img Del på Facebook



Selv om fartsbøtene i utlandet generelt sett er mye lavere enn i Norge, er det noen steder du virkelig bør passe på. Det gjelder spesielt hvis du er ekstra tung på gassen. NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har utarbeidet en oversikt over hva forskjellige trafikkovertredelser koster rundt om i Europa.

Den viser at dersom du kjører bryter fartsgrensen med 20 km/t, er det ingen andre land som kan måle seg med Norge. Her koster denne forseelsen 3600 eller 4200 kroner - avhengig av fartsgrensen på stedet.

Til sammenligning skal det billigste landet, Latvia, ha ti euro for den samme forseelsen (dobbelt så mye som det kostet i fjor). I mesteparten av Vest-Europa ligger imidlertid satsene for dette et sted mellom 500 og 1000 kroner.

En oversikt over bøtesatsene i noen av de mest populære ferielandene finner du nederst i saken.

Hvis du virkelig planter høyrefoten i gulvet, er det imidlertid ikke Norge som er det dyreste landet å kjøre for fort i lenger. Ved en overtredelse på 50 km/t skriver ADAC at det koster fra drøyt 11.000 kroner her til lands. Det er imidlertid avhengig av forholdene, da en slik hastighet ikke går inn under ordningen med forenklet forelegg.

50 km/t over blir dyrt

De to dyreste landene med faste satser på lista å kjøre så mye over fartsgrensen er i Østerrike og Storbritannia.

Tysklands naboland bøtelegger deg med opptil 16 500 kroner, mens det ifølge oversikten kan koste deg opptil 22.500 kroner å bli tatt for å kjøre 50 km/t for fort på de britiske øyer.

Hvis du tjener mye, kan imidlertid Finland og Sveits fort bli dyre land å kjøre for fort i. Der koster en slik forseelse deg henholdsvis 14 og 60(!) dagsbøter. Disse dagsbøtene regnes ut med utgangspunkt i din nettoinntekt, og for oss nordmenn som tjener mye blir det fort dyrt.

Det billigste landet å bli tatt i en slik hastighet er Malta. Her starter bøtene på 25 euro. I Tyskland, Danmark, Spania og Frankrike er billigste mulige bot for en slik overtredelse henholdsvis 240, 295, 600 og 1500 euro. Med andre ord er det like dyrt i Frankrike som i Norge.

VELDIG FORT: Hvis du blir tatt i 50 km/t over fartsgrensen blir det fort veldig dyrt. © FOTO: Porsche

Pass på ved bomstasjonene

René Vanneste er internasjonal koordinator på NAFs alarmsentral og opprinnelig franskmann. Han advarer om at politiet i Frankrike kan beslaglegge bilen din inntil boten har betalt.

Det gjelder også i en del andre europeiske land. Han påpeker imidlertid at politimennene ofte vil eskortere deg til nærmeste minibank for å ta ut penger.

Hvis du virkelig kjører for fort, er det også en sjanse for at bilen din blir solgt. - Det var en sveitser som ble tatt i 260-270 km/t på motorveien i Frankrike, og hans bil ble solgt. Dette er likevel sjeldent, sier Vanneste.

Uansett gjelder det altså å legge av seg de tyske hastighetene hvis du krysser grensen derfra.

NAFs mann kommer også med et tips for å unngå radarkontrollene i Europa.

- Før bomstasjonene er det ofte kontroller. Da plasserer de gjerne en radar 5-6 kilometer før bomstasjonen og bøtelegger deg rett etter du har kommet deg gjennom.

Varierende promillegrenser

Fyllekjøring er en uting, og vi anbefaler at du for eksempel går til innkjøp av en promillemåler for å sjekke om du er edru.

Skulle du likevel bli tatt for dette, er det stor sjans for at også lommeboka får svi kraftig. I Danmark må du for eksempel betale minst én netto månedslønn hvis du blir stoppet med en promille på over 0,5. Dette er grensen i de fleste europeiske landene, men det er også enkelte steder som har en lavere grense. I blant annet Tsjekkia og Ungarn tolererer de ingen promille overhodet.

Selv om du får bot for å kjøre for fort i utlandet, er det ikke sikkert at den følger deg hjem. Den kan likevel skape trøbbel for deg neste gang du besøker det aktuelle landet. Derfor er det nok greit å betale uansett. Sannsynligvis er det ikke snakk om et beløp som gjør noe stort innhugg i feriebudsjettet.

Det er også viktig å huske på at enkelte land i Europa, blant annet Østerrike, har høye bøter hvis du glemmer å kjøpe motorveioblat. Disse kan som regel handles på bensinstasjoner og lignende. Hvis du blir tatt uten kan du i enkelte land få en bot som er basert på lønnen din for dette også.

Test av promillemålere

VARIERENDE GRENSER: I nesten hele Vest-Europa er det 0,5 promille som gjelder. I Øst-Europa er det imidlertid flere steder hvor grensen er 0,0. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Land

Promillegrense

Promillekjøring

20 km/t over

50 km/t over

Belgia

0,5

1186

790

2371

Danmark

0,5

1 månedslønn

1067

2647

Finland

0,5

15 dagsbøter

553

14 dagsbøter

Frankrike

0,5

1067

1067

11855

Hellas

0,5

632

790

2766

Italia

0,5

3952

1344**

4189

Kroatia

0,5

711

514

5216

Latvia

0,5

1699

79

869

Nederland

0,5

2766

1265

4031

Polen

0,2

1146

198

790

Portugal

0,5

1976

474

2371

Spania

0,5

3952

790

4742

Storbritannia

0,8

45167*

553

22604*

Sveits

0,5

3833

1146

Fra 60 dagsbøter

Sverige

0,2

40 dagsbøter

2292

3794

Tsjekkia

0,0

790

474

1581

Tyrkia

0,5

1976

474

632

Tyskland

0,5

3952

277*

1897

Østerrike

0,5

2371

158

17230*

Landene som operer med dagsbøter regner ut disse basert på månedslønn.

* Alle tallene oppgir minst mulig bot unntatt de med stjerne. Da oppgir tallet høyeste bot. Bøtene kan variere med vær og føreforhold, men reglene varierer fra land til land. Hele lista med de aller fleste landene i Europa finner du her.

** Minste bot på dagen. På natta (22-07) er bøtene en tredjedel høyere.

I tabellen er bøtesatsene regnet om til norske kroner fra euro med kursen 7,9.

img Del på Facebook



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!