Det var i desember i fjor den første offisielle informasjonen rundt BMW M3 ble sluppet. Et beist av en bil, og den klart raskeste M3 så langt. Samtidig ble det også klart at BMW også skulle lage en M4 - kupéversjonen av M3.

Derfor var det ikke veldig overraskende at det også ville komme en kabriolet.

Og foruten takkonstruksjonen er det er ikke rare forskjellen på M4 og M4 Cabriolet. Motoren er den samme treliters bensinmotoren med twinturbo på 431 hestekrefter og 550 Newtonmeter.

Tyngre og tregere

Som kabrioleter flest er også M4 Cabriolet tyngre enn kupéversjonen, og derfor noe tregere. For mens BMW klarte å snike vekta inn under 1500 kilo med M4 (manuelt gir), veier kabrioleten solide 1750 kilo.

Det øker akselerasjonstiden fra 0-100 km/t på tre tideler. Men fortvil ikke, M4 Cabriolet er mer enn kjapp nok.

0-100 km/t går på 4,4 sekunder med sjutrinns dobbelklutsj automatkasse, mens du vil bruke 4,6 sekunder dersom du girer selv.

I likhet med M4 er også kabrioleten elektronisk begrenset til 250 km/t. Dermed slipper du å føne håret før du kjører til jobb.

=

LUFTSKJERF: I likhet med Mercedes har BMW også en viftefunskjon i nakken som hindrer stiv nakke på kjølige dager. © FOTO: BMW

Luftskjerf

Og når vi snakker om å føne: BMW har nok kikket litt i kortene til erkerival Mercedes. For i kabrioleten får du noe tilsvarende Mercedes' airscarf, der varm luft blåses ut av nakkestøtten for å forhindre stiv nakke i lave utetemperaturer.

Taket betjenes med et knappetrykk. Fra å se ut som hvilken som helst kupé, gjøres M4 Cabriolet om til en fullverdig kabriolet uten b-stolper på 20 sekunder.

Les mer om M3 og M4 her.

Les også:

Stramt bilbudsjett? Her er billig-bruktbilene som holder lengst

Glem alt du har hørt om amerikanske biler

Perfekte familiebiler med god plass

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!