Kabriolet

Toppløs under 200 000

Fullt mulig å få en bra kabriolet til under 200 000 kroner.

KABRIOLET: Dersom du skal kjøpe en brukt kabriolet skal du være litt ekstra oppmerksom på rust, særlig i skjøtene mellom tak og karosseri. FOTO: Newspress
KABRIOLET: Dersom du skal kjøpe en brukt kabriolet skal du være litt ekstra oppmerksom på rust, særlig i skjøtene mellom tak og karosseri. FOTO: Newspress
Sist oppdatert

Kabrioleter brukes gjerne kun om sommeren og har dermed lavere kilometerstand enn biler som kjøres året rundt. Det gjør det mulig å finne kabrioleter, som selv med noen år på nakken, er kjørt lite og er i god stand - til en fornuftig pris.

- Takmekanismen på kabrioleten må sjekkes nøye. Sjekk at systemet som lukker og stenger taket virker, og at det er smidig, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Han er utdannet mekaniker og har lang erfaring med bruktbil.

- Har bilen stofftak, må du kontrollere sømmene og at stoffet er uten rifter, sier Engebretsen.

- Sjekk også for rust, særlig i skjøtene mellom tak og karosseri.

Har du ikke peiling på bil, eller ikke har muligheten til å ha med deg en bilkyndig når bilen skal befares, anbefaler Engebretsen NAFs nye 110-punktssjekk av bilen.

- Mange handler bil med hjertet og ikke hjernen. Dessverre. Dersom man unngår å stirre seg blind på det ytre, og lar hjernen ta avgjørelsen, så slipper man kanskje at bilen blir et stormende, men svært kortvarig kjærlighetsforhold, uttaler NAF-eksperten.

Dette er de fem beste kjøpene

Mazda MX-5

Årsmodell: 2005-201

Prisleie: 150 000-200 000

Mazda MX-5 er det kanskje aller beste kjøpet. En veldig solid bil, ifølge Dekra. Over 85 % av bilene var uten vesentlige feil, mens kun syv % hadde alvorlige feil.

GODT KJØP: Mazda MX-5 regnes som et av de tryggeste kjøpene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GODT KJØP: Mazda MX-5 regnes som et av de tryggeste kjøpene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

VW Eos

Om utvalget

Bilene vi har plukket ut koster under 200 000 kroner, er maksimalt 15 år gamle og har ikke gått mer enn 100 000 kilometer. Kvalitet og driftssikkerhet er kartlagt ved å sjekke hver enkelt bilmodell i den store feilrapporten til det tyske kontrollorganet Dekra.

Årsmodell: 2006-2008

Prisleie: 160 000-200 000

VW Eos er basert på VW Golf nummer 5, og er en veldig god bil skal vi tro Dekra. Hele 85 % av bilene var uten vesentlige feil, mens den scoret bedre enn snittet i alle kategorier.

Mercedes SLK

Årsmodell: 2000-2004

Prisleie: 125 000-165 000

Tidlige modeller av Mercedes SLK får gjennomsnittskarakter av Dekra til tross for at den ligger over snittet i alle kategorier. 84,4 % av de kontrollerte bilene er uten vesentlige feil.

Peugeot 207 CC

SNITTKARAKTER: 84,4 % av de kontrollerte Mercedes SLK (2000-2004) er uten vesentlige feil. FOTO: HM Arkiv
SNITTKARAKTER: 84,4 % av de kontrollerte Mercedes SLK (2000-2004) er uten vesentlige feil. FOTO: HM Arkiv

Årsmodell: 2007-2010

Sjekk kalesje/takkonstruksjon

En svakhet på enkelte kabrioleter, der taket foldes ned i en "garasje" bak kupeen, er at dreneringskanalene blir tette slik at det blir liggende igjen vann. Det er en rustfelle.

Prisleie: 125 000-200 000

Ligger på snittet, men ville antagelig vært bedre enn snittet for klassen hadde det ikke vært for høyere feilprosent på motor og miljø-kategorien.

Fiat 500 Cab

Årsmodell: 2010-2012

Prisleie: 130 000-180 000

God kvalitet og bedre enn snittet, konkluderer Dekra i sin rapport. Bedre enn snittet i alle kategorier.

Fem som bør sjekkes nøyere

Smart Roadster

PÅ SNITTET: Peugeot 207 CC har noe høyere feilprosent på motor enn snittet. FOTO: P Sautelet
PÅ SNITTET: Peugeot 207 CC har noe høyere feilprosent på motor enn snittet. FOTO: P Sautelet

Årsmodell: 2003-2006

Prisleie: 80 000-150 000

En bil med mange feil. Kun 63 % var uten vesentlige feil mot et snitt på 77 % for klassen. Er dårligere enn snittet i alle kategorier.

Peugeot 307 CC

Årsmodell: 2005-2006

Prisleie: 90 000-160 000

Dårligere enn snittet i klassen. Kun 60 % av bilene var uten vesentlige feil, mens over 18 % hadde alvorlige feil. Dårligere enn snittet i alle kategorier.

Nissan Micra C+C

Årsmodell: 2007-2009

Prisleie: 120 000-150 000

Dårligere enn snittet og spesielt mye elektronikkfeil. Hele 16 % av bilene hadde alvorlige feil.

VW New Beetle kabriolet

Årsmodell: 2005-2008

Prisleie: 120 000-160 000

TEKNOTRØBBEL: Ifølge Dekra bør Nissan Micra C+C sjekkes nøye for elektronikkfeil. FOTO: Newspress
TEKNOTRØBBEL: Ifølge Dekra bør Nissan Micra C+C sjekkes nøye for elektronikkfeil. FOTO: Newspress

Kun chassis og styring er bedre enn snittet. I alle andre kategorier scorer New Beetle dårligere. Mye feil med motor og elektronikk.

Audi TT kabriolet

Årsmodell: 2000-2001

Prisleie: 140 000-175 000

Dårligere kvalitet enn snittet ifølge Dekra. Mye elektronikkfeil og en del feil med chassis/styring og motor.

BMW 3-serie kabriolet

Årsmodell: 2000-2005

Prisleie: 160 000-200 000

Ikke den beste generasjonen av 3-serie. Dårligere enn gjennomsnittet i alle kategorier.

SJEKKES NØYE: Audi TT vakte mye oppmersomhet da den kom, men den er ikke spesielt bra, ifølge Dekra-statistikken. FOTO: Newspress
SJEKKES NØYE: Audi TT vakte mye oppmersomhet da den kom, men den er ikke spesielt bra, ifølge Dekra-statistikken. FOTO: Newspress

Renault Mégane

Årsmodell: 2004-2009

Prisleie: 100 000-175 000

Dårligere enn snittet i klassen i alle kategorier unntatt i motorkategorien. Totalt sett dårligere enn snittet.

Sjekk også disse

Audi A4

Årsmodell: 2002-2005

Prisleie: 140 000-200 000

Audi A4 kabriolet som 2002-2005-modell er som snittet for mellomklassen. Bedre i alle kategorier (chassis/styring, motor/miljø, karosseri/interiør, bremser) unntatt på elektronikk, der den har noen flere feil enn snittet.

Smart ForTwo

MYE Å SJEKKE: Renault Mégane kommer ikke bra ut av Dekra-sjekken. FOTO: Newspress
MYE Å SJEKKE: Renault Mégane kommer ikke bra ut av Dekra-sjekken. FOTO: Newspress

Årsmodell: 2008-2011

Prisleie: 90 000-150 000

Vesentlig bedre enn Roadster-modellen og totalt sett bedre enn snittet for klassen.

Audi A3 Kabriolet

Årsmodell: 2008-

Prisleie: 190 000-200 000

Bedre enn snittet for klassen. 82,5% av de testede bilene var uten vesentlige feil og kun 10 % med mindre feil. Ingen typiske svakheter.

BMW Z4 Roadster

Årsmodell: 2004-2006

FLERE FEIL: Audi A4 kabriolet (2002-2005) har mer elektronikkfeil enn snittet. FOTO: Audi
FLERE FEIL: Audi A4 kabriolet (2002-2005) har mer elektronikkfeil enn snittet. FOTO: Audi

Prisleie: 190 000-200 000

BMW Z4 Roadster ligger på snittet for klassen, med litt høyere feilrate på elektronikk og chassi/styring. Scorer veldig godt på motor og karosseri. Sjekk også BMW Z3.

Opel Astra kabriolet

Årsmodell: 2006-2008

Prisleie: 150 000-170 000

Ligger på snittet for klassen. Bedre enn snittet i alle kategorier unntatt på chassi og styring der feil raten er noe høyere.

Ford Focus CC

Årsmodell: 2007-2010

Prisleie: 150 000-200 000

BRA MOTOR: BMW Z4 Roadster (2004-2006) scorer veldig godt på motor og karosseri. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BRA MOTOR: BMW Z4 Roadster (2004-2006) scorer veldig godt på motor og karosseri. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Som snittet for klassen. Bedre enn klassen i stort sett alle kategorier, men med mer feil på elektronikk enn snittet.

Porsche Boxster

Årsmodell: 1998-1999

Prisleie: 170 000-200 000

Porsche Boxster er en god bil der 80 % av bilene var uten vesentlige feil. Feil på motor opptrer hyppigere enn gjennomsnittlig, derfor gjennomsnittlig totalscore.

Mercedes CLK kabriolet

Årsmodell: 2000-2001

Prisleie: 130 000-150 000

Gjennomsnittlig god kvalitet der kun chassi/styring kommer dårligere ut enn snittet for klassen.

GJENNOMSNITTLIG: Ford Focus CC har mer elektronikkfeil enn snittet, ifølge Dekra. FOTO: Newspress
GJENNOMSNITTLIG: Ford Focus CC har mer elektronikkfeil enn snittet, ifølge Dekra. FOTO: Newspress

Mitsubishi Colt CZC

Årsmodell: 2007-2008

Prisleie: 100 000-130 000

Totalt sett en god bil. Bedre enn snittet for klassen i alle kategorier.

Les også:

Her står UP i sommer

Derfor koker det over for syklister og bilister

Disse bilene har størst bagasjerom

Her er bilene med best bakseteplass

Denne saken ble første gang publisert 05/07 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også