Biler forurenser. Derfor er det selvsagt håpløst å bruke ordet "miljøvennlig" på bilister og bileiere, med et unntak for rene elbiler.

Men det er likevel en enorm forskjell på i hvilken grad vi etterlater oss skadelige avgasser i trafikken. Eldre biler har et høyere forbruk og forurenser generelt sett mer enn nye (selv om forskning viser at nyere dieselbiler slipper ut mer NOx ved køkjøring). Store biler forurenser mer enn små, rett og slett fordi de har større motorer og et høyere drivstoff-forbruk.

En ting er CO2, oppvarming av kloden og klimakrisen. En annen ting er NOx, som er verstingen hva lokal forurensening angår.

I storbyene sliter astmatikerne. Noen dager er verre enn andre. Bergen har prøvd forskjellige løsninger, uten den store virkningen. En arbeidsgruppe i Oslo kommune har foreslått kjøreforbud for dieselbiler på enkelte vinterdager, når forurensingen er som verst.

Selv kjører jeg en BMW X1. Diesel. Mitt bidrag til å forurense litt mindre, er at jeg svært ofte sykler til jobben i sommerhalvåret. Om vinteren tar jeg T-banen en gang i blant. Men som regel bilen. Fordi det går raskere, er mer komfortabelt - og fordi jeg av og til trenger bilen i jobben. Ikke minst det siste gjør jo at mange ikke har noe valg.

Likevel har de aller fleste av oss muligheten til å bruke bilen mindre. Hva med å gå til nærbutikken, i stedet for å bruke bilen? Ta bussen eller T-banen til kinoen, i stedet for bilen? Sykle mer?

Hva med å kjøpe en såkalt miljøbil, som blir stadig mer populære? Hva med en elbil? Salget av disse går strykende i Norge for tiden. Eller hva med å kjøpe en ny bil med en downsizet, gjerrig og effektiv bensinmotor? Eller en hybrid? Og trenger du virkelig en diger SUV i hverdagen? Hva med å sjekke listen over de gjerrigste bilene vi testet i 2011?

Og ikke minst kan vi slippe ut mindre avgasser ved å kjøre etter Eco Driving-prinsippene. Ingenting bidrar så mye til å redusere forbruk og utslipp av avgasser som å kjøre økonomisk.

Les også:

Sofistikert miljøbil for den teknofile

Miljøbilen kommer

Plug-in hybridene kommer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!