Biljournalister flest er menn over 40, og deres interesser sammenfaller ikke alltid med det kvinnelige kjønns prioriteringer når de velger bil. Derfor har man de siste årene også kårets årets kvinnebil - eller Women's World Car of the Year som det offisielt heter.

Juryen består av en gruppe kvinnelige motorjournalister fra hele verden, og tar utgangspunkt i at disse først nominerer sine favoritter og deretter plukker ut vinnerne fra en liste over bilene som fikk flest nominasjoner.

Nytt av året er en egen SUV-kategori. Her var det, kanskje ikke overraskende når man tar alle de gode kritikkene til grunn, Mazda CX-5 som stakk av med seieren. Den ble fulgt av Hyundai Santa Fe og Nissan Pathfinder.

Audi, Porsche, Range Rover og Ford

De fire andre kategoriene er familiebiler, luksusbiler, sportsbiler og økonomibiler. I tillegg kåres det én totalvinner som kan smykke seg med tittelen Women's World Car of the Year.

Årets beste familiebil ble Audi Allroad etterfulgt av Volkswagen Golf og BMW 3-serie på de neste to plassene. I luksusklassen stakk nye Range Rover av med seieren, mens Mercedes SL550 og BMW 6-serie tok henholdsvis andre og tredje plass.

Det er tydeligvis ikke bare vi i Vi Menn Bil TopGear som er begeistret over nye Porsche Boxster. S-versjonen stakk nemlig av med tittelen som beste sportsbil foran Audi RS5 og Toyota GT86/Subaru BRZ-tvillingene.

I økonomiklassen stakk Ford Fiesta med den flotte 1-liters turbomotoren av med seieren. På andre- og tredjeplass finner vi Kia Forte (en slags sedanversjon av cee'd som ikke selges i Europa) og Toyota Prius.

Porsche Boxster 211 hk 2013=

BESTE SPORTSBIL: Porsche Boxster S ble kåret til årets sportsbil for kvinner. © FOTO: Petter Handeland

Overkommelig prisvinner

Fjorårets jury valgte den kompakte luksus-SUVen Range Rover Evoque som totalvinner. I år er imidlertid prisen på vinneren litt mer overkommelig - totalvinneren ble nemlig Ford Fiesta 1,0 Ecoboost. Med en startpris på rett i overkant av 200.000 kroner, er årets vinner litt mer overkommelig enn fjorårets.

Når det gjelder begrunnelsen, peker jurymedlemmet Victoria MacMillan Bell på at kvaliteten og finishen kombinert med den prisbelønnede turbomotoren gjør at Fiesta fremstår som en lommerakett med lavt forbruk.

Les også:

Disse bilene har fått terningkast seks

Så mye koster det å kjøre for fort i utlandet

Slik fikser du lakkskader billig

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!