Ok, spørsmålet er for spisset. Selvsagt er SUV et bedre valg for dem som trenger firehjulsdrift. Og det er ikke noen vits i å kjøpe en halvhøy flerbruksbil dersom man har plass nok i ei stasjonsvogn.

Men dere andre, dere med et par-tre unger som driver med idrett, som kjører til trening og kamp og kanskje skal ha med et par passasjerer ekstra innimellom. Eller dere som har hytte dere stadig vekk frakter store ting til.

Eller dere som virkelig liker lange bilferier der dere har behov for å ha med mye bagasje. Eller dere som rett og slett har bruk for den mest allsidige biltypen på markedet. Hvorfor kjøper ikke flere av dere flerbruksbil?

Det er det nemlig fryktelig få som gjør. Ifølge OFV utgjør de under 1 prosent av nybilsalget i 2013.

Nå er de gode

Mindre enn én av 100 nye biler, altså. Det er veldig rart. For flerbruksbilene er blitt gode. De første generasjonene var preget av ulne kjøreegenskaper og distansert kjørefølelse, bussaktig sittestilling og seteløsninger som var for tunge å betjene.

Nå kjører de jevnt over som en komfortrettet stasjonsvogn. Interiøret er pyntet opp, de store hardplastsidene er på vikende front. Setene betjenes med "drag & drop", for å låne et datauttrykk: Dra i en spenne eller hendel, og setet legger seg flatt. Vips, så har du bagasjeplass som i en liten varebil.

Citroen C4 Grand Picasso 2013

SYVSETER: Citroën C4 Grand Picasso er syvseter med god bredde i den midterste seteraden. FOTO: Petter Handeland

Like mye plass som stasjonsvogn

Citroëns to nye C4 Picasso-nyheter er gode eksempler på utviklingen. Den som heter bare C4 Picasso, kan kalles en halvhøy femseters kompaktbil. Ytre mål og relativt lav vekt gjør at den ter seg på lignende vis som kompaktbiler flest - størrelsen er håndterbar og du får kompaktbilenes fine lettkjørthet.

Tross kompakte dimensjoner har du omtrent like mye plass som i en familiestasjonsvogn. Plassen serveres bare på en litt annen måte, i høyden i stedet for i lengden.

Citroen C4 Grand Picasso 1,6 HDI man. test november 2013=

MYE UTSTYR: De nye Picasso-bilene har løftet flerbruksbil-segmentet opp et hakk og kan fås med svært mye utstyr. © FOTO: Petter Handeland

Men vi vet på forhånd at femsetersutgaven ikke kommer til å selge godt. Bare tenk på biler som Ford C-Max, VW Golf Plus eller Renault Scénic, som er av samme type. Nordmenn vil ikke ha dem, selv om de er gode og praktiske.

Litt bedre stilt er det for sjuseterne. De med tre barn eller flere tyr gjerne til dem, så det får et visst naturlig salg. Citroëns bil for dem heter Grand C4 Picasso. Den er 17 cm lengre enn lillebror C4 Picasso, og det gjør godt for utseendet. Den blir mer langstrakt, og langt mer elegant.

Mest attraktiv

Grand C4 Picasso er etter vår mening den mest attraktive kompakte sjuseteren per i dag. Citroën har dyrket fordelene ved bilkonseptet. De har gitt bilen store glassflater, og det øker familietrivselen på tur.

LUKSUS: Picasso-bilene kan fås med luksusutstyr som massasje i setet og fotskammel. © FOTO: Petter Handeland

Girvalg

Sammen med 1,6 diesel tilbyr Citroën en girkasse som girer automatisk, men som ikke er en tradisjonell automatkasse eller dobbeltclutchkasse. Den er grovt forklart en manuell kasse med automatisk clutch. Akselerasjonsmålingene med C4 Picasso viser at denne kassen gjør bilen unødvendig treg når den kjøres med automatisk giring. Girskiftene er dessuten godt merkbare. Vi ville valgt manuelt gir.

Utseendet er funky nok til at folk ser på den en ekstra gang, og det er det ikke ofte vi opplever med sjusetere. Bagasjerommet er større enn i konkurrentene, seteløsningene er praktiske, og ikke minst: Du kan få den med utstyr en luksusbil verdig. Hovedskjermen i dashbordet kan konkurrere med den i nye Mercedes S-klasse både i størrelse og funksjonalitet.

Du kan få full sikkerhetspakke med filskiftvarsling, blindsonevarsling, radarbasert cruisekontroll med autobrems og aktive beltestrammere som eksempler. Og du kan få massasje i ryggen og elektrisk fotskammel i passasjersetet.

Nesten alt man kan ønske seg, egentlig. Unntatt sportslige kjøreegenskaper, det har den ikke. Og med testbilens 1,6-liters diesel har du ikke akkurat for mye kraft tilgjengelig. Begge disse tingene er for øvrig typisk for biltypen. Men det forklarer ikke at så få velger dem.

Vi Menn Bil Top Gear mener

Grand C4 Picasso, altså sjuseteren, er etter vår mening Citroëns beste bil. Dessuten synes vi den er den mest attraktive modellen i en klasse som på generell basis hadde fortjent mer oppmerksomhet i Norge. Femseteren C4 Picasso er et godt alternativ til en tradisjonell familiestasjonsvogn, om nordmenn hadde fått øynene opp for biltypen. Den testede C4 Picasso hadde en automatisert girkasse som setter karakteren ett trinn ned (se rammesak).

ROMSLIG: Citroën C4 Picasso. © FOTO: Petter Handeland

Mye plass i SUV

Flere av de store SUV-ene som Range Rover og Mercedes ML har like god minimumsbredde i baksetet som vanlige flerbruksbiler. Vi har målt miniumsbredden i Mercedes ML til 141 cm. En populær folke-SUV som Mazda CX-5 har vi målt til 137 cm. Den har dermed samme minimumsbredde som stasjonsvogner som Mercedes E-klasse, Toyota Avensis og Volvo V70.

8 flerbruksbiler for deg med tre barn

Bilmodell

Bredde i baksetet (målt)*

VW Sharan

151 cm

Ford S-Max

143 cm

Peugeot 5008

141 cm

Mazda5

141 cm

Citroën C4 Grand Picasso

137 cm

VW Touran

137 cm

Renault Scenic

136 cm

Opel Zafira

134 cm

* Bredden er målt på smaleste sted i baksetet i hoftehøyde

Citroen C4 Grand Picasso 1,6 HDI man. test november 2013=

STØRRE: Citroën C4 Grand Picasso. © FOTO: Petter Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!