Har du bil med forbrenningsmotor kan du spare både penger og miljø ved å legge om til en mer økonomisk kjørestil.

Det finnes rundt 2,5 millioner personbiler i Norge, ifølge Statens vegvesen, og disse bilene har en årlig kjørelengde på 13 000 kilometer i snitt.

Gjennomsnittsalderen for personbiler i Norge er omtrent 10 år, og det betyr at den nyeste teknologien som gir lavere forbruk ikke påvirker utslippene i like stor grad som kjørestil, ifølge Trafikkvideo.no. Nyere biler forurenser mindre enn eldre biler.

Privat bilkjøring utgjør omtrent 10 prosent av Norges samlede klimagassutslipp, men med noen små endringer i kjøreteknikk kan du redusere forbruket og utslippet med 10-20 prosent, uten å kjøre mindre, ifølge Grønn Hverdag. Med en gjennomsnittlig kjørelengde på 15000 kilometer i året kan du spare opp mot 3000 kroner i året.

En test vi har foretatt - med en drivstoffpris på 14 kroner per liter og kjørelengde på 12 000 km per år - viste at du kan spare betydelige summer på å kjøre fornuftig - neste 6000 kroner.

Her er noen enkle tips til økonomisk kjøring

* Grunnprinsippet er å kjøre på høyest mulig gir, men holde turtall så lavt som mulig uten at du presser motoren. Hopp over gir, fra andre til fjerde, fra tredje til femte, for eksempel. Bruk gjerne sjettegiret oftere. Har bilen din girskifteindikator, så la den lede vei.

* Bruk farten fra nedoverbakken smart dersom den fører over i en motbakke. Møt bakken med tilstrekkelig gass til at du klarer å opprettholde farten opp hele bakken. Unngå å akselerere i motbakke.

Forbruk drivstofforbruk bensin diesel=

ØKO-KJØRING: Små grep kan gjøre at du sparer noen tusenlappe i året. © FOTO: Petter Handeland

* Akselerere raskt. Få bilen raskt opp i ønsket hastighet. Det krever mindre drivstoff enn langsom akselerering. Men unngå rykkete kjøring med harde akselerasjoner slik at du må bremse (også motorbrems) hyppig

* Bruk motorbrems (slipp gassen og gir ned), i stedet for fotbremsen. Med motorbremsing stenger du av tilførselen av drivstoff ned til 1500 omdreininger. Girer du ytterligere ned straks før 1500 omdreininger, beholder du drivstoffavstengingen. La bilen trille på giret i nedoverbakke, ikke hold inn kløtsjen, det øker forbruket.

* Mange nyere biler har stopp/start-teknologi. Har den det ikke, bør du likevel skru av tenningen dersom du står stille over minuttet.

* Unngå unødvendig bruk av klimaanlegget. Tenkt på at bruk av klimaanlegget i bilen øker drivstofforbruket med 3-8 prosent.

* Har bilen cruisekontroll, bruk denne med bilen i høyeste gir. Men dropp cruisekontrollen på veldig kuperte veier.

Husk også dette:

* Vær nøye med bilholdet. Følg serviceintervallene. Bytt olje, filter og tennplugger som anbefalt for din bil. Slitte tennplugger og lignende kan gi høyere forbruk og utslipp av miljøskadelige stoffer enn nødvendig.

* Velg gjerne dekk med lav rullemotstand og sjekk uansett dekktrykket jevnlig. En test som NAF gjennomførte i 2008 viste at en bil med feil dekktrykk kan bruke så mye som 10 prosent mer drivstoff enn en bil med riktig dekktrykk. I tillegg blir dekkene raskere utslitt når trykket er feil. Ifølge Motormannen - NAFs søsterorganisasjon i Sverige - vil bilen rulle enda lettere med et litt høyere dekktrykk enn normalt.

* Fjern takboks, ski- og sykkelstativ når de ikke benyttes.

* Tøm bagasjerommet for unødvendig tunge gjenstander. Kjør ikke rundt med vinterdekkene baki.

* Bruk gjerne motorvarmeren før du kjører: 90 minutter før ved temperaturer under -15 grader, 60 minutter før opp til 0 grader og 20 minutter før opp til + 10 grader.

Kilder: NAF, Grønn Hverdag

Les også:

Disse bilene er billigst i drift

2536 kilometer på én tank. Slik gjorde de det

Bli med på hysterisk sparekjøring

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!