Men det er enkelt

Ekstremkjøring gir for dårlig avkastning i forhold til risikoen. Unngå brems, unngå gass, og hold flyten i kjøringen, det er det aller viktigste.

Bilprodusentene kjemper stadig om å bygge de mest drivstoffgjerrige bilene, men ofte er det mer å hente ved å legge om kjørestilen.

Hvor lavt forbruk kan man oppnå? Er det mulig å kjøre rimeligere enn de "umulige" oppgitte forbrukstallene?

En ting var i alle fall sikkert - gjennom vår deltagelse i Audi Efficiency Challenge skulle alle myter og triks testes ut.

Trondheim - Oslo

Audi A5 Sportback 2,0 TFSI er ikke akkurat det beste eksempelet på en miljøvennlig bil, men som en indikasjon på hvor mye det er å hente ved å legge om kjørestilen, passet den perfekt.

Ruta var satt, og allerede fra starten i Trondheim var målet klart: vinne vår klasse og bruke så lite bensin som overhodet mulig på turen til Oslo.

Ikke bare ett egg skulle ligge under gasspedalen - men hele pakka. Alle knep skulle prøves. Konkurransen var hard, og vi visste at vi måtte ofre alt for å vinne.

Les også: Verdens sterkeste hybrid

Slik kutter du forbruket

  • Hold god avstand til bilen foran
  • Unngå unødvendig stopp og start, hold flyten
  • Tilpass turtallet etter farten, ikke la motoren slite
  • Høyrefoten bestemmer forbruket, akselerer forsiktig
  • Dropp unødvendig tomgangskjøring
  • Konkurrer mot deg selv, da vil forbruket synke

Kø og irriterte medtrafikanter

Med dekkene fulle av luft, speilene slått inn og all unødvendig elektronikk slått av sneglet vi oss ut på E6 retning Oslo, men det var først i bakkene opp mot Dovrefjell tålmodigheten virkelig ble satt på prøve.

Vi satt som på nåler, med ett øye på forbruksmåleren, et halvt øye på turtelleren og et halvt øye på veien.

Skoen på høyrebeinet var for lengst tatt av, fordi feelingen med gasspedalen er alfa-omega i kampen om aldri å la momentanforbruket overstige snittforbuket.

Følelsen av å lage kilometervis med kø, og på den måten ødelegge dagen for alle våre medtrafikanter, er tøff. Intens blinking med fjernlyset, hånda på hornet og ikke minst den velkjente finger'n ble etter hvert en vane.

Men, litt av greia var nettopp det å ikke la oss påvirke, her skulle det spares på dråpene - samme hva.

Audi Efficiency Challenge 09=

Audi Efficiency Challenge 09 © Handeland, Petter

Advarsel: Treg Audi

Vi ringte riktignok inn vår egen trafikkmelding til P4, der vi beklaget og forklarte oppførselen til de trege Audiene.

Med Snøhetta på vår høyre side viste forbruksmåleren 0,61 l/mil, noe som er under det oppgitte tallet for bilen på 0,65 l/mil - og det på den tøffeste delen av etappen. Herfra skulle vi "trille ned" til Oslo.

Videre sydover på lettere vei sank forbruket i takt med blodsukkeret. Matboksen var for lengst tom, men å stoppe bilen for å spise eller gjøre sitt fornødende kom ikke på tale. Bra for forbruket, men desto verre for trafikksikkerheten.

Audi Efficiency Challenge 09=

Audi Efficiency Challenge 09 © Handeland, Petter

Audi Efficiency Challenge

Fra Å i Lofoten til Bee i Italia. Ni dager og 4182 kilometer. I alt 20 biler og 120 journalister kjempet om heder og ære i miljøracet som var delt opp i ni etapper med tre puljer deltakere.

Min kollega og copilot under løpet, Fred Magne Skillebæk, og jeg deltok i pulje nummer to, der starten gikk i Trondheim. Fra Trondheim gikk turen over Dovrefjell og til Oslo, fra Oslo til København dag to og videre til Berlin dag nummer tre. Bilene, blandede drops fra Audis modellspekter, ble fordelt mellom deltakerne ved loddtrekning dagen i forveien. Stor eller liten, rask eller treg, her skulle det kjøres så gjerrig så mulig. Bensintankene ble forseglet under etappene, så det var ingen mulighet for jukse til seg edle dråper drivstoff underveis.

Ved Lillehammer var vi endelig nede på halvliteren på mila, og tre pinefulle timer senere sneglet vi oss gjennom hovedstadens gater med fattige 0,47 l/mil på telleren.

Ingeniørene fra Ingolstadt bare ristet på hodet - dette skulle ikke være mulig med en slik bil. Kjøretiden derimot var ikke mye å skrive hjem om, ti timer "effektiv" kjøring på snaue seksti mil var ikke akkurat moro.

Gule i øya og rimelig anspente ble ikke kvelden lang. Forbruksmåleren ble igjen på netthinnen natten igjennom.

Les også: Bilen går på muskelkraft

Nye rekorder

Dagen etter gikk turen videre til København, og derfra videre til Berlin dag tre, fortsatt i samme tempo.

Å ligge i dragsuget, såkalt slipstreaming, uforsvarlig nær busser og trailere viste seg å redusere forbruket en del, men fortsatt var det kjørestilen som gjorde de store utslagene. Også disse dagene ble rekorder satt, med Audi A3 1,6 TDI som et godt eksempel.

Den gikk på 0,29 l/mil med et snitt på 70 km/t.

Audi Efficiency Challenge 09=

Audi Efficiency Challenge 09 © Handeland, Petter

Tre interessante dager med intensiv sparekjøring var utrolig slitsomt, men det vi fant ut, var at man ikke trenger å sette verden på hodet for å redusere forbruket med 20-30 prosent.

Å tøye strikken så langt som vi gjorde, vil vi riktignok ikke anbefale. Det går på bekostning av trafikksikkerheten. Ikke bare for deg og dine passasjerer, men det setter også dine medtrafikkanter i fare.

Ekstremkjøring gir for dårlig avkastning i forhold til risikoen. Unngå brems og gass, og hold flyten i kjøringen, det er det aller viktigste.

Les også disse sakene:

Oversikt over alle våre biltester

Unik hybrid

Audis nye bestselger

Alle våre Audi-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!