Del

En utbredt misforståelse om merkeverksteder og bilgarantier kan ha kostet mange norske bilister dyrt.

En spørreundersøkelse bestilt av Autobransjens Leverandørforening (ABL) konkluderer med at halvparten av norske bileiere fortsatt ikke er klar over at fabrikksgarantien på en bil gjelder selv om de foretar service og reparasjoner på et frittstående verksted.

Regelen endret for ni år siden

I 2002 grep nye EU/EØS-regler inn og endret systemet. Før kunne nemlig bilprodusenter kreve at bileiere brukte deres merkeverksteder under garantiperioden.

I dag er det "fritt verkstedvalg". Forutsetningene er at verkstedet er godkjent, bruker originaldeler eller deler med tilsvarende kvalitet, og følger bilprodusentenes anvisninger for service og reparasjoner.

- EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder. Det er mye å spare på å sammenligne verkstedtilbud, så det er synd ikke flere kjenner til valgmuligheten, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Selv om merkeverkstedene har fått mer konkurranse fra frittstående verksteder, velger fortsatt mange å bruke dem på service og reparasjoner.

DYREST: Merkeverkstedet Røhne og Selmer er dyrest i vår lille undersøkelse.=

DYREST: Merkeverkstedet Røhne og Selmer er dyrest i vår lille undersøkelse. © Geir Svardal

MERKEVERKSTED: Også merkeverkstedene konkurrerer innbyrdes. Bilia på Økern er betydelig rimeligere enn Røhne og Selmer.=

MERKEVERKSTED: Også merkeverkstedene konkurrerer innbyrdes. Bilia på Økern er betydelig rimeligere enn Røhne og Selmer. © Geir Svardal

Undersøkelsen viser også at 41 prosent ikke tror at det er noen forskjell på kvaliteten på tjenestene til et merkeverksted og et frittstående verksted.

Men så mange som 36 prosent holder fortsatt på merkeverkstedene som de beste å bruke, mot ni prosent for frittstående verksted.

Store prisgap

Når folk skal velge verksted er ellers pris den viktigste enkeltfaktoren for valget, fulgt av service. På delt tredjeplass kommer tilgjengelighet og det om verkstedet er betegnet som "merkeverksted" eller ikke.

Bare seks prosent synes andres anbefaling er viktigst.

At det kan være penger å spare på en ringerunde, burde ikke være noen bombe. Vi ba diverse godkjente aktører om pris på 40 000 km-service på en Ford Focus 1,6 TDCI 2008-modell, samt hvilken timepris inkludert moms det opereres med.

Røhne og Selmer Ensjø: 5300 kroner (1362,50)

Mekonomen (Christoffersen & Bekken AS): 4150 kroner (988)

BilXtra: 3800 kroner (1225)

Snap Drive: 3750 kroner (pakkepris)

Bilia Økern: 4742 kroner (pakkepris)

Røa Autoco: 2695 kroner (1150)

Meca (Full Rulle): 4000 kroner (pakkepris)

BILLIGST: Røa Autoco, ved daglig leder Dany Narten (t.h.) og kundemottaker Harald Stople, holder lave priser med personlig service.=

BILLIGST: Røa Autoco, ved daglig leder Dany Narten (t.h.) og kundemottaker Harald Stople, holder lave priser. © Geir Svardal

Store forskjeller

Røa Autoco er klart billigst med 2695 kroner - bare halvparten av hva Røhne og Selmer forlanger. Det frittstående verkstedet holder til på Røa i Oslo og har 16 ansatte, hvorav ti er mekanikere. Daglig leder Dany Narten mener at lave administrasjonsutgifter er en viktig årsak til at de kan holde så lave priser. Han forsikrer at verkstedet gjør en grundig og sikker jobb.

- Vi følger manualene fra fabrikk, og våre mekanikere kurses stadig vekk.

Kundemottaker Harald Stople forteller at stadig flere oppdager at de kan bruke dem til service og reparasjoner på nye biler.

- Vi får mange telefoner der vi blir bedt om å bekrefte at garantien gjelder selv om de bruker oss, så det er tydelig at stadig flere blir oppmerksomme på dette.

Narten bekrefter tendensen.

- Før fikk vi sjelden inn biler nyere enn tre år. Nå er det mange som tar førstegangsservicen sin hos oss.

Tøffere konkurranse

Dany Narten sier han merker at konkurransen om bilkundene er blitt tøffere.

Et eksempel på det er Fords garanti om at de matcher biligste servicepris i regionen din hvis du fremskaffer skriftlig dokumentasjon.

Du kan altså ta med deg tilbudet fra Røa Autoco og forlange servicen utført hos Røhne og Selmer - for samme pris.

Et annet eksempel på at kampen har hardnet til, viser følgende sitat fra en Toyota-side på internett:

"Du har mange rettigheter som kunde i dag. Garanti, Forbrukerkjøpsloven og Lov om håndverkstjenester. Vi anbefaler at vedlikehold tas hos ditt autoriserte Toyotaverksted slik at ikke ansvaret blir pulverisert. Vi sier ikke at de frittstående verkstedene benytter dårlige deler eller gjør dårlig arbeid, men vi kan ikke ta ansvar for det de gjør. Det må de gjøre selv."

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!