Test: Chevrolet Tahoe Hybrid

Den største bilen du kan kjøre

Chevrolet Tahoe Hybrid er noe i nærheten av en parodi - en "hybrid"-SUV på tre tonn med V8-motor.

STOR HYBRID: Chevrolet Tahoe er en av de største hybridbilene tilgjengelig. Om den er veldig miljøvennlig er en annen sak...
STOR HYBRID: Chevrolet Tahoe er en av de største hybridbilene tilgjengelig. Om den er veldig miljøvennlig er en annen sak... Foto: GM
Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR: V8, 5967 ccm, 16V

EFFEKT hk, o/min: 332 hk v/5100

DREIEMOMENT Nm, o/min: 498 Nm v/4100

HYBRIDENHET: To 60 kW-elmotorer, 300 volt NiCd-batteripakke

EGENVEKT, kg: 2647

LxBxH, mm: 5130x2010x1960

BAGASJEROM, l (VDA): 2400 (varebil)

FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 1,11

CO2-UTSLIPP, g/km: 264

0-100 KM/T, sek: 8,8

TOPPFART, km/t: ikke oppgitt

DEKK: 275/55 R20

PRIS, fra kr: 737 000

Chevrolet Tahoe Hybrid har voksne mål: 2 647 kilo egenvekt, 3 311 kilo totalvekt, 5,13 meter lengde og en V8-motor med 332 hestekrefters ytelse.

Inkludert er en hybridenhet bestående av to 60 kilowatt sterke elektromotorer og en nikkelbatteripakke som gir 300 volt. Og en frontspoiler foran, som i praksis er altfor lav for biltypen, men som skal gi bedre luftflyt og drivstofføkonomi.

Vi snakker altså om en amerikansk hybridbil, som ble introdusert på det amerikanske markedet i fjor. I Norge er den foreløpig en parentes, siden importøren Bergheim ennå ikke har markedsført modellen.

Grunn: De vurderer den foreløpig som for dyr til å være interessant, og avventer at den skal få snillere utslipp gjennom bedre motor- og avgasstyring.

Konkurrenter? I første omgang, og i varemarkedet, peker Mercedes GL-klasse seg spesielt ut.

Tre vanlige Tahoe-varebiler var solgt ved utgangen av februar, det samme antallet som GL. Andre konkurrenter av tilsvarende type, dog mindre, er landsmannen Jeep Commander, Land Rover Discovery og Toyota Landcruiser.

Kjøreegenskaper: 3

Tahoe Hybrid overrasker selvsagt ikke med kvikke landeveisegenskaper. Noe annet er selvsagt ikke å vente når bilen er såpass høyreist, har lang og myk fjæringsvei og ruller på 275/75-20-dekk.

Bilen flyter over det meste av ujevnheter, og oppfattes slik sett som komfortabel, men gir ikke særlige tilbakemeldinger verken gjennom den dvaske styrefølelsen eller det statiske understellet.

Dette må selvsagt dekkprofilen ta mye av skylden for på landevei som krever førerens oppmerksomhet. Enhver form for sportslig svingkjøring må derfor frarådes. Responsen i bremsepedalen er dessuten en smule svampete.

Chevrolet Tahoe Hybrid
Chevrolet Tahoe Hybrid Foto: Nordlien, Egil

Motor: 5

332 hestekrefter yter den snaue seks liter store V8-bensinmotoren. I seg selv er det relativt normale tall for en slik amerikansk bil.

Men det er en viktig endring her: Motoren yter normalt 366 hestekrefter, men er trukket noe ned. Reduksjonen skyldes at innsugsventilene lukker senere. Dermed tapes noe dreiemoment i bunnen og noe effekt i toppen.

Momentet er brukbart likevel, med 498 Nm. At det først kommer ved 4100 omdreininger er greit, på grunn av elektrohjelpen.

Chevrolet oppgir ikke samlet effekt for hele drivlinja, men det er likevel ingen tvil om at elektromotorene, som leverer 60 kilowatt hver, bidrar til at totalytelsen er voldsom. Men når du utnytter det, ryker du også på høyt forbruk.

Ytelser: 4

Tahoe Hybrid har krefter i massevis, selv om den veier over 2,6 tonn. At den gjør unna 0-100 km/t på 8,8 er bevis nok i seg selv. Elektromotorene gjør at det ikke gjør så mye at V8-motorens krefter befinner seg fra midt i registeret og opp.

Automatgirkassa gjør en raskere jobb enn forventet. Men det skal sies: Dersom du tar ut ytelsene hybridpakka tilbyr, eller tar med deg en stor tilhenger, ender du opp med et helt annet forbruk enn det oppgitte 1,11 l/mil på blandet kjøring. Under normal kjøring byr det imidlertid på små problemer å holde seg under 1,2-1,3.

Les også:

Disse bilene bremser dårligst

Test: Mercedes GL320CDI

Eksteriør: 4

US-menigheten setter pris på det barske utseendet, og Tahoe er på alle måter en tradisjonell amerikansk bil.

Formene er machomonumentale, samtidig som de er kantete og uten fiksfakseri. Det finnes helt klart mer moderne former, men selv et par av oss i Klikk Motor må innrømme at vi er fascinerte.

Verre er det at frontdesign og dimensjoner gjør at en fotgjengerpåkjørsel nærmest er dømt til å bli fatal.

Interiør: 3

"Plastic fantastic" er et gammelt og noe forslitt uttrykk. Men det passer fortsatt i en Tahoe. På avstand ser interiøret nokså tiltalende ut, med en lys nedre del og en mørkere øvre.

Tett på viser det seg at det ikke er noe annet enn ganske tynn og hard plast som dekker dørsider og dashbord.

Kanskje like greit, med tanke på at Tahoe først og fremst er en arbeidshest, men eksklusivt er det ikke. Skinnet finner du i seter og rattrekk. I kjørecomputeren, som vises i en skjerm i midtkonsollen, finner du visualiseringen av hvordan hybridsystemet fungerer under ulik kjøring.

Vår testbil var en varebil, med skillevegg mellom førersete og lasterom, noe som betyr at det er begrenset plass for langbeinte førere. 2,4 kubikkmeter lasteplass må betegnes som romslig. Det er omtrent likt som i Mercedes GL vare.

Les også:

Våre fem favoritt-SUV-er

Disse bilene holder best

Komfort: 4

Når underlaget er fint, og du kjører rett fram, er det ikke det grann å utsette på komforten i hybrid-Tahoen. Kommer du for fort over tverrgående ujevnheter, endrer karakteren seg til det motsatte - og du merker at forutsigbarhet er en fordel når du kjører en så tung bil. Vei- og vindstøy trekker ned komforten noe i motorveihastigheter.

Chevrolet Tahoe Hybrid
Chevrolet Tahoe Hybrid Foto: Nordlien, Egil

Sikkerhet: 4

Chevrolet Tahoe Hybrid er ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP etter normale europeiske kriterier.

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har imidlertid vurdert bilen på USA-måten, som i hovedsak tar for seg kollisjons- og rullesikkerhet - på godt norsk "taking".

På ren kollisjonssikkerhet får Tahoe toppscore, mens sjansen for å rulle gjør at den her får tre. Blant standardutstyret som angår sikkerhet, er ESP, automatiske beltestrammere, dekktrykksensorer og fire kollisjonsputer.

Mer om NHTSA-testen her

Pris/utstyr: 3

CO2-utslippet på 264 gram per kilometer, i kombinasjon med høy ytelse og vekt, gjør at selv varebilversjonen av Tahoe Hybrid lander på rundt 737 000 kroner.

Integrert stereo- og navigasjonssystem med høyttalere fra Bose, automatisk klimaanlegg, cruisekontroll, ryggekamera, elektrisk justerbare seter foran og en litt for lav frontspoiler er blant standardutstyret som trekker opp inntrykket av hybridversjonen.

Til tross for hybridteknologien er Tahoe imidlertid en såpass enkel konstruksjon at prisen fortsatt blir et par hakk for drøy til å få tommelen opp. Annenhåndsverdien er det vanskelig å si noe om, siden modellen ennå ikke er solgt i Norge.

Chevrolet Tahoe Hybrid
Chevrolet Tahoe Hybrid Foto: Nordlien, Egil

Denne saken ble første gang publisert 01/07 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også