Det finnes kanskje ikke mange grunner til å velge en full kabrioletversjon av en bil som allerede finnes som standard med targa-tak. Men nye Corvette Stingray med mykt tak gjør en grei jobb med å overbevise deg om det motsatte.

Den ble designet samtidig som coupeen, så alle de strukturelle forsterkningene burde ligge i muskelbilens DNA.

C7-bilen med tøytak har heller ikke vinglingen og svikten fra tidligere versjoner. Chevrolet hevder at den er 57 prosent stivere enn C6, noe som innebærer at den bør svikte mindre enn selv karbonforsterkede McLaren MP4-12C Spider. Med den magnetiske demperinnstillingen inne, er også den superjevne kjøreopplevelsen beholdt.

Fanfaren fra V8-eren

Du bruker snaue 20 sekunder på å sette på eller fjerne taket, i hastigheter opp til 50 km/t, og det ser vakkert ut enten taket er oppe eller nede. Kupeen blir greit dempet med taket oppe (kanskje bedre enn i coupeen). Når det er nede, lufter det godt, men ikke brutalt. Da hører du også fanfaren fra de fire eksosrørene til åtteren bedre.

Størrelsen på bagasjerommet er også fikset. Du kan legge inn saker og ting uten å bekymre deg for at alt vil bli klemt i filler om du glemmer deg og vil ta ned taket. Det er langt fra stort med sine 283 liter, men det er rommelig nok for en bil med så mye fart og så stort potensial.

2014 Chevrolet Corvette Stingray convertible=

TAKLØS: Stingray-renessansen fortsetter med denne kabrioleten. FOTO: GM

Tekniske data

Motor: 6162 ccm V8 turbo

Droift: Bakhjulsdrift

HK: 455

0-100 km/t: 3,9 sek

Dreiemoment: 624 Nm

Toppfart 305 km/t

Oppgitt forbruk: 1,23 l/mil

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: 1524 kg

Pris: Ca 58 000 USD / ca 350 000,- (i USA).

Overbevisende pakke

Og det er potensial så det holder. Den veier bare 25 kg mer enn coupeen, og den går likevel opp til 100 på omkring fire sekunder. Toppfarten tipper litt over 300 km/t.

Det er veldig små forskjeller du kan føle i kjøreegenskapene under normale veihastigheter, men kanskje - bare kanskje - er den litt mindre presis når du endrer retning i høy fart der hvor overflaten ikke er helt perfekt.

Dermed er dette en ganske overbevisende pakke. Du har alt fra nye C7, kombinert med muligheten til å invitere inn mer av naturen rundt bilen.

Den koster ikke særlig mye mer enn den med blikktak i USA, noe som gjør dette til et enkelt valg. Men dersom den skulle følge med coupeen til Europa, vil nok prisen gjøre flere hopp, og særlig i Norge. Da vil den slåss med Porsche 911-kabrioleter i stedet for Boxster og lignende.

Det er trist å måtte innrømme det, men i det selskapet kan jeg ikke se for meg at mange vil velge en C7 Convertible.

DOMMEN:

C7 med tekstiltak kjører og oppfører seg slik som coupeen. Men prisen i Europa kan bli et problem.

RIVALEN:

Porsche 911 Convertible - C7 har lignende ytelser, men har ikke den samme prestisjen som den tyske rivalen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!