Nærmest som lyn fra klar himmel stilte Porsche på bilutstillingen i Genève i 2010 med et konsept kalt 918 Spyder. Litt over tre år senere nærmer det seg produksjonsstart for bilen som på sett og vis er Carrera GTs etterfølger.

Den ser ut som en fullblods banebil, men er bygget for både hverdag og fest. Som konkurrentene McLaren P1 og La Ferrari benytter Porshe hybridteknologi i 918 Spyder. Det gir ikke bare relativt hyggelige tall hva gjelder forbruk og utslipp, men også vanvittige ytelser.

918 Spyder har ikke mindre enn tre motorer: Hovedkilden er en 4,6-liters på V8-motor på 608 hk. I tillegg kommer en hybridmodul på bakakslingen på 154 hk, samt en elektrisk motor på frontakslingen på 127 hk. Til sammen gir det firehjulsdrift og 889 hk. Forbrenningsmotoren har et dreiemoment på 530 Nm ved 6600/min, men vi snakker over 1200 Nm med alle motorene innkoblet.

Den skal greie 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Til sammenligning greier Bugatti Veyron 16.4 Super Sport med sine 1200 hk 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Porsche-en skal greie 0-200 km/t på syv sekunder og 0-300 km/t på 23 sekunder. Toppfarten ligger nærmere 340 km/t.

Prototypen på 918 er allerede testet på Nürburgring der den greide Nordschleife på 7,14 minutter. Det er nesten 20 sekunder raskere Porsche Carerra GT.

918 Spyder er en plug in-hybrid som kan kjøres på kun elektrisk drift. Da er den optimale rekkevidden 30 km. Den skal greie 0-100 km/t på syv sekunder i ren el-modus, og kunne lades på syv timer fra husholdningens vanlige stikkontakt med 110 volts spenning. Den kan imidlertid hurtiglades på under 30 minutter ved 400 volts spenning.

=

YTELSESHYBRID: 0-100 km/t går unna på 2,8 sekunder. FOTO: Porsche

Tyngre enn konkurrentene

Hva gjelder dimensjoner plasserer den seg mellom konkurrentene LaFerrari (470/199/112) og McLaren P1 (459/194/119). Porsche-spyderen er 4,64 meter lang, 1,94 meter bred, 1,17 meter høy, og har en akselavstand på 2,73 meter.

Med sine 1685 kilo er den karbonbygde bilen noe tyngre enn konkurrentene. Med såkalt Weissach-pakke med felger av magnesium veier den 1640 kilo.

Flerarmet multilink hjuloppheng foran, elektro-pneumatisk løftesystem på framakselen, elektromekanisk styring, multilink bakhjulsoppheng med adaptivt elektromekanisk system for bakhjulsstyring, elektronisk styrte gassdempere foran og bak med Porsche Active Suspension Management (PASM) og lavt tyngdepunkt sørger for veigrep, Porsche-style.

=

INNSTILT: Bilen har hele fem innstillinger. FOTO: Porsche

Fem kjøreinnstillinger

918 Spyder kan kjøres i fem forskjellige innstillinger alt avghengig av bruk.

Stille og fredelig-innstilling "E-Power"

Startes bilen i E-Power kjører den kun på elektrisk drift. Rekkevidden er oppgitt til 30 kilometer. Den slår automatisk over til hybriddrift når batterinivået nærmer seg kritisk. Og du kan bruke den til butikken. Den har et bagasjerom på 110 liter (VDA)

Effektiv og komfortabel-innstilling: Hybrid

Dette er innstillingen for øko-kjøring når ren eldrift er uaktuelt. Forbrenningsmotor og de elektriske motorene jobber sammen for maks effektivitet til lavest mulig forbruk. Teoretisk skal den greie 0,3 liter per mil.

=

PREMIERE: 918 Spyder har verdenspremiere til høsten. FOTO: Porsche

=

Dynamisk sport-innstilling:Sport Hybrid

For mer sportslig kjørestil. Forbrenningsmotoren jobber kontinuerlig med støtte fra elektromotorene ved behov for ekstra boost.

Banekjøring-innstilling: Race Hybrid

Dette er innstillingen for maks ytesler der ytelseshybriden utnyttes til det fulle. Også PDK-kassa endrer innstilling for raskere girskift. I motsetning til Sport Hybrid-modus jobber el-motorene på maks ytelse i kortere intervaller for maksimal boost. Forbrenningsmotoren jobber kontinuerlig på tung belastning slik at batteriene lades når sjåføren ikke har "bånn gass".

Pole position: Hot Lap

Kan kun benyttes i Race Hybrid-modus og her snakker vi full tømming av alle reserver.

=

TIL NORGE: Bilen tas til Norge på bestilling. FOTO: Porsche

Til Norge?

Porsche 918 Spyder har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Det er ingen umulighet at den blir å se på norsk jord.

- Bilen er norgesaktuell i den forstand at vi tar inn bilen på bestilling. Den skal produseres i en begrenset serie, så det avhenger at tilgjengelighet, sier Christian Stenbo, salgs- og markedssjef hos Porsche-importøren Autozentrum Sport AS

Bilen vil koste over seks millioner kroner i Norge.

=

STIV PRIS: Super-Porsche blir ingen billig affære. FOTO: Porsche

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!