Toyota Prius har flere ganger blitt kritisert for å ha for lite plass. Batteripakken og det forbruksoptimerte designet gjør at både bagasjeplass og takhøyde blir ofret til fordel for lavere forbruk.

Nå kommer det imidlertid en modell med bedre plass. Den får navnet Prius Plus, og har syv seter. Det gjør den til den første hybrid-MPV-en på det norske markedet.

I all hovedsak blir bilen teknisk lik som dagens Prius. Det betyr en 1,8-liters bensinmotor koblet sammen med en elmotor. Disse driver forhjulene via en trinnløs girkasse. På samme måte som i den vanlige Priusen og søstermodellen Auris Hybrid, vil man også ha muligheten til å kjøre den som en ren elbil i lavere hastigheter.

SYV SETER: Bilen vil få en 2+3+3-konfigurasjon på linje med de fleste MPV-ene på markedet.

SYV SETER: Bilen vil få en 2+3+3-konfigurasjon på linje med de fleste MPV-ene på markedet. © FOTO: Toyota

Og en plug-in-versjon

Bilen vokser litt i både høyde og lengde. Setekonfigurasjonen blir den vanlige kombinasjonen med 2+3+3 seter. Bildene tyder på at bilen vil få omtrent samme dimensjoner som Toyota Verso.

Bilen ble vist frem for første gang på Geneve-utstillingen tidligere i år, men nå er det altså den endelige modellen som vises frem. Bilen vil komme på markedet i første halvår 2012.

I tillegg til Prius Plus, skal Toyota vise frem produksjonsmodellen av Prius Plug-in. Dette er en modell som kan kjøres som ren elbil i opp mot 20 kilometer, og viktigst av alt er at den, som navnet antyder, kan lades som en vanlig elbil.

Da vi kjørte en prototyp i fjor, ble vi imponerte over hvor bra det fungerte. Ved bykjøring endte vi opp med et forbruk på rundt 0,2 l/mil. Det er mange ligaer bedre enn vanlige bensin- og dieselbiler.

Les også:

Test deg selv: Kan du parkeringsreglene?

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Her er de 15 beste bruktbilene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!