Kort sagt:

+ Suverene veiegenskaper

+ Svært gode bremser

+ Nydelig motor-/gir-kombinasjon

+ Bra komfort for biltypen

+ Kjørefølelse og -glede


- Noe høyt forbruk

Da Porsche lanserte sin splitter nye Boxster i fjor, var vi svært imponert over bilen etter den første prøvekjøringen i Frankrike. Den kan du lese alt om i denne artikkelen hvor du også får detaljert teknisk informasjon om den nye Porsche Boxster.

Det viktigste skal vi imidlertid repetere her: Den nye Porsche Boxster er virkelig det - helt ny. Den har vokst en smule i forhold til forgjengeren, 3 cm i lengden, og 4 cm i bredden foran og rundt 2 cm bak. I tillegg er bilen blitt lettere. Ca. 35 kg har de slanket bort i forhold til forgjengeren. De har greid det med mye bruk av aluminium (nesten halve karosseriet) og med litt magnesium i takkonstruksjonen.

Porsche Boxster leveres med tre motorversjoner; S-versjonen har en 3,4-liter på 315 hk og koster fra 908 000 kroner, mens den normale Boxster har en 2,7-liter med 265 eller 211 hk. Da starter prisen på 728 000 og 649 000 kroner.

Og det er den avgiftstunede, svakeste 211 hk-versjonen vi kjører på test. Da får Porsche Boxster en pris som gjør bilen tilgjengelig for langt fler. Men holder litt over 200 hk til å gi den ekte sportsbilfølelsen?

Kjøreegenskaper: 6

Oi, oi. Så det er slik det er å kjøre sportsbil. Strukturen i den nye Boxster er stivere enn i forgjengeren og den kan nå utstyres med 20-tommers hjul (18-tommer er standard). Testbilen har de største felgene, med dekk i dimensjon 235/35-20 foran og 265/30-20 bak. Det gir en fantastisk direkte styrerespons og et utrolig veigrep, som vi så vidt tør å sette på prøve, selv på lukket testområde.

Med den midtplasserte bokser-sekseren er tyngdepunktet svært lavt og mye av massen plassert mellom akslene. Den klassiske oppskriften på en bil som elsker raske retningsendringer og ligger som limt til veien.

Og Boxster leverer varene. Når du åpner taket (trykk på knappen og etter ni sekunder er det oppe eller nede) blir fartsfølelsen forsterket, og du kan nyte maksimal kjøreglede på svingete veier uten at lappen står i fare.

Etter en regnskur blir veibanen våt og småglatt. Da kjenner du at hekken lever, og etter litt trening er det mulig å slippe den ut noen centimeter, uten å slå av stabilitetskontrollen helt. Herlig!

Porsche Boxster 211 hk 2013=

KVALITET: Førerplassen er tett og intim, sportsetene perfekte og interiøret toppes med en solid kvalitetsfølelse. © FOTO: Handeland, Petter

Testdata

Porsche Boxster

  • 0-100 km/t, sek.: 6,5
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,9
  • 80-120 km/t, 3. gir: 4,9
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,6
  • Støy tomgang, dBA: 47,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 72,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 74,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,82

Motor: 6

Porsches sekssylindrete boksermotor er av den typen du kan henge på veggen i glass og ramme. Det er en klassisker, både med tanke på kraftutvikling, turtallsvilje og ikke minst lydbilde.

Selv med den minste motoren er alle disse egenskapene i behold, og det blir ikke dårligere av at vår testbil har den 7-trinns PDK-girkassen. En manuell girkasse som styres som et automatgir, eller som du kan gire selv med spaken eller knapper på rattet. Den girer så kjapt og korrekt at du egentlig aldri føler noe behov for å overstyre selv.

Etter vår mening er PDK noe du «skal ha», særlig siden prisforskjellen på manuelt gir og PDK kun er 4 000 kroner.

Motoreffekten er 64 hk lavere enn den normale versjonen, men man har beholdt dreiemomentet på 280 Nm og det er det du har mest bruk for 90 % av tiden.

Ytelser: 5

I Porsches tekniske data oppgis forskjellen i ytelser mellom 211 hk og 265 hk-versjonen til 6,4 og 5,8 sekunder (manuelt gir) og i toppfart fra 245 til 264 km/t.

I våre ytelsestester går testbilen med PDK og Sport Chrono utstyrspakke (med bl.a. og sportsligere kjøreprogram med launchcontrol) på 6,5 sekunder (fabrikk: 6,1 sekunder).

Forbikjøringsakselerasjon med kickdown er også en raskt avsluttet testøvelse; 60-100 km/t går på 3,7 sekunder. Når du kjører Boxster med 211 hk på norske landeveier, savner du aldri noe mer ytelser. Kreftene du har til disposisjon holder så absolutt til en sportslig kjørefølelse.

Så er det likevel et faktum at raske kompaktbiler som VW Golf GTI og Ford Focus ST er enda litt kvikkere enn 211 hk-Boxster. Det burde ikke bekymre en som kjøper Boxster på grunn av kjøregleden.

Vi hadde tilfeldigvis en Ford Focus ST til test samtidig med Boxsteren, og å bytte mellom de to bilene var som å gå fra en dimensjon til en annen. Kjøreglede og sportslig kjørefølelse sitter ikke i noen tiendelers forskjell i mellomakselerasjon, for å si det forsiktig.

Porsche Boxster 211 hk 2013=

SPRINTER: Selv med minste motor, har Porsche Boxster gode nok ytelser til å kalle på smilet. Som blir riktig bredt takket være herlig lydbilde. © FOTO:Handeland, Petter

Tekniske data

Porsche Boxster

  • Motor, cm3: 2706
  • Effekt, hk ved o/min: 211/5300-7400
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 280/4500-5300
  • Egenvekt, kg: 1415
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 437/180/128
  • Bagasjerom, liter: 150-130
  • Standard dekkdimensjon: 235/45-18 Z 265/45-18 Z
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,77
  • CO2-utslipp, g/km: 180
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,1
  • Toppfart, km/t: 243
  • Pris fra, kr: 653 000
  • Pris testbil, kr: 765 000

Eksteriør: 6

Smak og behag, javel. Men redaksjonen er samstemt i at ny Porsche Boxster har et utseende som gjør gammel, ung, kvinne eller mann mo i knærne og får frem et nærmest uhemmet «må ha»-begjær.

Og om du synes den ser bra ut på bilder, kan vi berolige deg: Den ser enda bedre ut i virkeligheten.

Interiør: 6

Ok, nå har de tilta, tenker du. Toppkarakter på interiør. Men i roadsterklassen er Porsche Boxster i en særstilling. Du tror kanskje det dukker opp en motor når du lukker opp lokket bak, men der er det et bagasjerom. Og med det dype bagasjerommet i front har du faktisk 280 liter bagasjeplass til disposisjon, det samme som i en VW Polo.

Dessuten har Porsche for vane å bygge biler som oser av kvalitet, og den nye Boxster står ikke tilbake for eksempelvis 911 når det gjelder design og kvalitetsfølelse på interiøret. Det kan faktisk få en Audi til å virke litt hastig og slurvete sammensatt.

I roadsterverden er man vant til og aksepterer tidvis at alt ikke behøver å være like sementert som i en bil med tak. Den følelsen slipper du i nye Porsche Boxster.

Porsche Boxster 211 hk 2013=

SOM EN POLO: Den lave, midtplasserte motoren gir plass til bagasjerom også bak. Tilsammen har bagasjerommene foran og bak samme volum som i en VW Polo. © FOTO: Handeland, Petter

Komfort: 5

Komfort i en roadster - og særlig en med 20-tommers hjul og veiegenskaper som Porsche Boxster - er nærmest en selvmotsigelse. Men her tryller Porsche. Delvis fordi selv skarpe asfaltskjøter ikke sender deg rett til kiropraktor og delvis fordi bilen setter seg nydelig på understellet når du kjører fort på svingete vei.

Det er faktisk nok smidighet i understellet til at Boxster filtrer ut ujevnheter i svinger, og at bilen beholder roen i stedet for å steppe rundt når du har noe annet enn perfekt asfalt under hjulene.

To andre ting bidrar til å gjøre Boxster til en behagelig langtursbil. Det er lite turbulens og trekk når du kjører åpent. Dermed kan du ha taket av også når temperaturen er av nordisk kaliber. Seter og sittestilling er helt i toppklasse, med tilstrekkelig reguleringsmuligheter for personer av ulik størrelse.

På støysiden merker du imidlertid at Boxster er en sportsbil. Snaut 75 dBA i 100 km/t er ikke verre enn andre biler av samme type, men blir slitsomt i lengden. Nei, få av taket og legg turtallet slik at støy erstattes med vellyd.

Sikkerhet: 3

EuroNCAP har så langt ikke testet verken Boxster eller noen annen Porsche i sin kollisjonstest. Dermed er det ikke så mye vi har å støtte oss på i vurderingen av sikkerhet, og bilen får vår gjennomsnittskarakter 3 på dette området.

Porsche Boxster har gode sikkerhetsløsninger både på den passive og aktive fronten, på sistnevnte område trekker vi frem svært god bremseytelse i våre bremsetester fra 100 km/t.

Boxster stiller med to store kollisjonsputer på hver side, samt kollisjonsgardin på hver side. Rammen rundt frontruten og veltebøyler bak fører og passasjer skal gi sikkerhet ved velt.

Porsche Boxster 211 hk 2013=

NYTELSE: Livet er herlig med taket av og sekserklagen som synger i ørene. Ingen roadstere i samme prisklasse slår Boxster på kjøreglede. © FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Porsche Boxster er en dyr bil, men du får samtidig en ganske komplett pakke allerede i basisutgaven.

Du kan selvfølgelig grave dypt i ekstrautstyrslisten, men det går også fint å holde seg på matta og bare velge de punktene som er med på å aksentuere den sportslige kjørefølelsen.

Tradisjonelt har Porsche vært blant de beste sportsbilene når det gjelder kvalitet og lav andel på feil og mangler. Sammen med en sterk image har det gitt relativt lavt verditap over tid. Det er ikke noe som tyder på at det blir annerledes med den nye Boxster-modellen, kanskje heller tvert om.

Forbruk: 3

Porsche oppgir et forbruk på 0,82 l/mil for begge 2,7-liters Boxsterne og 180 gram CO2 per kilometer. NOX-utslippet er på moderat 24,6 mg per kilometer.

Det stemmer perfekt med hva vi oppnår på vår forbruksrunde, også her lander Boxster på 0,82 l/mil. I seg selv ikke ueffent for en toseters roadster, men likevel noe mer enn andre biler med tilsvarende effekt og ytelse.

Porsche Boxster 211 hk 2013=

KLASSISK: Instrumentsamlingen er i ekte Porsche-stil med turteller i midten og moderne multifuksjonsdisplay til høyre. © FOTO: Handeland, Petter

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Som de ekte sportsbilentusiastene vi er, bøyer vi hodet andektig for hva Porsche har oppnådd med sin nye Boxster. Selv i den avgiftsgunstige versjonen og 211 hk er Porsche-følelsen intakt. Med all respekt for gode roadstermodeller både fra BMW og Mercedes: Bedre sportsbil til denne prisen får du ikke per juli 2013.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!