De fleste som har vært nødt til å kjøre bil på en av de store utfartsdagene kjenner til scenarioet: Køen går veldig sakte, men likevel er det én sjåfør som velger å holde like lang avstand til bilen foran som om de skulle kjørt i 250 km/t på Autobahn. Det bidrar til irritasjon og mer kø, men det er likevel ikke ulovlig.

- Så lenge man ikke ligger for nærme, er det ingen retningslinjer for kø, sier UP-sjef Runar Karlsen til Vi Menn Bil Top Gear.

Han påpeker likevel at det ikke er noen grunn til å holde veldig stor avstand når køen går sakte. UP-sjefen sier at å skape strekk i køen gjør at trafikkavviklingen går tregere og at man ikke tar spesielt godt hensyn til de andre i køen ved å kjøre på denne måten.

Også Karlsens forgjenger, som nå er seniorkonsulent i KNA, Leif N. Olsen, sier at det ikke er noe poeng i å ligge 8-10 sekunder bak forankjørende når det er kø.

- Det kan fort gjøre at bilen bak velger å kjøre forbi, og det igjen gjør at køen går mer i rykk og napp, sier han.

Olsen påpeker at slik ujevn kjøring bidrar til at køen går saktere. Det skal ikke den store forskjellen i fart til før køen er et faktum, sier eksperten.

Ro ned

Når vi spør de to om hva som er deres beste køtips, er svaret fra begge krystallklart: Ikke stress!

- Det viktigste er at man allerede i planleggingsfasen er klar over at det kan være kø. Det betyr at man bør beregne god tid og ikke prøve å spare inn noen sekunder på å kjøre forbi, sier Karlsen.

Han påpeker samtidig at dette er noe som skjer alt for ofte, og at det er flere sivile politibiler på veiene som har fokus på det som ses på som farlig adferd. Når køen er lang og avstanden til de foran liten, er det faktisk som regel ulovlig å kjøre forbi. Hvis man er nødt til å presse seg inn mellom to biler kan man risikere å bli bøtelagt, og i verste fall står også førerkortet i fare for å ryke.

Les også:

Har du lov til å kjøre forbi på høyre side?

Quiz: Kan du forbudsskiltene?

Slik er helt nye Audi A3

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!