Maridalen 25012012 MB B klasse 180=

BEST I TEST: Av de 16 bilene NAF-bladet Motor og finske Tekniikan Mailma har testet, kommer Mercedes B-klasse best ut totalt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto © Egil Nordlien HM Foto

Vinterbil

Den beste vinterbilen har ikke 4x4

Dette er den beste vinterbilen, ifølge NAF-test Og den er helt uten firehjulstrekk

Mercedes B-klasse er den beste vinterbilen ifølge NAF som har testet 16 kandidater. NAF-bladet Motor har i samarbeid med finske Tekniikan Mailma testet 16 biler for å finne hvilken bil som er best tilpasset nordiske vinterforhold.

Testen legger kun vekt på vinteregenskapene til bilene. Bilenes bremser, stabilitet og evnen til å ta seg fram på glatte veier er testet. Lysene er testet i eget laboratorium. Varmeapparatene og de elektriske tilleggsvarmerne er også prøvd ut i Norden-kulden. NAF har sett på hvilket utstyr bilene har som gjør vinteren lettere for deg.

- I tillegg har vi sett på hvordan bilene virker på det lokale og globale miljøet. Utslippene er testet i et avgasslaboratorium for å gi svar på hvordan utslipp av skadelige gasser og drivstofforbruket er i kulde. Det sier produsentene lite om i sine glansete brosjyrer, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Testen vektlegger hvordan de 16 bilene i testen klarer seg når temperaturen synker godt under null og veien blir dekket av snø og is.

- Hvordan de forskjellige vinteregenskapene skal vektlegges kan selvfølgelig diskuteres. Vi har gjort vårt valg og da ble vinneren Mercedes-Benz B 180 CGI, tett fulgt av Lexus CT200h, Audi A6 2,0 TDI og BMW 116i, sier Jan Ivar Engebretsen.

Bilene som er med i testen er hentet fra ulike bil- og prisklasser. Felles for testbilene er at de var nye i 2011, har tohjulstrekk og alle kjører med samme type dekk.

Grefsenkollen 24022011 Citroen C4=

RASKEST: Ingen av bilene i testen blir raskere varm enn Citroën C4. Foto: Egil Nordlien, HM Foto. © Egil Nordlien HM Foto

AutoDB.no - Biler til salgs

henter innhold

Citroën raskest varm

I NAF-testen inngikk flere elementer. Blant annet hvor lang tid det tok å oppnå 15 grader og 23 grader i kupeen på en kald vinterdag. En bil som blir raskt varm er viktig for komforten under vinterforhold.

Da bilene ble testet i byveier var temperaturen ute minus sju grader. Under landeveistesten viste gradestokken minus åtte.

Peugeot 508 var den raskeste til å oppnå 15 grader under bykjøring. Bilen har en bensindrevet tilleggsvarmer som standard, noe som ga rask og god varme. Både Audi, Chevrolet, Hyundai, Lexus, Mazda, Toyota og VW har elektriske tilleggsvarmere (varmetråder) montert i luftinntaket til varmeapparatet.

På landeveien var det Citroën C4 som var raskest til 23 grader. Den tregeste i begge testene var Nissan Micra, som har en tresylindret motor.

Setevarme, bakrutetråder og varme i sidespeil er etter hvert blitt standard på de fleste biler, men ikke alle er like gode, ifølge NAF-bladet Motor som også testet de elektriske hjelperne i minus 10 grader, blant anne tved hjelp av termiske kameraer.

=

RASK VARM: Peugeot 508 er rask til å få opp varmen i kupeen.

BMW 116d langtest 2012=
VARM: Rask setevarmer i BMW 1-serie. Foto: Petter Handeland

BMW, Opel og Mercedes har det største området med varmetråder i setene. Audi og BMW gir raskest varme med 9,1 grad etter fem minutter, med Toyota og Citroën rett etter. Chevrolet var tregest med bare 2,8 grader.

Totalt sett er det Nissan som får den dårligste karakteren på dette området. Audi, Ford og VW har elektrisk oppvarming av dysene til vindusspylerne.

Ford har elektrisk oppvarming av frontruten, noe som er en stor fordel når du skal skrape is en kald morgen. Hyundai i40 har varme i baksetet som standard. Både Kia og Hyundai har varme i rattet som standard – faktisk så kraftig at det i perioder luktet svidd gummi i disse bilene.

=

BAKSETE: Oppvarmet ratt og varme i baksetet er standard i Hyundai i40. Foto: Terje Bjørnsen

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Bil

Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4=

Selv nye biler kan ha skremmende dårlige lys

Er din bil en blant bilene som scorer bra eller dårlig?

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

- Flere ganger var jeg dritings med ansvar for et sovende småbarn

«Linda» gikk fra å se på seg selv om en livsnyter til å innse at hun var en alkoholiker.

artikkel bilde

Hørt om stearin-trikset?

Enkelt og genialt!

artikkel bilde

Tabben som kan gi fett og flatt hår

Og veldig mange av oss gjør det.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Bil

Så mye kortere kommer du nå

Elbilen sliter i kulda. Men det finnes råd.

Her er årets vinterdekk-vinnere

Kjøpe vinterdekk? Her er årets vinnere, med og uten pigger.

Med denne bilen må du like å bli sett

Grønn, men ikke helt miljøvennlig.