Da nytolkningen av den klassiske Bobla kom i 1998, fikk den mye oppmerksomhet. Retrolinjene var ikke noe man var vant til å se, og den startet en hel bølge av retroinspirerte biler fra andre bilmerker. De som har gjort størst suksess er den nye Minien, Ford Mustang og Fiat 500.

Etter nesten tretten år på markedet, er det ikke feil å si at bilen trengte en arvtager. Dette livsløpet er nemlig omtrent dobbelt så langt som en "normal" modell.

Nye Beetle vil bli basert på samme plattform som Volkswagen Polo. Det borger for gode kjøreegenskaper og en opplevd kvalitet som er høy til å være en småbil.

Designmessig har den nye bilen fått enda klarere bånd til den gamle Bobla. Hvorvidt også den nye varianten er raskere enn en Porsche 911 gjenstår å se.

=

LAVERE OG BREDERE: Bilen har blitt både lengre, bredere og lavere. Det gir den et mer sportslig uttrykk enn forgjengeren. © FOTO: Volkswagen

Tre motorer

Bilen vil bli levert i to utstyrsvarianter: Design og Sport. Førstnevnte leveres i kombinasjon med den velkjente 1,6-liters dieselmotoren som vi vet fungerer veldig bra i Polo. De bensinhungrige skal tilfredsstilles av en 1,2-liters turbomotor på 105 hester. Da vi kjørte denne i Skoda Fabia, som også deler mange komponenter med Polo, ble vi så imponerte at vi ga den en sekser.

Hvis du er ute etter mer krefter, er det Sport-versjonen som gjelder. Den leveres med en 1,4-liters turbomotor på 160 hester. Da får du også et litt mer sportslig utseende og en elektronisk differensialbrems. Alle motorene er også tilgjengelig i kombinasjon med 7-trinns DSG.

Bilen kommer til Norge i november, så Volkswagens direktør i Norge sier en pressemelding at vi ikke vil få se så mange biler på veien i år. Neste år kommer det imidlertid 400 biler til landet.

Prisene er ikke klare enda, men importøren sier at den vil plassere seg mellom Golf og Polo. Vi tipper at den vil få en startpris på rett under 250.000 kroner.

Les også:

Her er BMWs fremtid

Slik får du sommerpen bil

Spar tusenvis av kroner på riktig motor

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!