SOM NY: En nyreparert Audi-felg.=

SOM NY: En nyreparert Audi-felg. © Geir Svardal

Fortau, stein og mye annet lager hvert eneste år kosmetiske skader på titusenvis av de rundt ti millioner lettmetallfelgene som finnes i den norske bilparken. De fleste bileiere kjenner til følelsen av å skrape opp en fin aluminiumsfelg under parkering inntil en fortauskant. Det er fort gjort - og oppskrapede felger skjemmer en bil ellers strøken bil.

Irriterende! Men det finnes håp for den som får en felgskade.

En del verksteder tilbyr felgreparasjon, til priser som gjør at det ofte svarer seg å fikse dem fremfor å kjøpe et nytt sett. Alufelger koster, og noen ganger koster de skjorta.

- Vi ser oftest skader langs kanten av felgene, og på andre deler av den som stikker langt ut. Det typiske er jo å få skader etter å ha kjørt over en fortauskant og sklidd ned igjen. Andre ganger kan det være en stor ripe eller et hakk, også i spilene.

Ansvarlig lakkformann Tore Linna møter oss i Auto In Spot Paints verksted i Grenseveien 80, der de også tilbyr noe vi har skrevet om før - nemlig smart repair - som du kan spare masse penger på, ved reparasjon av småbulker og mindre lakkskader - den typen skader du gjerne får ved parkering i parkeringhus.

SKADER: Tore Linna viser her skadene på en dyr BBS-felg. Jo dyrere felgene er, jo mer kan det lønne seg å reparere dem.=

SKADER: Tore Linna viser her skadene på en dyr BBS-felg. Jo dyrere felgene er, jo mer kan det lønne seg å reparere dem. © Geir Svardal

Billigere med reparasjon

Muligens gir du beng i selve skaden så lenge det er du som eier bilen, men vil gjerne ha den pen rund baut før den legges ut til salgs på finn.no? Uansett trenger det ikke koste mer enn noen hundrelapper pr. felg å få dem som nye igjen.

En liten kosmetisk skade på en enkel alufelg koster det gjerne 500-800 kroner pluss moms å fikse, i følge Auto In. Men er det en komplisert felg er prisen vesentlig høyere. Likevel vil det oftere lønne seg å reparere de dyre felgene. Fire dyre felger kan faktisk ofte repareres til prisen av en ny.

- Jeg reparerte for eksempel fire Lexus-felger nylig, og de hadde en nypris på 24 000 kroner. Vi fakturerte 7000 kroner pluss moms for en total renovering, forteller daglig leder Harald Rømcke.

Men i noen tilfeller vil det utvilsomt heller lønne seg å kjøpe rimelige felgpakker fremfor å reparere.

- Vi foretar alltid en vurdering for kunden, for å se om det lønner seg å reparere, hevder Rømcke.

I følge Rømcke og Linna er markedet for reparasjon av felger økende.

- Felgene som selges blir dyrere og dyrere, noe som åpner for et større marked for de som reparerer felger. Holdningene er også i endring. Flere er opptatt av å ha en pen bil. Du blir jo ikke en pen mann hvis du har stygge sko, flirer Rømcke.

KASS: Et tydelig eksempel på en felg som ikke kan fikses.=

KASS: Et tydelig eksempel på en felg som ikke kan fikses. © Geir Svardal

Slik fikses felgen

- Vi besiktiger skaden, for å se om vi kan reparere felgen eller ikke. Blir det for mye gods borte, kan vi ikke bygge det opp. Så sliper vi ned skaden, for eksempel ved hjelp av en rondell slipemaskin eller håndsliping. Ofte er det trangt nede i en felg, slik at vi ikke kommer til med maskiner, forklarer Linna.

Sparkel brukes det så lite som mulig av. Og aluminium er et ganske lett materiale å forme. Til slutt grunnes felgen, og så kommer den ofte største utfordringen - å lakkere reparasjonsstedet slik at ingen kan se forskjell.

- Det er en utfordring å finne samme farge. Det er ikke så enkelt at sølv er sølv. Det er mange typer grovhet på sølv, og mye kan være veldig forskjellig fra felg til felg, sier Rømcke.

- Helt likt er det i teorien umulig å få det, så det handler om å lure øyet. Få det så likt at man i praksis ikke klarer å se forskjellene, følger Linna opp.

De reparerer ikke felger som har bulker. En felg skal ikke være svekket, for det kan gå utover trafikksikkerheten.

- Vi avbalanserer hjulene til slutt, siden det er mulig å slipe bort en perfekt balanse. Neppe mange ville eventuelt ha merket det, men likevel sjekker vi balansen - for sikkerhets skyld, avslutter daglig leder Harald Rømcke.

Mobilt felgverksted

Pål Møklegård fra Gressvik ved Fredrikstad driver Colortec Norge - et rullende lakkverksted for kosmetiske felgskader.

- Vi dekke Østfold, Oslo og Akerhus, og prisene ligger på mellom 500 og 2000 kroner - avhengig av skadeomfang og felgens størrelse, forteller Møkleby. Som mener at det er mange kroner å spare på å reparere dyre originalfelger, fremfor å kjøpe nye.

Verkstedbilen er utstyrt med avtrekkskabin og tørkeovn, og reperasjonstiden for en felg ligger stort sett på halvannen time.

=

MOBILT FELGVERKSTED: Om ikke du kan komme til felgfikseren, kan kanskje han komme til deg?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!