Stemningen er nervøs. Marius Steen hos Nordisk Film gjør de siste innstillingene før det skal brake løs. Han sjekker 55-tommersskjermen, snur seg og kaster et blikk på to fulle menn. Fulle av nerver!

For nå skal det avgjøres. Spørsmålet hele det bilsportsinteresserte Norge stiller seg skal få sitt svar. Hvem er best? Mads Østberg eller Andreas Mikkelsen?

Men la oss bremse ned litt, og sette begivenhetene i revers. Som de innvidde vil vite, er det ingen tilfeldighet at det er akkurat d 'herrer Østberg og Mikkelsen som skal gjøre opp seg i mellom. Eksperter i inn- og utland er nemlig alle overbeviste om at både Mads og Andreas er av verdensmester-materiale.

For så vidt intet nytt for oss. Akkurat som vi fulgte med og skrev om Henning og Petter Solberg fra midten av 90-tallet, har vi skrevet om Mads Østberg og Andreas Mikkelsen i flere år nå.

At akkurat de to skulle bli hete kandidater til en ny norsk VM-tittel mente vi allerede for to år siden, da vi lot dem gå noen kontrollerte runder i ringen hos Oslo Bokseklubb.

Og vår optimisme er ikke blitt sviktet. Andreas Mikkelsen er regjerende IRC-mester, og Mads Østberg har to andreplasser fra årets WRC-sesong. Alt tyder på at de to braker sammen i en gigantisk tvekamp i sesongen 2013, der de skal slåss med hverandre og etablerte stjerner som Jari Matti Latvala og Sebastien Ogier. Og kanskje mannen som har gjort det hele mulig: Petter Solberg.

Les også: Toyota GT 86 - racer for folket

Les også: Jakter Bugatti Veyron-skalp

Les også: Når Ferrari blir for tamt

Nydalen 16122011 Mads Østberg og Andreas Mikkelsen=

DUELL: Andreas Mikkelsen (t.v) vs Mads Østberg. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Nydalen 16122011 Mads Østberg og Andreas Mikkelsen=

DUELLEN: Mads Østberg (World Rally Championship/WRC) mot Andreas Mikkelsen (Intercontinental Rally Challenge/IRC)Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Enorm utvikling

For oss som har fulgt med på rally en stund, er det intet selvfølgelig over dette. Utviklingen av norsk rallysport har nemlig vært aldeles eventyrlig. Undertegnede begynte å skrive om rally i 1988. På den tiden snakket vi om nordmenn som sporadisk hadde gjort det godt i enkeltløp i utlandet.

Norsk rally var fortsatt rystet og temmelig puslete etter mange års rallystopp, og alt var som forventet når svenskene kom over kjølen og lekte seg med våre beste.

Utover 90-tallet begynte ting å endre seg. Men de endret seg først for alvor da to brødre fra Spydeberg dukket opp med vinnerhjerter og høylytt entusiasme. Da Petter Solberg i 1998 fikk en slags trainee-kontrakt med Ford og Malcolm Wilson, skapte det nærmest eufori blant erfarne rallyfans. Var det mulig? En nordmann i rally-VM?

Vi vet hva som skjedde etterpå. Og i hjulsporene etter en Solberg-motorisert ny Rallytid i Norge, tilrettelegges det for at nye talenter kan finne sin vei mot verdenstoppen.

Og den veien ser Mads Østberg og Andreas Mikkelsen enden på i dag.

Nydalen 16122011 Mads Østberg og Andreas Mikkelsen=

PS3: Mads i aksjon. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Nydalen 16122011 Mads Østberg og Andreas Mikkelsen=

PS3: Andreas i aksjon. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Playstation-drama

"Noen av dere som har spilt dette før?"

Vi er tilbake hos Nordisk Film. Verken Mads eller Andreas svarer på spørsmålet fra Marius Steen. Dette er blodig alvor. Selv om tvekampen skal foregå i en virtuell verden. På Playstation.

Men for vinnerskaller som Mads og Andreas er dette seriøst nok. Begge hater å tape.

Vi har plukket ut to spill. Gran Turismo 5, der de to skal kjøre Top Gears velkjente testbane, i en rallyrigget Mini. Og WRC2, der det er enighet om å bruke Mads' egen Ford Fiesta WRC på en etappe i Rally Wales GB.

Først Top Gear-banen på Dunsfold-flyplassen. To oppvarmingsrunder. Så best av fem runder.

Stillheten senker seg da Andreas er i gang. Han klarer faktisk sin raskeste tid på første runde: "1.11,926".

Så er det Mads. Hans bestetid blir "1.12,832". Slått med snaue sekundet. Men dette er jo bare for oppvarming å gjelde.

Det er i Wales det er om å gjøre å være best. Begge har betydelig med erfaring fra den virkelige varianten, og de fleste husker vel at Mads ble nummer to der, i fjorårets siste VM-runde.

Først får de en gjennomkjøring. En slags recce, om enn i fullt tempo. Mads kjører kontrollert, og klokker inn på " 4.56,63". Andreas satser over evne, og må betale med hyppige avkjøringer. Tid: "5.02,83".

Så er det alvor. Og det kjøres uten mulighet for "reseat"?? Mads er innbitt og konsentrert. Dunsfold må hevnes. Underveis får kartleseren gjennomgå. "Dårligste jeg har hørt!". Mot slutten glipper det. Et par mindre avkjøringer krones med en real frontkollisjon mot et brokar hundre meter før mål. Dyrebare sekunder tikker avgårde, mens en bannende Mads febrilsk prøver å rygge unna og karre seg over mål.

"4.58,15". Mads banner. Stinn av adrenalin demonterer han rallystolen og slenger vannflaska i sofaen. Det gikk med ti sekunder på den siste krasjen. Minst!

Så er det Andreas' tur. Han må kjøre langt mer kontrollert nå, siden "reseat"-funksjonen er skrudd av. Og han gjør det periodevis med bravur. Helt til også han kløner det en del til mot slutten. "Faen!", skrikes det i frustrasjon. Mens Mads smiler.

Men brokaret like før mål blir likevel forskjellen. Andreas unngår den fellen, og jager småsvett inn til tiden "4 .47,72".

Andreas Mikkelsen er best. I hvert fall denne dagen. I PS3.

Men så er vi ferdige med å leke. For PS3 vil ikke avgjøre om en eventuell ny norsk verdensmester i rally heter Mads Østberg eller Andreas Mikkelsen.

Men det vil årets og neste års sesonger muligens avgjøre. Mads' og Andreas' veier skilte lag for et par sesonger siden. Mads fortsatte i WRC-sirkuset. Først med diverse versjoner av Subaru Impreza WRC, men fra og med 2011 i en Ford Fiesta WRC, under vingene til M-sport.

Før årets sesong hadde Mads tilbud både fra M-sport og Citroën Racing. Valget falt på M-sport og en ny sesong med Fiesta WRC.

Nydalen 16122011 Mads Østberg og Andreas Mikkelsen=

MESTER: Andreas Mikkelsen ble IRC-mester i sin Skoda Fabia S2000. Foto: Egil Nordlien, HM Foto © X

Mads Østberg

Alder: 24

Team: M-sport

Bil: Ford Fiest WRC

Beste resultat 2011: To andreplasser i rally-VM, nr. 6 sammenlagt

Web: madsostberg.no

Andreas Mikkelsen

Alder: 22

Team: Skoda UK Motorsport

Bil: Skoda Fabia S2000

Beste resultat 2011: IRC-mester

Web:andreasmikkelsen.com

We'll meet again!

Andreas måtte av pekuniære årsaker ta et par skritt tilbake, og satset deretter på Eurosports nyskapning IRC.

IRC er uten tvil blitt en suksess. Men hvor høyt er egentlig nivået?

- På asfalt er nivået svært høyt. Like bra som i WRC, med et mulig unntak for Loeb, mener Andreas.

- Jeg er helt overbevist om at Loeb, Ogier, Hirvonen og Latvala kan gå rett inn i IRC og vinne løp. Og at noen få bak dem kan kjempe om det samme, mener Mads.

Nå skal jo selvsagt rally-VM holde et høyere nivå enn IRC. For så vidt understreker våre to supertalenter dette. Andreas vinner IRC, mens Mads blir nummer seks i WRC. Og de to er etter alt å dømme på omtrent samme nivå.

- Det er selvsagt vanskelig å vite dette, siden vi ikke har konkurrert mot hverandre på en stund. Men jeg tror vi er jevngode, sier Andreas.

I 2012 skal han forsvare sin tittel i IRC

- Jeg har fortsatt mye å lære. Nå vil vi prøve å få en perfekt sesong, uten avkjøringer og trøbbel.

Men Andreas og kartleser Ola Fløene skal også kjøre fem runder for VW i en Super 2000-Skoda. Går dette bra er det all grunn til å forvente at Andreas er fabrikksfører ved siden av Sebastien Ogier i 2013. Og da vil han - endelig - igjen møte Mads.

Og først da får vi virkelig vite hvem som er best av de to.

=

MESTER: Mads Østberg i Ford Fiesta WRC fikk sitt WRC-gjennombrudd i fjor. Foto: Peter Ocsay

Se Mad-Mads rekordhopp i Trysil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!