Sikre biler

Bilen kjører i 49 km/t, i tett trafikk, uten at vi rører rattet

Nye bilmodeller tar enda et steg mot å kjøre av seg selv i bytrafikk. Vi har kjørt «håndfritt» i Marseille med Mercedes C-klasse.

49 km/t: I bytrafikk. Da føles det spennende å stole på elektronikk.
49 km/t: I bytrafikk. Da føles det spennende å stole på elektronikk. Foto: FOTO: Øyvind Jakobsen
Sist oppdatert

Den nye C-klasse er en bil Mercedes sier de har lagt en hel del ekstra arbeid i. Ikke minst satser tyskerne på en type sikkerhetsutstyr som har en hyggelig bieffekt: Økt komfort.

- Mercedes' ambisjon er at sjåførens arbeidsoppgaver kan arte seg vidt forskjellig i løpet av en biltur. Bilen skal være engasjerende der det er morsomt å kjøre. Når du kommer inn i køen i byen, skal sjåføren kunne slappe av. Bilen skal ordne opp i det meste uten at sjåføren trenger å gjøre stort, sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonssjef i Mercedes-Benz Norge.

Dette tankesettet brer seg i bilindustrien. Volvo har lignende systemer klart i den nye XC90, og de andre følger på.

Skummelt

I praksis kan det arte seg slik: I franske Marseille kjørte vi C-klasse gate opp og gate ned, i tett trafikk, nesten uten at ratt og pedaler ble rørt. Betingelsen er at bilen har styreassistent, som kommer i en pakke til knappe 24 000 kroner. Pakken er så innholdsrik at den ikke virker Mercedes-dyr, men den forutsetter en speilpakke til drøyt 5000 kroner og automatgir.

OVERVÅKING: Stereokamera, seks radarer og aktiv styring sørger for at C-klasse kan styre, gi gass og bremse av seg selv i visse sammenhenger, forteller ingeniør Christiane Gärtner.
OVERVÅKING: Stereokamera, seks radarer og aktiv styring sørger for at C-klasse kan styre, gi gass og bremse av seg selv i visse sammenhenger, forteller ingeniør Christiane Gärtner. Foto: FOTO: Øyvind Jakobsen

Når du har trykt på denne knappen og i tillegg aktivert Distronic Plus, som er cruise-kontroll med avstandsholder, settes et ensemble av måle- og registreringssystemer i drift. Du kan begynne å la elektronikken jobbe for deg, hvis du tør.

Vi er ikke kommet dit ennå at dette er ment å være helt automatisk. Du får et varsel når du har sluppet rattet for lenge. Jeg tar lett og raskt i rattet hver gang jeg får beskjed om å gjøre det. Ellers gjør bilen resten, men jeg er alltid klar til å gripe inn.

Vanskelig å ikke gripe inn

I starten er det surrealistisk. Det er som om bilen henger seg på bilen foran med et usynlig, elastisk slepetau. Den skjener litt der veien går i slake svinger, men er stabil når det går rett fram.

Når bilen foran stopper, er det i starten nærmest umulig ikke å tråkke på bremsen selv. Jeg må aktivt bestemme meg for å holde høyrebeinet i ro. Med en myk nedbremsing stopper bilen med passe avstand til bilen foran.

AUTOBREMS:: Som standard har C-klasse systemer som sørger for at bilen varsler sjåføren ved kollisjonsfare, og som bremser automatisk om sjåføren ikke gjør det. Vi prøvde systemene på bane med dummyhindringer, og det fungerte prikkfritt.
AUTOBREMS:: Som standard har C-klasse systemer som sørger for at bilen varsler sjåføren ved kollisjonsfare, og som bremser automatisk om sjåføren ikke gjør det. Vi prøvde systemene på bane med dummyhindringer, og det fungerte prikkfritt. Foto: FOTO: Daimler AG

Med et nytt vipp på Distronic-bryteren starter den igjen når køen settes i bevegelse. Vi kjører i flere minutter med kun få og små korrigeringer. Den buede kantsteinen som finnes mellom kjørefil og bussfil, sliter systemet med å se. I kryss får vi beskjed om å ta styringen, for da mangler nødvendig veimarkering.

Volvo ser veikanten

Når Volvo XC90 kommer i helt ny utgave til høsten, kan den fås med et system som «ser» veikanten, også der veimarkering mangler. Ved fare for utforkjøring vil den aktive styringen kunne holde bilen på veien, selv om sjåføren ikke griper inn. Også XC90 skal kunne «henge seg på» bilen foran i hastigheter opp til 50 km/t, på lignende vis som C-klasse kan gjøre i opptil 60 km/t.

Seks radarer og stereokamera

Mercedes-ingeniør Christiane Gärtner forklarer hvordan styreassistenten virker.

- Når styreassistenten og Distronic Plus er aktivert, registrerer et stereokamera veimarkeringen fremover. Styreassistenten bruker denne informasjonen samt input fra i alt seks radarer til å styre bilen. Radarene virker fremover, til sidene og bakover, sier Gärtner.

Veimarkeringen må ha klar kontrast, hvis ikke slår systemet seg av med et tydelig varsel. Radarene brukes til å måle avstand til bilene rundt. Kommer bilen ved siden av for nær, justerer styreassistenten avstanden. Her snakker vi om en søreuropeisk intimsfære, for biler kommer urovekkende tett på før det skjer noe.

I andre sammenhenger brukes radarene og kameraet til for eksempel å unngå kollisjon. På lukket bane kjørte vi C-klasse i langt over byhastighet rett mot ulike hindringer, stasjonære eller i bevegelse. Systemet varslet om fare og bremset deretter automatisk bilen slik at sammenstøt ble unngått.

At sistnevnte systemer finnes, er ikke noe nytt. Men at bilprodusenter nå stadig oftere lar skarve biljournalister gjøre slike øvelser, med den risiko for blamasje det innebærer, er et tegn på at systemene virkelig er blitt stabile

Denne saken ble gjort i forbindelse med en prøvekjøring, hvor reise og opphold ble betalt av Mercedes.

Les også:

Komforten er helt fantastisk

BMWs grønne superbil er klar for Norge

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også