Småbil- og kompaktklassen er en av de store i Årets Bil 2012.

Småbiler burde være perfekt for norske bilforhold. De er rimelige i innkjøp og drift, samtidig som de duger godt på langtur med lave norske fartsgrenser. Likevel selger ikke småbiler så godt som man skulle tro. Per september 2011 har de en andel av bilsalget på 14,9 prosent og selger dermed snaut halvparten av de større og dyrere kompaktbilene.

Det skjer mye spennende med design og egenskaper i småbilklassen. I tillegg fungerer modellene bra med bensinmotor - den nyerklærte miljøvinneren. Det skulle tilsi at publikumsinteressen burde øke. Og at en Årets Bil-tittel er innen rekkevidde?

=

UT: Denne spesielle løsningen med midtplassert speedometer er droppet på nye Yaris...

=

INN: ... til fordel for en langt mer konvensjonell løsning med speedometer bak rattet.

Disse rimelige småbilene er nominert til Årets Bil 2012

Ny storselger

Nye Toyota Yaris er blitt 10 centimeter lenger. Både interiøret og eksteriøret har blitt frisket opp i den nye bilen, og Yaris er blitt mer moderne enn sin forgjenger. Instrumentpanelet er tilbake bak rattet, som nå har dybdejustering.

I over 10 år har Toyota Yaris vært blant de absolutte bestselgerne i småbilklassen. Som vanlig i hard kamp med erkerivalen VW Polo. Tross årets modellskift, er fortsatt Yaris nummer to på småbilstatistikken. Den nye Yaris er større enn forgjengeren og da vi prøvekjørte bilen i august, ga interiøret et vesentlig bedre kvalitetsinntrykk.

I tillegg skal den friste yngre bilkjøpere med Toyota Touch, en 6,1-tommers touchskjerm i dashbordet som er enkel i bruk og har mange nyttige funksjoner: Ryggekamera, AUX/USB, navigasjon, SMS, værmelding, Facebook og Google-søk koblet opp mot navigasjonen.

Bilen leveres med to bensin- og en dieselmotor, prisene starter på 175 100 kroner.

SØT: Cathrine Sannes (21) og Kristina Myrseth Moe (22) synes den nye Yaris-en er søt. - Det er viktig at bilen er liten og snerten, og det er denne bilen, mener BI-studentene. © Egil Nordlien HM Foto

Subaru uten 4x4

Subaru Trezia er den nye minstemann i Subaru-familien. I motsetning til andre Subaru-modeller, nøyer Trezia seg med forhjulsdrift og kan ikke leveres med firehjulsdrift. Konseptet er en moderne, høybygd småbil.

Med 160 cm er nemlig Trezia 10-15 cm høyere enn tradisjonelle småbiler. Det skal gjøre bilen enklere i bruk; den blir lettere å gå inn og ut av, du skal ha bedre oversikt fra førerplassen og den vil være enklere for barn både med og uten barneseter. Plassmessig lover Trezia godt, met et bagasjerom på 429 liter. Med 1,3-liters bensinmotor på 99 hk koster Subaru Trezia fra 204 900 kroner.

Les test av tvillingmodellen Toyota Verso S

UTEN 4X4: Subaru Trezia er Subarus minstemann, og er en høybygd småbil. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Hyggelig Rio-pris

Den nye småbilen fra koreanske Kia ble lansert i Norge forrige uke. Merket er inne i en kraftig fornyelsesprosess, noe som også kjennes tydelig i den nye Rio-modellen. I forhold til forgjengeren er dette en mer avansert og moderne bil, samtidig er den vesentlig større.

På motorfronten er også forbedringene merkbare. To dieselmotorer; 1,1-liter på 75 hk og 1,3-liter på 90 hk, førstnevnte med CO2-utslipp på kun 85 g/km. I tillegg får du Rio med bensinmotor; 1,2- og 1,4-liter på 85 og 109 hk. Prisene starter på 164 400 kroner.

Her finner du alle våre Kia-tester

=

RIO: Kia er i en forvandlingsprosess, noe som merkes med den moderne småbilen Rio. FOTO: Kia

Retromodellen

Helt på tampen av 2011 er det duket for VW Beetle Coupé. En ny versjon av retromodellen VW Beetle, som med hånden på hjertet ikke tok helt av her i Norge.

Beetle Coupé ser imidlertid meget lovende ut. Ikke minst takket være moderne bensin- og dieselmotor på 105 hk, med pris fra 238 000 kroner. Sport-versjonen leveres med en 160 hk bensinmotor og koster fra 327 000 kroner.

Denne Bobla bobler over av krefter

=

BOBLA: Den første retromodellen VW Beetle ble ingen suksess i Norge. Nye Beetle ser bedre ut og er bedre priset. FOTO: VW

Komfort-kompakten

Citroën C4 er den eneste rene kompaktbilen i denne presentasjonen. Selv om Citroën har slipt bort alle særegenheter i sin utfordrer til VW Golf, har man likevel klart å beholde et av merkets kjerneverdier: Komfort.

Da vi kjørte test på bestselgerversjonen med 1,6-liters turbodiesel i mars, sto behagelig fjæringskomfort og en god kvalitetsopplevelse igjen som de mest positive egenskapene. Citroën C4 koster fra 221 000 kroner.

Les test av Citroën DS4

=

BON JOUR: Med C4 er mange av de særeste Citroën-løsningene slipt bort, men komforten er ivaretatt. © Citroën

Stem på Årets Bil 2012

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!