Drivstoff i Norge

Det finne seks kjeder på det norske drivstoffmarkedet for biler: Statoil (30 %), Shell (30 %), Esso (10 %), Best, Uno X (10 %) og St1 (tidligere Jet). De to siste er ubetjente stasjoner.

Det har foregått en konsolidering av det norske drivstoffmarkedet de siste årene. Da Jet etablerte seg i 1992 var det, inkludert Jet, åtte aktører i markedet. Reduksjonen i antall aktører har kommet som følge av flere oppkjøp og sammenslåinger i perioden 1992 til 2008. Mobil ble en del av Hydro, Hydro og Texaco ble Hydro Texaco og selskapet ble senere omdøpt til YX Energi. Fina ble kjøpt opp av Shell, mens Shell overtok i overkant av 90 YX-stasjoner i 2008, men fortsatt finnes YX-stasjoner som profil for bemannede stasjoner. YX eies for øvrig av Uno X. I 2008 solgte daværende StatoilHydro Jets ubemannede stasjoner til finske St1 Oy. Andre nyetableringer i perioden, er Best sin etablering i 1999. Det kan også nevnes at Statoil eier automatkjeden 1-2-3.

Antallet bensinstasjoner er også redusert. Mens det i 1992 var over 2300 stasjoner i Norge, var dette antallet redusert til i overkant av 1600 ved utgangen av 2008. Av disse var om lag 300 stasjoner ubetjente. Antall betjente stasjoner i Norge har gått kraftig tilbake på 2000-tallet. Likevel er andelen betjente stasjoner betydelig høyere i Norge enn for eksempel i Sverige. Per i dag er 80 prosent av stasjonene i Norge betjente, mens tilsvarende tall for Sverige er 47 prosent.

Veiledende drivstoffpris består av tre elementer: Avgifter (60 %), bruttoavanse (10 %) og internasjonal produktkostnad (30 %).

Del

Mandag formiddag skrur Norges største bensinstasjonkjede Satatoil Fuel & Retail opp prisene på ensin og diesel igjen, skriver E24.no .

En liter blyfri 95 har nå en listepris på 14,43, 15 øre mer enn ved forrige justering. Listeprisen for blyfri 98 er 14,74 kroner, mens diesel koster 13,68 kroner.

- Den viktigste årsaken til oppgangen er økende priser i verdensmarkedet på ferdig raffinerte produkter, sier informasjonssjef Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail til E24.

Økende uro i flere oljeproduserende land bidrar også til at norske priser skyter i været.

Men for deg som forbruker finnes det lyspunkter:

Faste lavprisdager

På mange bensinstasjoner varierer prisene gjennom uken, og særlig i tettbefolkede strøk følger de et ukentlig mønster.

For den som knekker koden, kan det være penger å spare. Drivstoff er ikke den økonomisk viktigste faktoren i bilholdet, men det kan bli tusenlapper av dette. Prisene varierer nemlig ofte med rundt en krone literen.

Konkurransetilsynet har gjort en undersøkelse der de konkluderer med at stadig flere handler drivstoff på såkalte lavprisdager.

Tilsynet fant også at prisvariasjonene avhenger av den lokale konkurransen, og at den rimeligvis er størst der det er flest aktører og dermed hardest konkurranse.

Fyll mandag, før 12.00

I rapporten skriver Konkurransetilsynet at "en stadig større del av bensinhandelen skjer på søndager og mandager, før prisen går opp igjen.".

Fra venstre: Statoil søndag 19.00, mandag 09.00 og 15.00.=

Fra venstre: Statoil søndag 19.00, mandag 09.00 og 15.00. © Geir Svardal

For mange har det vært kjent at drivstoffprisene er lave søndag kveld. Men de er gjerne like lave mandag morgen og formiddag. Frem til i tolvtiden. Da vil du ofte se at de skrus kraftig opp igjen.

Vi fulgte med på prisene på Statoil Storo i Oslo og den ubetjente Uno X-stasjonen i samme område, i en ukes tid. Den lokale konkurransen er sterk, og det er helt tydelig at stasjonene følger med på hverandres prissettinger.

Som det går frem av bildene var prisene søndag kveld og mandag morgen de samme, mens de ble lagt relativt kraftig på 2-3 timer senere.

Men hvorfor akkurat søndag og mandag morgen?

- Da har folk god tid til å sammenligne drivstoffpriser og handle andre ting på stasjonene. Derfor er konkurransen tøffest og prisene lavest i helgene, mener Knut Hilmar Hansen i Statoil.

- Og over helgen er det naturlig at det kommer en korreksjon. Ikke som følge av avtaler, men som følge av at kjedene følger nøye med på hverandres prismaster, svarer Hansen.

Fra venstre: Uno X søndag kl. 19.00, mandag kl. 09.00 og kl.15.00.=

Fra venstre: Uno X søndag kl. 19.00, mandag kl. 09.00 og kl.15.00. © Geir Svardal

Også torsdag en bra dag

Men det er åpenbart ikke bare søndag kveld og mandag formiddag som kan være gode dager å fylle tanken på. I Businessbloggen hevder konsulent Henning Aarsand:

"Slik situasjonen er idag går betjente stasjoner i Norge opp i pris mellom kl 10 og 14 på mandager og torsdager, og på de selvbetjente stasjonene går prisene opp mellom kl 12-16 mandager og torsdager. Prisene er derfor ikke lavest på søndager slik mange beskriver det. Tank før kl.12 på mandager og torsdager, så får du den beste «dealen»."

Også Aarsand forklarer fenomenet med "lokal konkurranse". Men han mener altså at også torsdag formiddag er en god dag å hamstre drivstoff på. Dette stemmer også med våre observasjoner på Storo, men prisvariasjonene er betydelig mindre enn på mandag.

Hvorfor torsdag? Statoil selv har ingen andre forklaringer enn at oppjusteringen av prisene mandag følges av en gradvis nedjustering, og så foretas det en ny oppjustering igjen, før prisene på ny synker gjennom helgen.

En slik syklus skal antakelig bidra til å opprettholde en levelig snittpris for forhandlerne, som i utgangspunktet tjener lite på salg av drivstoff (men desto mer på varene i butikkene).

På leserforum som omhandler dette temaet, hevder enkelte at det finnes interne rabattordninger som også bidrar til den velkjente ukentlige prisvariasjonen.

Dette vil en stasjonseier vi snakker med hverken bekrefte eller avkrefte. Men Pål Heldaas hos Statoil benekter at slike tidsavgrensede rabattordninger forekommer.

- Markedsprisen bestemmer, og den svinger vilkårlig. Rabattordningene er knyttet til kort og den typen kunderelaterte ordninger. Men forhandlerne følger nøye med hverandre, og justerer prisene etter hverandre - det er nok derfor oljeselskapene så ofte blir mistenkt for prissamarbeid.

Betjeningsfrie bensinstasjoner har gjort den lokale konkurransen enda hardere.=

Betjeningsfrie bensinstasjoner har gjort den lokale konkurransen enda hardere. © Geir Svardal

Følg med

Hvordan pumpeprisene varierer avhenger uansett av flere faktorer, hvorav konkurransen i det lokale mikromarkedet synes å være den viktigste.

Vår anbefaling er at du følger med i ditt mikromarked en periode. Sannsynligheten er stor for at du fort vil se hvordan prisene følger et mønster gjennom uka. Da vet du når det lønner seg å handle drivstoff.

Les også:

Disse ti bilene er billigere i drift enn du tror

Så mye drivstoff bruker de egentlig

Full nakenhet i årets Pirelli-kalender

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!