Om kort tid presenterer Land Rover en nyhet som skal gjøre terrengkjøring - og kanskje også en skikkelig trang og ulendt parkering - enklere.

Den nye teknologien gjør noe med det som kanskje er den ekleste - og samtidig mest spennende - opplevelsen ved terrengkjøring: Når man kjører over en krapp bakketopp, eller står på toppen av en bratt unnabakke, ser offroadsjåføren ingenting av det som er rett foran bilens høye front.

Men ved bruk av teknologi kjent fra jagerfly, kan sjåføren nå "se" tvers gjennom panser og motor og ned på det som ligger umiddelbart foran bilens front.

Ekte bilder og animasjon

Bildet man får opp i frontruta, blir skapt ved bruk av kamera og datateknologi. Kameraene er montert i støtfangeren og filmer det som befinner seg rett under fronten og et stykke framover.

Bildet fra kameraene vises ved hjelp av et såkalt head up-display i frontruta, akkurat som i jagerfly. Tilsynelatende blir fronten da gjennomsiktig. Også forhjulene vises; ikke som et filmet bilde, men som en dataanimasjon. Man ser hjulenes vinkel og dermed hva de vil rulle over.

I tillegg vises kjøredata som fart og helningsgrader.

Bruken av kamera på biler brer seg. Tidligere denne uka ble det kjent at Tesla har søkt om å få erstatte speilene med kamera.

Teksten fortsetter under videoen.

Ny modell

Tidlig i påskeuka, i forbindelse med åpningen av New York Auto Show, skal Land Rover for første gang vise fram designstudien Discovery Vision Consept. Konseptbilen vil gi godt innblikk i hvordan den neste Land Rover Discovery vil se ut.

Land Rover lover at konseptbilen skal ha en utstyrspakke med nye teknologikonsepter, og den gjennomsiktige fronten er en del av dette.

Og da er trolig veien kort til vanlige produksjonsmodeller.

Les også:

Slik er dagens Land Rover Discovery

Stor-SUV-er gjør opp i alpinbakken: Range Rover Sport, BMW X5 og Mercedes ML

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!