Kort sagt:

+ Ytelser

+ Motor

+ Mye utstyr

+ Pris i forhold til alternativer


- I overkant nøytrale svingegenskaper (vurdert som GTI-bil)

- Sikt

Vi har sagt det før, og vi må si det igjen: Ingen andre bilmerker har tatt like lange steg framover på kort tid som Kia (og søstermerket Hyundai). Det skiller et hav av modernitetsfølelse mellom det Kia lagde for ti år siden og det de lager i dag.

Kia Cee'd er den av dagens Kia-modeller vi synes aller best om. Den er en fullt ut moderne kompaktbil med gode plassforhold og mye utstyr i forhold til prisen.

Nå er Cee'd her i mer rampete utgave, med etternavnet GT, 204 hk og barske ytelser.

I tredørsutgave, som testet her, har den et fornavn også: Pro_Cee'd. (Fabrikken skriver navnet med små bokstaver, "pro_cee'd GT". Siden stavemåten i løpende tekst ser ut som flere skrivefeil etter hverandre, har vi valgt å følge vanlige skriveregler med stor forbokstav i egennavn. Men understreken og apostrofen får Kiaen beholde.)

Kia beskriver Pro_Cee'd GT som, nettopp, en GT-bil. Skillene mellom GT og GTI i kompaktklassen er hårfine - det handler om gradsforskjeller av komfort vs. sportslighet. Vi finner det uansett naturlig å sammenligne den med GTI-biler i kompaktklassen, som for eksempel VW Golf GTI, Ford Focus ST og Mercedes A 250 "Engineered by AMG".

Alle disse har større motor og høyere pris enn Kiaen, uten at det setter Pro_Cee'd i skyggen.

Kjøreegenskaper: 4

Med Pro_Cee'd GT følger Kia en vanlig oppskrift for GTI-biler når det gjelder å skape sportslige kjørefølelse. Sportsunderstell og store hjul (18 tommer med dekkdimensjon 225/40) er selvsagte bestanddeler.

På veien kjennes den bredbeint og stabil. Sportsdekkene bidrar til godt grep og relativt direkte følelse. I likhet med de dyrere konkurrentene nevnt over har den kapasiteter som overgår det du bør prøve på norske veier med stor margin.

BRED: Også bakfra har Kia Pro_Cee'd et utseende som sender signaler om noe ekstra. Men sikten bakover fra førerplass er elendig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

TEKNISKE DATA Kia Pro_Cee'd GT

  • Motor, cm³: 1591
  • Effekt, hk ved o/min: 204/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 265/1750-4500
  • Egenvekt, kg: 1359
  • Tilhengervekt, kg: 1400/600
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 431/178/143
  • Bagasjerom, liter: 380-1225
  • Standard dekkdimensjon: 225/40 ZR 18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,74
  • CO2-utslipp, g/km: 171
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,7
  • Toppfart, km/t: 230
  • Pris fra, kr: 392 400
  • Pris testbil, kr: 397 350

Pro_Cee'd GT mangler litt av "stikke inn i svingen som om det var det mest naturlige i verden"-følelsen som for eksempel Mercedes A 250 Sport har. Én ting er at styringen ikke er like kontant, en annen at bakparten er svært nøytral:

Den følger slavisk i forhjulenes sport. Hekken kommer ikke ut i en medstyrende sving, slik den gjør i de morsomste GTI-bilene.

I stedet er det forhjulene som slipper først, på tradisjonelt forhjulsdrevet vis, når den settes under hardt press.

Motor: 5

Kia Pro_Cee'd GT har en 1,6-liters turbomotor med hele 204 hk ved 6000 o/min. Dreiemomentet er på 265 Nm (altså omtrent som i en toliters dieselmotor for bare få år siden), og det er tilgjengelig fra 1750 til 4500 o/min.

Dermed har du en motor som ikke bare på papiret, men også i virkeligheten, har godt drag helt fra ganske lavt turtall og helt til topps.

Innledningsvis kvalte vi av og til motoren ved igangsetting, men det fant vi ut av. Straks bilen ruller, er motor og girkasse med på å gjøre bilen lettkjørt.

Kia har heldigvis valgt ganske tett utveksling opp gjennom girtrinnene. Det er med på å få fram det beste i motoren under våre hastighetsforhold.

Motoren har firerklang som er ganske hissig på høyt turtall, og den har også lydtunet eksosanlegg som setter en liten piff på opplevelsen.

Kia Pro_Cee'd GT

LANGTRUKKEN: Linjene er lange på Kia Pro_Cee'd GT. Bilen er designet i Tyskland av formgivere Kia har hentet fra toneangivende merker. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto © FOTO: Petter Handeland

TESTDATA Kia Pro_Cee'd GT

  • 0-100 km/t, sek.: 8,9
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,7
  • 60-100 km/t, 6. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 3. gir: 4,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,1
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,8
  • Støy tomgang, dBA: 46,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 65,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,71

Ytelser: 6

Selv om Kia Pro_Cee'd Gt er et stykke unna råskapen til Ford Focus ST i ytelser, gir vi Kiaen toppkarakter. Focus ST har nemlig toliters motor, Pro_Cee'd GT kun 1,6 liter.

Med 4,0 sekunder for akselerasjonen fra 60 til 100 km/t er Pro_Cee'd GT på topp fem over biler med 1,6-liters bensinturbo. De fire som ligger så vidt foran, er småbilracere (som for eksempel Ford Fiesta ST) eller kompakte sportsbiler.

Av kompaktbiler med 1,6 turbo er Kia Pro_Cee'd raskest med ganske klar margin. Faktisk er den bare tre tiendedeler bak Mercedes A 250 Sport med tolitersmotor.

Dessuten er Kiaen rask også videre oppover i fart. For 80-120-akselerasjonen klatrer den enda et trinn opp på topplista for 1,6-litersbiler, og her er den raskere enn Mercedesen.

For ordens skyld: Vårt svake testresultat for 0-100 km/t (se tabellen) skyldes våt asfalt som dekkene ikke fikk godt startgrep på.

Eksteriør: 5

Designkontoret til Kia ligger i Tyskland, og mange av dem som jobber der, er hentet fra flere av de toneangivende merkene.

Vi synes Kia Cee'd og Pro_Cee'd tar seg godt ut allerede i standardutgaver. Den har langtrukne linjer sett fra siden, men en lav og bred front.

Pro_Cee'd GT er selvfølgelig stylet etter god kompaktramptradisjon. Fronten er mer aggressiv, med et stort og lavt plassert nedre luftinntak. Ei rød stripe hører med i denne bilnisjen.

Bak har den diffusor og to store rør. Tredørsutgaven vi tester, er dessuten 4 cm lavere enn femdørsmodellen. Det bidrar også til en sportslig helhet.

Interiør: 4

Det er verken utseende, instrumentbetjening eller kvalitetsfølelse vi trekker litt for i dette underkapittelet. Alle disse tingene er tvert imot på godt, og til dels meget godt, kompaktrampnivå:

Sportssetene fra Recaro synes vi er perfekte. Dashbordet er ryddig. Den store skjermen har moderne lettbrukthet. Det er ingen ulyder i interiøret. Røde sømmer underbygger GT-følelser.

Når vi trekker, handler det om at design i noen tilfeller går ut over funksjon. I krappe svinger stjeler den veldig lange og flate A-stolpen på venstre side mye av synsfeltet. Bakover er sikten elendig - det er godt bilen har ryggekamera. Små barn i baksetet vil ikke ha nubbesjanse til å se over vinduskarmen.

I tredørsutgave er dessuten takhøyden i baksetet snau for menn fra gjennomsnittlig høyde og oppover.

Beinplassene er derimot god, og plassforholdene ellers er på jevnt kompaktbilnivå. Bagasjerommet er oppgitt til 380 liter, men er ikke særlig dypt. Du har imidlertid to etasjer med "settekasser" for små gjenstander under selve gulvet.

RECARO: I Kia Pro_Cee'd GT er full utstyrspakke inkludert. Den omfatter blant annet sportsseter fra Recaro. De er like fine å se på som å sitte i. Sittestillingen er litt høy til å være i en sportslig bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Komfort: 3

De som kjøper GTI-biler, gjør det neppe fordi komfort er det de setter høyest ved en bil. Kjennetegn for denne biltypen er fastere fjæring og mer støy enn i normalutgaver av kompaktbiler.

Så også for Kia Pro_Cee'd GT. Fra de store dekkene er det ganske mye rumlestøy på grov asfalt. (Ekstra motor- og eksoslyd trekker vi ikke for, det hører med.)

Understellet har en tilstrekkelig smidig innfjæring til at komforten er god når du er oppe i fart på veier med normalt godt underlag. På dårlig vei blir derimot slag fra hull og kanter veldig godt merkbare. Da er det også en del slaglyder i understellet. Over løsgrus hører man lyden av bart metall som blir pepret.

Slaglyder og gruspepring er to av svært få påminnelser om at Kia Pro_Cee'd er langt billigere enn andre GTI-alternativer.

Obs: Støymålingene for denne testbilen måtte av ulike årsaker utføres på en annen strekning enn den vi ellers bruker, og resultatene er derfor ikke direkte sammenlignbare med andre biler.

Sikkerhet: 5

Den nye Kia Cee'd ble testet av EuroNCAP i august 2012 med godt resultat.

Som de fleste andre moderne biler med akseptabel sikkerhet får den fem av fem stjerner totalt. Delresultatene er også gode; 89 prosent score for beskyttelse av voksne, 88 prosent for beskyttelse av barn, 61 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 86 prosent for aktive sikkerhetssystemer (filskiftvarsling er standard i GT).

Kia Cee'd har god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere. I sidekollisjon med stolpe er beskyttelsen i brystregionen karakterisert som svak og marginal i hofteområdet. Nakkestøttene gir god beskyttelse mot whiplash.

SNAU: I baksetet er takhøyden litt snau i tredørsutgaven. Små barn vil neppe se stort mer enn himmel ut av de høyt plasserte sidevinduene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Pris/utstyr: 4

Dette pleier å være Kias paradegren, og det gjelder også for den aller dyreste Cee'd-utgaven.

Årsaken: Alt er inkludert. Recaro-setene med delskinn, den store skjermen med navi, rattet med oppvarming for kalde hender, filskiftvarslingen, det store soltaket - rubbel og bit.

Blant få ting den ikke kan fås med, er automatgir. Det savner vi imidlertid ikke når den manuelle kassa er så riktig i både utveksling og betjening.

Legg til de gode ytelsene, og rundt 400.000 kroner framstår som - relativt sett - rimelig. Du må nemlig regne med å legge på 100.000 kroner til om du skal ha et av de tre andre alternativene vi flere ganger har nevnt med noenlunde tilsvarende utstyr. Rett nok er Ford Focus ST, VW Golf GTI og Mercedes A 250 Sport sterkere, og i enkelte disipliner noe bedre, men forskjellen er ikke så stor at det står i forhold til prisen.

Sju års nybilgaranti er også et høyst nevneverdig punkt på plussiden.

Når vi likevel ikke setter høyere karakter enn 4, er det fordi det hersker usikkerhet ved bruktverdien - ikke bare for tredørs kompaktracere generelt, men også ved en modell fra et merke som ikke akkurat er kjent for slike biler.

MODERNE: Kia Pro_Cee'd Gt har stor naviskjerm og LCD-display med mulighet til å bytte grafikk. Rattet har veldig mange knapper, men instrumentene er enkle å bruke. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Forbruk: 3

Flere ganger de siste par årene har vi kjørt biler med nye og temmelig sterke bensinturboer som har overrasket oss med lavt forbruk. Et eksempel er BMW 320i.

Kia Pro_Cee'd GT følger ikke opp dette. Her har kraftuttak fått rangen før lavt forbruk, noe det oppgitte forbrukstallet på 0,74 l/mil gir et tydelig hint om.

I vår faste testløype på 20 mil blir resultatet 0,71 l/mil. Det er i samme område som VW Golf GTI og de andre GTI-alternativene.

Med tanke på ytelsene, synes vi dette er akseptabelt. Det er bare at noen viser at det kan gjøres bedre også i bensinbiler med gode ytelser.

Normalen for kompaktbiler med bestselgermotorer ligger på rundt halvliteren, og generelt bruker bensinbiler litt mer enn dieselbiler.

Den gjerrigste bilen vi har kjørt i testrunden, er Honda Civic med 1,6 diesel. Den brukte kun 0,38 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Kia Pro_Cee'd GT er en relativt sett rimelig vei til ekte GTI-ytelser. Nettopp motor og ytelser er bilens bokstavelig talt sterkeste sider. Samtidig er den lettbrukt under vanlig hverdagskjøring.

Masse utstyr som andre tar ekstra betalt for, er inkludert i prisen, og utstyret har god funksjon. Garantiordningen er blant de beste i Norge.

Sammenlignet med andre kompaktracere savner vi litt sprelskhet i svingegenskapene. Ellers er Pro_Cee'd GT nok et varsel om at Kia har seriøse planer om å spise kirsebær med de store.

Les også:

Kia Cee'd i langtest

Alle Kia-modeller vi har testet

Alle våre biltester

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Kia
Pris 392400

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!