En dag smalt det enda en gang på en parkeringsplass. Ikke mye.

Men nok til at Sverre Mørck fikk en liten bulk og noen skraper i hjulbuen på Golfen sin, samt en skrape ved lyktespyleren. Også den andre bilen fikk en liten skade.

- Jeg kontaktet If, der bilen er forsikret. De henviste meg til Møller Bil Ryen for å få skaden taksert, forteller Mørck.

Han ble sjokkert da taksten forelå. 23 844,91 kroner. For en liten skade?

- Så tipset min far meg om en artikkel han hadde lest i Vi Menn Bil. Om såkalt smart repair. Så jeg kontaktet Bilkosmetikk i Oslo, og ba dem om å taksere skaden.

Den nye taksten lød på 4500 kroner. En forskjell på 19. 344,91 kroner. Det vil si - rett skal være rett. Møller Bil har ført opp en ny felg på listen, til 2 816 kroner.

- Felgen hadde ikke vært i mine tanker. Den har et lite skrubbmerke som knapt er synlig.

Dette var andre gangen Sverre Mørck ble sjokkert. Hvordan er det mulig med en slik prisforskjell?

Del

Sverre Mørcks VW Golf er fikset - for 4500 kroner!=

RIMELIG: Sverre Mørcks VW Golf er fikset - for 4500 kroner! © Geir Svardal

Masserer bulken

Lars Drabitzius hos Bilkosmetikk i Oslo er overhodet ikke overrasket over den gedigne prisforskjellen. Han har jobbet som biloppretter og flekklakkerer siden slutten på syttitallet, og kjenner til hvordan det fungerer.

- Forsikringsjobber er alltid full pris så det holder. Hos Møller Bil på Ryen har de kompetanse til å gjøre lakkeringsjobben slik vi gjør den. Men der ville de nok ha demontert støtfangeren og byttet ut den bulkede skjermen med en ny.

Hos Bilkosmetikk, og flere andre verksteder som jobber etter samme metode, bruker de derimot en smart repair-metode, der bulker rettes ut via massasje, uten at lakken skades. Enkelt, når du kan håndverket - og som regel mye billigere for kunden enn å betale for en ny del.

I tillegg utføres flekklakkering uten at du skal klare å se fargeforskjell. Noe som sparer verkstedet for tid, lakk og arbeid - og deg for en haug kroner.

- Når vi vet hvor mange småskader som blir unødvendig dyrt reparert, er det klart at mange verksteder skor seg godt på slikt. Når det gjelder forsikringsskader, spiller liksom pris ingen rolle, hevder Drabitzius.

Lars Drabitzius har fartstid som biloppretter og lakkerer fra syttitallet, og er ikke overrasket over prisforskjellen.=

IKKE OVERRASKET: Lars Drabitzius har fartstid som biloppretter og lakkerer fra syttitallet, og er ikke overrasket over prisforskjellen. © Geir Svardal

Taper bonus

Sverre Mørck kan dekke motpartens bilskade selv - det vil koste 17 500 kroner på merkeverkstedet.

Bruker han forsikringen, får han da et bonustap på 30%. Det gir en premieøkning på 6000 kroner første året og økte premieutgifter også de neste to årene.

Egen skade kunne han også ha valgt å ta på forsikringen, og han ville fortsatt "bare" ha fått et bonustap på 30 %.

- Men da hadde jeg måttet betale en egenandel på 8000 kroner. Det er omtrent dobbelt så mye som det har kostet meg å fikse den med smart repair, forklarer Mørck.

Oppe i venstre hjørne har felgen fått en skrape Sverre Mørck ikke en gang hadde sett. Møller Ryen ville bytte felgen i en ny.=

ØDELAGT? Oppe i venstre hjørne har felgen fått en skrape Sverre Mørck ikke en gang hadde sett. Møller Bil Ryen ville bytte felgen i en ny. © Sverre Mørck

Litt dyrere enn egenandelen

Det beste for Sverre Mørck ville ha vært om begge skadene ble fikset med smart repair.

- Jeg viste et bilde av den andre skaden til Bilkosmetikk. De mente at de skulle ha fikset den til rundt 6000 kroner. Da ville jeg jo ha sluppet unna med en samlet reparasjonsutgift på de to bilene på 10 500 kroner - bare 2500 over egenandelen min.

Hos Møller Bil på Ryen ville samlet sum ha blitt over 40 000 kroner, sukker Mørck og legger til:

- Denne saken viser at det er mye penger å spare, hvis man er klar over at det finnes verksteder som kan reparere skader til en brøkdel av prisen mange andre verksteder tar. Både Møller Bil og If bør gå gjennom sine rutiner og metoder, for å finne ut hvordan mindre karosseriskader på bil kan repareres på en mer økonomisk gunstig måte.

FORT GJORT: Etter 3-4 timer er skaden utbedret - og resultatet er tilsynelatende tipp topp.=

Etter 3-4 timer er skaden utbedret - og resultatet er tilsynelatende tipp topp. © Geir Svardal

- Ulike metoder, ulikt resultat

Vi forela saken for If og Møller Bil Skadesenter AS. Her er de viktigste poengene:

Knut Espen, daglig leder Møller Bil Skadesenter AS:

"Hvis man forutsetter at resultatet av reparasjonen er identisk, er jeg helt enig i at det er enorm prisforskjell i dette tilfellet. Her er det imidlertid snakk om to svært ulike reparasjonsmetoder, som også gir noe ulikt resultat.

Valg av reparasjonsmetode har imidlertid ingen sammenheng med om arbeidet er utført av et merkeverksted eller ikke, men snarere om arbeidet utføres av et tradisjonelt bilskadeverksted eller et smartrepair-verksted. Ved utbedring av en skade som dekkes av kundens forsikring, er bilskadeverkstedets oppdrag å sette bilen i samme stand som den var før skaden inntraff, det vil si at bilprodusentens retningslinjer med hensyn til reparasjonsmetode, materialvalg o.l. skal følges.

En vesentlig del av prisforskjellen skyldes nok at bilskadeverkstedet har valgt å skifte forskjermen og felg. Om man skal reparere eller skifte deler er en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle. Ut fra skadeomfanget på forskjermen ble det i dette tilfellet valgt å montere ny del da deleprisen er lav, og det erfaringsmessig går mer tid på å reparere enn å skifte skjermer med denne type skader. Skrubbskadene på felgen ligger nok noe mer i grenseland, og denne kunne muligens vært reparert forutsatt at det ikke var noen andre skader enn de kosmetiske."

Vi spurte også Knut Espen om det kunne få innvirkning på lakkgarantien at man reparerte bilen hos et smart repair-verksted. Her er svaret:

"Volkswagen stiller ikke krav til at lakkskader skal utbedres på merkeverksted i forhold til opprettholdelse av garantien, men det er en klar forutsetning for garantien at skader utbedres i henhold til fabrikkens retningslinjer."

=

DYRE: Møller Bil på Ryen ville ha nesten 24 000 kroner for å fikse Golfen. © Bendiksby, Terje

- Sikrer kundene

Vidar Brustad, teknisk fagsjef Cost Control Motor, If:

"Gjennom å samle vårt reparasjonsvolum hos utvalgte verksteder, sikres både økonomi og kvalitet for If Skadeforsikring og våre kunder. At enkeltreparasjoner kan komme rimeligere ut hos ikke-partnere kan selvsagt forekomme, og spesielt når det er radikalt ulik oppfatning av reparasjonsmetoden slik som i denne saken.

I et tøft forsikringsmarked er det alltid fokus på skadekostnader, og det vil være meningsløst for oss å styre kunden til de dyreste verkstedene. Kunden og vi har helt sammenfallende interesse i å få reparert skaden så rimelig som mulig, og i henhold til den kvalitet som kreves. Vi har avtaler med både merkeverksteder og frittstående verksteder. Avgjørende for oss er kvalitet, service og pris.

Smart Repair på karosseriskader er i dag lite utbredt i Norge og således er det også lite brukt i reparasjonsmetoder. Det er svært få verksteder som har tatt denne reparasjonsmetoden i bruk, og da blir det også vanskelig å få utført denne type reparasjoner."

Men Brustad er slett ikke avvisende til metoden som sådan:

- Vi ønsker gjerne at bilbransjen begynner å bruke denne form for reparasjonsmetoder i mye større grad der det er fornuftig, sier Brustad.

=

AVVISER IKKE: If er ikke prinsippielt avvisende til smart repair. © Løchen, Per

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!