3388 bilister er tatt så langt.

- Den første tiden etter at fotoboksen i Operatunnelen kom opp i 2010, ble svært mange tatt for å kjøre for fort, sier Knut Nysæter, leder av trafikketterforskningsavsnittet i Oslo politidistrikt.

- Mange var nok ikke oppmerksomme på fotoboksen fordi den ikke ser ut som de tradisjonelle ATK-boksene. Men det er godt skiltet at strekningen har ATK, sier Nysæter.

Antall fartsovertredelser i Operatunnelen har sunket, men likevel ble 3388 tatt av "sikringsskapet" i Operatunnelen.

Ikke plass til stople

Men hvorfor ser ikke fotoboksen i Operatunnelen ut som en vanlig fotoboks?

- Det var simpelthen ikke plass til en stolpe med fotoboks eller en løsning der boksen henger på veggen. Derfor ble det en løsning med "sikringsskapet", sier Arild Ragnøy, sjefsingeniør i Statens vegvesen.

Med 3388 fartsovertredelser er Operatunnelen "verstingen" i Oslo, foran Granfosstunnelen og Vålerengatunnelen med henholdsvis 3143 og 3048 fartsovertredelser.

- Rundt 100 personer fikk førerkortet inndratt etter å ha blitt tatt av fotoboksene i Oslo, forteller Nysæter.

=

DEN SATT I SIKRINGSBOKSEN: Mange har nok latt seg forvirre av at fotoboksen i Operatunnelen ikke ser ut som en vanlig fotoboks.

To typer ATK-er

Det finnes to typer ATK (automatisk trafikkontroll) i Norge. Punkt-ATK og streknings-ATK.

Punkt-ATK ble innført i 1988. Det finnes 360 anlegg i drift. Med punkt-ATK måles farten ved én fotoboks. Føreren blir bøtelagt hvis farten i dette punktet er for høy.

Med streknings-ATK måles gjennomsnittsfarten mellom to fotobokser på en strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy.

Ellers blir føreren ikke bøtelagt, uansett hvor høy farten er ved fotoboksene. Oppgaven med å sammenligne skiltnumrene og regne ut farten er gjort på noen sekunder.

Les også:

Her er fotoboksene som tar flest råkjørere

Her kommer det nye fotobokser

Slik fungerer de nye fotoboksene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!