Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC Automat, 2010

Komfortabel kompakt-SUV

Oppdaterte Honda CR-V er endelig tilgjengelig med diesel og automatgir.

Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Kompakt-SUV-er er fortsatt blant de mest populære bilene i Norge. Honda CR-V er en av modellene som har vært med lengst, og den har akkurat kommet i en oppdatert versjon.

Utvendig er det ikke noen store forandringer. Den aller største nyheten er at den nå kommer med en etterspurt kombinasjon - nemlig diesel, automat og firehjulsdrift. Automatgir har tidligere kun vært tilgjengelig i kombinasjon med bensinmotor.

Kjøreegenskaper: 4

CR-V oppleves på ingen måte sportslig eller morsom. Den oppfattes som trygg og forutsigbar på glatt føre, med en trang til understyring hvis det går for fort.

Firehjulsdriftsystemet er av typen som i utgangspunktet trekker på forhjulene, men som kobler inn bakenden ved behov. I motsetning til det mye brukte systemet fra svenske Haldex, oppleves Hondas løsning som veldig treg. Det tar lang tid før bakhjulene kobles inn, og da har man allerede beveget seg en god del meter rett frem. Akkurat dette gjør at firehjulsdriften på denne bilen i all hovedsak er til for å hjelpe deg opp den siste kneika til hytta.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Tekniske data

MOTOR, CM3:2199

EFFEKT, HK VED O/MIN:150/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:350/2000

EGENVEKT, KG:1782

TILHENGERVEKT, KG:1500/600

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:457/182/168

BAGASJEROM, LITER:513

STANDARD DEKKDIMENSJON:225/65-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,74

CO2-UTSLIPP, G/KM:195

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,6

TOPPFART, KM/T:187

PRIS FRA, KR:500 400

PRIS TESTBIL, KR:500 400

2,2-literen under panseret er forholdsvis kultivert. Den var blant de beste på markedet da den kom, men nå oppfattes den som gjennomsnittelig. Støynivået er behagelig, og den er forholdsvis turtallsvillig til dieselmotor å være. Maksimalt dreiemoment på 350 Nm er ikke tilgjengelig før ved 2000 o/min. Dette gjør at bilen er litt treg på lave turtall.

Automatkassa er av den gamle sorten, og gjør en helt grei figur. Til å være en konvensjonell automatkasse er den forholdsvis rask, og girskiftene skjer mykt.

Ytelser: 4

1700 kilo i egenvekt gjør sitt til at de 150 hestene har litt å dra på. Og det merkes. CR-V skyter aldri fart. Fartsøkningen skjer jevnt, og understreker dermed bilens karakter.

Motoren er sterk i mellomregisteret, og forbikjøringer er dermed ikke noe stort problem.

Eksteriør: 3

Foto: Egil Nordlien HM Foto

CR-V er ikke blant de peneste bilene på veien. Den ser stor og klumpete ut, men er samtidig såpass anonym at den sklir inn i trafikkbildet uten videre oppmerksomhet.

Testdata

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,2

STØY TOMGANG, dBA: 49,7

STØY 50 KM/T, dBA: 60,8

STØY 80 KM/T, dBA: 66,0

STØY 100 KM/T, dBA: 68,5

Det er ikke store forandringer som er gjort fra den forrige modellen, så du skal være rimelig interessert før du ser noen forskjell.

Interiør: 4

Mye plast er gjennomgangskommentaren når det kommer til interiøret. Midtkonsollen minner om det vi har sett i Accord, men plasten er mer fremtredende.

Plassmessig stiller CR-V i det øvre sjiktet av kompakt-SUV-er. Baksetene kan justeres, og det sørger for at passasjerene kan sitte godt - selv om de er voksne. Likevel er det som oftest bagasjeplassen som lider i disse bilene. På grunn av en hylle som deler bagasjerommet i to, blir antall liter på Executive- og Elegance-utgavene oppgitt til 442 liter. Denne er det mulig å fjerne, og billigste utstyrsversjon (S) har ikke denne. Da øker det oppgitte volumet til 513 liter.

Komfort: 5

Lavt støynivå, god fjæringskomfort og behagelige seter gjør CR-V til et fint bekjentskap på lange turer. Her er det bare å lene seg tilbake og nyte turen.

Foto: Knut Arne Glesne

Fjøringskomforten er bedre enn på mange av konkurrentene, og den svelger unna de fleste ujevnheter - så lenge de ikke blir for skarpe. Da sliter også støydempingen litt, og blant annet på ruglete is slipper mer lyd gjennom enn det gjør på premiumbiler som Audi Q5 og Mercedes GLK.

Sikkerhet: 4

Den nye modellen har ikke blitt testet av Euro NCAP enda. Den forrige modellen fikk kun fire stjerner for voksensikkerhet. Det var på grunn av at dashbordet kunne skade knærne til føreren og passasjeren.

Den fikk toppkrakter for sidekollisjon, og to av fire stjerne for barnesikkerhet.

Det man kan forvente av sikkerhetsutstyr er standard, og på på Executive-versjonen med automatgir kan du også få filholderassistent, bremseassistent og adaptiv cruisekontroll.

Pris/utstyr: 4

Billigste dieselmodell koster snaue 425 000 kroner. Da er bilen nærmest ribbet for utstyr. Vår bil hadde den nest største utstyrspakken (Executive u/navi) og automatgir. Da koster den drøyt en halv million. Denne utstyrspakken er innholdsrik, og inkluderer blant annet ryggesensorer foran og bak og skinnseter med elektrisk justering.

Klarer du deg med manuell girkasse, kan du få bilen med dette utstyret for 40.000 mindre. Det er en del dyrere enn for eksempel Toyota RAV4, som koster drøye 410.000 med 150-hesters diesel og høyeste utstyrsnivå.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

Med automatkassa har CR-V et oppgitt forbruk på 0,74 l/mil ved blandet kjøring. Det er en snau desiliter mer enn samme bilen med manuell girkasse. Det samme gjelder CO2-utslippet, som spretter opp fra 171 g/km til 195 g/km så fort du velger en bil med automat.

Ikke spesielt imponerende, men ganske gjennomsnittelig når vi snakker om biler på denne størrelsen med en konvensjonell automatkasse.

Denne saken ble første gang publisert 28/02 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også