Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink har gjort det. De kjørte i fjor fra Murmansk til Uddevalla på én tank med en Ford Mondeo.

På 2161,5 km brukte de kun 70 liter diesel (0,32 l/mil). Og det med en 1500 kilo tung stasjonsvogn med en 1,6-liters dieselmotor med 115 hestekrefter.

Men det var ikke godt nok: I mai skal de forsøke å sette verdensrekord, og da må de komme lenger enn 2456,7 km. Igjen skal de kjøre med en Ford Mondeo 1,6 TDCi Econetic, denne gangen fra Helsinki og til Oslo - uten ferje.

Les også: Slik blir nye Ford Mondeo

Her er deres beste tips for økonomisk kjøring.

- Ikke ha dårlig tid! Hold god avstand, se langt framover og planlegg kjøringen. Ideelt skal du bruke bremsen så lite som mulig, tipser Knut Wilthil

Det er også smart å holde øye med farta. Du sparer veldig lite tid på å øke fra 80 til 90 km/t.

Sjekk lufttrykk i dekk. Ikke kjør rundt med bilen full av tunge ting du ikke trenger. Unngå bruk av takstativ og skibokser når det er praktisk mulig, er også gode tips som får ned forbruket

- Gir smart, hold turtall så lavt som mulig uten at du presser motoren. Rull med høyt gir koblet in når du kan - da bruker ikke motoren drivstoff i det hele tatt, sier Wilthil.

Les også: 177 biler testet - Disse er billigst i drift

=

NYTT FORSØK: I mai skal de forsøke å sette verdensrekord, og da må de komme lenger enn 2456,7 km. Foto: Petter Handeland

Bruk motorvarmeren

Tips for lavere forbruk

1) Unngå rykkete kjøring med harde akselerasjoner slik at du må bremse (også motorbrems) hyppig. Se fremover for om mulig å tilpasse hastigheten for å slippe å måtte bremse for bilene foran, for eksempel ved å "s ikte" inn på grønt lys i lyskrysset foran. Ser du at du må stoppe på rødt, unngå å motorkjøre helt frem, utnytt heller bilens treghet og trill frem.

2) Bruk høyest mulig gir, og "hopp over" gir. Har bilen cruisekontroll, bruk denne med bilen i høyeste gir.

3) I tett trafikk med tendenser til kø, forsøk å kjøre i jevn hastighet både i oppover- og nedoverbakker for å bidra til mindre kødannelse. Unngå spesielt å sakke av i oppoverbakker.

4) Kjøretøy i saktegående kø har mye høyere forbruk enn ved kjøring i jevn hastighet i høyeste gir.

5) Mange kan bruke 5.(6.) gir mer enn de gjør. Moderne bensin- og dieselmotorer tåler godt å brukes ned til under 1500 o/min, noe som typisk tilsvarer ca. 50 km/h i høyeste gir. Spesielt på flat vei og slake oppover- og nedoverbakker kan betydelige besparelser oppnås ved bruk av høyeste gir, med mindre motorbrems kan brukes og motoren har drivstoffkutt.

=

REDUSERT FORBRUK: Du kan spare mye penger på å kjøre bevisst, mener Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink. Foto: Petter Handeland

6) Bruk motorvarmer når det er kaldere enn +10 °C, men ikke la den stå på i mer enn to timer da det gir liten gevinst. Bruk av motorvarmer før korte kjøreturer, reduserer forbruket og karbonmonoksid (CO)- og hydrokarbon (HC)-utslippene betydelig, spesielt for bensinbiler. Under 0 °C kombiner gjerne motorvarmer med kupévarmer for å øke trafikksikkerheten ved at du får en lettstartet, sommervarm bil med isfrie ruter.

7) Unngå bruk av takstativ (takboks) og unødvendig ballast.

8) Tenkt på at bruk av klimaanlegget i bilen øker drivstofforbruket med 3-8 prosent.

9) La ikke motoren gå unødvendig på tomgang.

10) Velg dekk med lav rullemotstand og bruk riktig lufttrykk i dekket. Da varer dessuten dekkene lenger.

11) Ryker det svart av bilen bruker den unødvendig mye drivstoff og har samtidig høye CO- og HCutslipp.

Kilde: Autolease og NAF

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!