Vi har kjørt en 350 kilometer lang testrute med tre helt identiske VW Golf 2,0 TDI.

Tre erfarne testsjåfører er plassert bak rattet, alle med tre ulike kjøremønstre på programmet. Den ene skal kjøre mest mulig økonomisk og bruke prinsipper som er lært gjennom et ECO-Drive kurs.

Den andre skal kjøre normalt. Han skal ikke legge vekt på sparekjøring, men følge trafikkstrømmen og kjøre så smart som mulig uten unødvendige fartsøkninger eller oppbremsinger.

Tredjemann skal kjøre ubetenksomt og med kort planleggingshorisont. Uten at det nødvendigvis skal gasses hardt, betyr det likevel en rykkete og ujevn kjørestil. Så vil drivstoffyllingen tilslutt og avlesing av trippforbruket underveis vise hvor stor forskjellen faktisk er.

Økotour i VW Golf=

TRE LIKE: Identiske testbiler sørger for like vilkår. © Egil Nordlien, HM Foto

10 tips for lavere forbruk

  1. Akselerer jevnt og raskt
  2. Skift tidlig til et høyere gir
  3. Hopp gjerne over et gir
  4. Unngå brå oppbremsinger
  5. Øk ikke hastigheten unødvendig i bakker
  6. Planlegg kjøringen, forsøk å unngå stans ved køkjøring
  7. Brems på motoren når mulig
  8. Unngå tomgangskjøring
  9. Fjern takstativ/takboks som ikke brukes
  10. Bruk riktig lufttrykk

Mye å spare

De første to milene kjøres i Oslos gater. Selv om en sjåfør har liten innflytelse på farten og framkommeligheten i byen, viser forbruksmålingene at det likevel er mulig å hente mange desiliter ekstra her.

Da vi kjører ut på E18, har sparesjåføren et forbruk på beskjedne 0,55 l/mil og 24 km/t som snitthastighet. Normalsjåføren har brukt 0,68 l/mil, mens den ubetenksomme tredjemann har klart å bruke 1,12 l/mil - over dobbelt så kostbar kjøretur i byen som sparesjåføren, med marginalt lavere gjennomsnittshastighet!

Når bilene glir langs motorvei blir forskjellene i kjørestil mindre merkbare. I Drammen har sparesjåføren et forbruk på 0,42 l/mil, mens den uvørne sjåføren ligger på 0,69 l/mil.

Økotour i VW Golfer=

DYRT: Høy drivstoffpris bekjemper du best selv. © Egil Nordlien, HM Foto

Penger å spare

Med en drivstoffpris på 14 kroner per liter og kjørelengde på 12 000 km per år, vil du kunne spare betydelige summer på å kjøre fornuftig.

Med en forskjell i forbruk ved bykjøring på 0,5 l/mil på grunnlag av kjørestil (i testen var forskjellen 0,57 l/mil) utgjør det ca. 8 400 kroner per år.

Tar du utgangspunkt i et snitt mellom landevei og bykjøring som i denne testen vil forskjellen mellom en uvøren kjørestil og en sparsom kjørestil utgjøre ca. 0,35 l/mil. Det betyr en besparelse på ca. 5 900 kroner per år.

Det koster å kjøre ubetenksomt

Etter hvert som veien stiger oppover mot fjellovergangen ved Haglebu på 900 moh, blir forskjellene større igjen. På toppen har sparesjåføren fortsatt et forbruk på 0,42 l/mil, normalsjåføren ligger på 0,5 l/mil, mens den uvørne sjåføren har brukt svinger og motbakker til å øke forbruket til 0,74 l/mil. Dermed er det en forskjell på 76 % i forhold til sparesjåføren.

Veien hjem til Oslo går gjennom relativt lett terreng på riksvei 7 og E16. Vel fremme på bensinstasjonen ved Bygdøy Allé er det tid for å gjøre opp endelig status.

Sparesjåføren har vært underveis i 5 timer og 46 minutter og brukt 14,4 liter diesel. Normalsjåføren har kjørt 5 timer og 27 minutter og brukt 15,8 liter. Det gir 9,7 % høyere forbruk og 5,5 % kortere tid.

Den uvørne sjåføren har brukt 5 timer og 10 minutter. Da er testløypa gjennomført på 10,4 % kortere tid enn sparesjåføren. Men det har kostet: Med 0,65 l/mil er forbruket 56 % høyere enn sparesjåføren.

Konklusjonen er dermed klar: Det hjelper lite å kjøpe en bil som bruker lite drivstoff, om du selv fortsatt kjører som en dust.

Økotour i VW Golfer=

SPARSOMME: Nye biler bruker lite diesel og bensin. Men høyrefoten er den enkleste og billigste veien til lavt forbruk. © Nordlien, Egil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!