Riktignok har Kia den utsøkte i Pro_Cee'd GT i rekken, men det koreanske bilmerket er antakelig mer kjent for sin syv års nybilgaranti enn biler som setter sanseapparatet i sving.

Men Kia har presentert noen ganske spenstige konsepter, med Kia GT fra 2011 som det kanskje fineste: En firedørs kupé med bakhjulsdrift og en 3,3-liters turbo-V6 med 395 hk og direkteinnsprøytning.

Samme som racingbil

Men nå har bilprodusenten presentert enda et oppsiktsvekkende konsept, som omtales som Kia råeste konsept hittil.

GT4 Stinger er en bakhjulsdrevet 2+2-seter med en oppgradert versjon av Kias firesylindrede 2,0-liter. Den direkteinnsprøytede turbomotoren (T-GDI) yter 315 hk, og er den samme motoren som benyttes i racingbilen Kia Optima som kjører Pirelli World Challenge. I Optima-en er det imidlertid hentet ut hele 400 hk.

- Kjøreglede var førsteprioritet når vi designet bilen, sier Tom Kearns, sjefsdesigner på Kias designsenter i USA.

Kraftige hjul og bremser

Kraften overføres med en sekstrinns manuell girkasse, og GT4 Stinger er utrustet med 20-tommers felger i aluminium og karbon.

Bakhjulene er kledd med 275/35R-20 Pirelli P-Zero-dekk. Foran er dimensjonene 235/35R-20. Ventilerte Brembo Gran Turismo-bremseskiver med firestemplede kalippere sørger for bremsekraft.

=

I USA: Kia GT4 Stinger på bilutstillingen i Detroit. FOTO: Newspress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!