Selv i tider der supersportsbilprodusentene åpenbart skjønner at også de må ta miljøproblematikken på alvor - ikke minst av imagehensyn - har de heldigvis fortsatt overskudd og guts nok til å komme med modeller der prestasjoner har vært det primære målet.

Slik tilfellet også er med Porsche 911 GT3 R Hybrid.

Riktignok bruker nye Porsche 911 GT2 RS 5% mindre drivstoff enn den eksisterende GT2, og slipper ut tilsvarende mindre CO2 (284 g/km), men dette er antageligvis mer et naturlig resultat av lavere vekt enn at tyskerne har hatt miljøbevegelsen i bakhodet.

GT2 RS veier nemlig 70 kilo mindre enn GT2. Samtidig har den 90 hk mer under panseret, og når 620 hk skal flytte på 1370 kilo strømlinjeformet bilskrog (eller hver hk skal flytte på 2,21 kilo), er dette faktorer som bidrar sterkt til ytelser som gjør dette til den raskeste Porschen som er produsert for gatebruk.

=

© Porsche

Superrask

Jobben er det en 3,6-liters boksersekser som gjør, godt hjulpet av to turboer. Den utvikler som sagt 620 hk, samt et fantastisk dreiemoment på 700 Nm, fullt tilgjengelig fra 2500 til 5500 omdreininger.

0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, mens GT2 RS bruker 9,8 sekunder opp til 200 km/t. 300 km/t nås i følge produsenten på 28,9 sekunder.

Toppfarten er på 330 km/t, og GT2 RS har vært rundt Nordschleife på Nürburgring, og klokket seg inn på 7 minutter og 18 sekunder.

Dermed har vi fått en ny sjef på Ringen!

=

© Porsche

Det er jo rundt denne fantastiske 20,8 kilometer lange banen at supersportsbilprodusentene setter hverandre stevne.

Her kan du for eksempel følge Corvette ZR1 når den klarer runden på uhyre respektable 7.26,4.

Mange husker sikkert striden mellom Nissan og Porsche, som kranglet om hvem som egentlig var raskest rundt Nordschleife.

Nissan klokket sin GT-R inn på utrolige 7.29,03 (senere klarte de 7.25), mens Porsche på sitt beste klarte 7.34-tallet med GT2. Etterpå beskyldte Porsche Nissan for å ha satt tiden med spesialdekk, i stedet for dekk som er tilgjengelige på markedet, slik reglene tilsier.

Nissan tilbakeviste beskyldningene. Men med GT2 RS er striden fortid. For 7.18 plasserer Porsche foran, med god margin!

=

© Porsche

Sjelden

Utseendemessig skiller GT2 RS seg fra GT2 gjennom utstrakt bruk av mattsvarte karbonfiberforsterkede deler, bredere hjul med sentrallåste felger, og oppgraderte spoilere foran og bak. Interiøret domineres av sort, med røde bøtteseter av karbonfiberforsterket plast, og andre detaljer i rød alcantara.

Porsche 911 GT2 RS vil ikke bli vist frem før under Moskva Auto Show 25. august. Den vil bli produsert som en "limited edition", i et antall av 500.

Basisprisen i Europa er 199 500 euro (cirkas 1,6 millioner kroner etter dagens kurs), mens utsalgsprisen i Tyskland kommer på 237 578 euro (nærmere to millioner kroner).

Se video av Porsche 911 GT2 RS her:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!