=

UTSATT: Bilene står tett på parkeringsplassene, og skader på karosseriet oppstår lett. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

I Norge finnes det i dag rundt 2,2 millioner personbiler. Nesten hvert eneste minutt på dagtid, skades en av dem. Det kan være en så alvorlig kollisjonsskade at bilen blir kondemnert. Men langt mer vanlig er det at den blir reparert.

Og bilverkstedene står klare til å ta i mot deg. Og pengene dine.

En alvorlig selvpåført (eller av ukjent gjerningsperson) skade på en nyere bil blir ofte tatt gjennom en kaskoforsikring. Men de skadene det virkelig er mange av - de vi gjerne kaller "parkeringsskader", fordi de ofte inntreffer i forbindelse med trange parkeringshus - lønner det seg sjelden å bruke forsikringen på.

Det enkleste er å prøve å unngå disse skadene ved å parkere smart. Men uflaks kan en ha uansett, enten det er ens egen eller andres skyld. Og når det er andres skyld, viser det seg at den skyldige dessverre ofte stikker av.

Da er det greit å kjenne til muligheten for å reparere bilen hos et bilverksted som benytter såkalt smart repair. Dette er en forenklet men stort sett fullgod reparasjonsmetode for mindre skader på karosseriet.

Stadig flere har oppdaget at det her kan være mange tusenlapper å spare i forhold til benytte seg av tradisjonelle reparasjonsmetoder. Og selv om smart repair, som all annen form for reparasjon, er et håndverk, så er åpenbart mange godt fornøyde med resultatet.

Lakkskader

Bulker og riper i lakk holder liv i en hel industri. Bilverkstedene som jobber etter "Smart Repair"-prinsippene, sparer seg selv og deg for utgifter ved å operere med enklere lokaler og utstyr enn det tradisjonelle karosseriverkstedet, som jo også skal kunne håndtere større og mer kompliserte karosseriskader.

Det er videre i aller høyeste grad et håndverk som utføres, noe som sikkert også gir seg utslag i forskjellig kvalitet på det enkelte mikroverksteds arbeider. Hør med andre som har erfaring med slike typer bilverksteder!

=

LAKKSKADE? Det trenger ikke å bli så dyrt som du frykter. Foto: Geir Svardal

"Smart repair"-verksteder

Vi sitter ikke på en total oversikt over verksteder som tilbyr "Smart Repair". Men noen vet vi om:

Kirkeby Bilskade og Lakk (Oslo)

www.spotpaint.no (Oslo)

Smart Repair Tromsø (Tromsø)

Lakk Proffen (Årnes, Molde, Ålesund)

www.micropaint.no (Bergen, Bærum, Stavanger)

www.klarlakk.no (Gardermoen, Sandvika, Strømmen, Ski)

www.skadevekk.no (Oslo, Jessheim)

www.norteknikk-as.no (Alta)

www.nordicdent.com (Bærum, Fosnavåg)

www.karosseridoktor.no (Hamar)

www.handzon.no (Ski, Strømmen, Bergen, Molde, Sandvika, Gardermoen)

www.bulkedoktoren.no (Stavanger, Bergen)

www.bedrebil.no (Trondheim)

www.bilkosmetikk.no (Oslo, Drammen)

www.bodobilpleie.no (Bodø)

www.caropractor1.no (Stavanger)

www.kepler.no (Sem i Vestfold)

www.bulkfix.no (Oslo til Sandefjord)

www.fiksd.nu (midtveis mellom Stavanger og Kristiansand)

Vi har fått demonstrert hvordan det jobbes med lakkskader i ett av smart repair-verkstedene i hovedstaden.

Gi oss gjerne beskjed om du vet om flere som tilbyr smart repair, så oppdaterer vi listen!

Bulker

Også små bulker kan repareres etter smart repair-metoden, og til en pris som ligger langt under det du må betale på et tradisjonelt karosseriverksted. Rettespaker, hammer og dor er viktige verktøy i arbeidet med å rette ut den lille bulken du fikk i døra mens du var inne på kjøpesenteret.

Vi er blitt fortalt hvilke skader som egner seg å reparere med smart repair, og vi har fått demonstrert hvordan arbeidet utføres.

At smart repair kan lønne seg, fant vi dessuten også et godt eksempel på!

Prisene varierer selvsagt til en viss grad hos smart repair-verkstedene. Likevel kan du ta utgangspunkt i enkelte priseksempler (som er inkl. moms):

Behandling av steinsprut på panser og skjermer: 1800 kroner

Parkeringsbulk: 1500 kroner

Lakkering støtfangerhjørne uten sparkel: 2100 kroner

Felgskader

Lettmetallfelgen er blitt en viktig del av en bils design. Særlig i sommerhalvåret pynter vi bilene med fjonge felger; gjerne originale, som koster flere tusenlapper stykket.

Dessverre tåler de ikke all verden. Og da snakker vi ikke om deformasjonsskader, for da er det bare en ting å gjøre - å kassere felgen. Vi tenker på den typiske fortausskaden, som skraper opp felgen. Hvert år får titusenvis av slike felger kosmetiske skader. Noen av oss lar det bare være, mens andre gremmer seg, og vil ha en ny felg.

Eller kanskje du heller skal prøve å fikse skaden? En del bilverksteder tilbyr felgreparasjon, til priser som gjør at det ofte svarer seg å fikse dem fremfor å kjøpe nytt.

Det finnes flere verksted som tilbyr felgreperasjon, og helt sikkert til ulike priser. Ta en ringerunde og sjekk! Vi har besøkt et slikt verksted i Oslo, for å få en innføring i hvilke skader som lar seg reparere, og se hvordan jobben gjøres.

Prisene på felgreparasjoner ligger gjerne mellom 500-2000 kroner pr. felg, avhengig av felgtype og skadeomfang.

Bilbulkrep=

BULK? Er bulken liten, kan den masseres på plass igjen, ofte uten at du trenger å lakkere etterpå. Foto: Geir Svardal

Steinsprutskader

Det heter ikke om du får en steinsprutskade i frontruta, men når du får den. Og steinsprutskadene florerer om dagen.

Er skaden stor, må kanskje hele frontruta skiftes ut. Er skaden liten, og ikke sitter sjenerende til i synsfeltet til sjåføren, er det en relativt smal sak å fikse den.

Svært mange bileiere har gratis reparasjon av steinsprutskader innbakt i forsikringen, så det er det første du må sjekke. Deretter er det bare å google i vei - det finnes mange verksted som tilbyr slike reparasjoner.

Har du bare ansvarsforsikring, koster det likevel ikke all verden å fikse en steinsprutskade. Ca. 500 kroner pluss moms.

Vi har besøkt ett av verkstedene som fikser steinsprutskader, og fått demonstrert hvordan steinsprutskader repareres.

=

FELGSKADE? Det er ikke sikkert at du behøver å skifte ut felgen med en ny. Reparasjon er ofte billigere, og resultatet blir bra. Foto: Geir Svardal

=

STEINSPRUT? Svært ofte er skaden dekket av forsikringen, og det er som regel en smal sak å få skaden fikset. Foto: Geir Svardal

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!