direkte skremmende å stole på bilens systemer - selv om de åpenbart virker.

Undertegnede har sittet i en Mercedes C-klasse på full fart mot en kollisjon, i et forsøk under trygge omgivelser på lukket bane. Aldri har trangen til å bråbremse vært større, men Mercedesen unngikk sammenstøt helt av seg selv. Det hadde bare vært så mye bedre tydelig å kunne se at bilen hadde kontroll med det som skjedde.

Film i ruta

Et AR-HUD-system kan til og med vise film med frontruta som høyteknologisk lerret, om det skulle være ønskelig. Det kan faktisk ha et praktisk bruksområde. Jaguar og Land Rover viste tidligere i vår at de kan gjøre bilens forpart gjennomsiktig. Selvsagt ikke på ordentlig, for her er det snakk om bilder fra kamera under støtfangeren som vises i frontruta. Det gir et bilde av hvor hjulene er ved uoversiktlig terrengkjøring.

Head up-display, AR-HUD, HUD.=

MIDT I TRYNET: Alt ligger midt i sjåførens naturlige synsfelt, man slipper å se ned på en eller annen skjerm på instrumentpanelet. © FOTO: Continental/Jaguar Land Rover

I raske Jaguarer kan idealsporet på en racerbane tegnes opp, eller virtuelle kjegler kan markere bremse- og tangeringspunkt. Eller navnet på en severdighet kan virtuelt legges på selve bygningen når man kjører forbi den i en fremmed by.

Per i dag kaller Jaguar Land Rover sin virtuelle frontrute for et forskningsprosjekt. Til tyske Der Spiegel sier imidlertid en ingeniør at det gjennomsiktige panseret kan komme på markedet før de fleste tror det er mulig.

Les også:

De 12 beste SUV-ene vi har testet

Ni av ti av bruktbilene er feilfrie

Nå er dette verdens råeste familiebil

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!