INGEN REVOLUSJON: Benjamin Myklebust i Zero arbeider for hurtilading av elbiler. 5-minutterslading vil likevel neppe revolusjonere elbil-bruken, tror han. Foto: Zero=

INGEN REVOLUSJON: Benjamin Myklebust i Zero arbeider for hurtilading av elbiler. 5-minutterslading vil likevel neppe revolusjonere elbil-bruken, tror han. Foto: Zero

Tenk deg å kunne lade opp elbilen på en hver bensinstasjon (eller dedikerte elbil-ladestasjoner over det ganske land) i løpet av fem minutter. Og dermed opptre som hvilken som helst bil på fossilt drivstoff; kjøre hvor langt du vil, akkurat når det passer deg.

Ville ikke det være en elbil-revolusjon?

Kjørelengde har nemlig vært og er den største begrensningen ved bruk av elbil. Vi har dessuten selv dokumentert at kjørelengden heller ikke alltid er som lovet og forventet.

Svært mange ville derimot kanskje ha vurdert å kjøpe en elbil - særlig når du nå snart kan kjøpe en vakker og praktisk elbil som Tesla Model S - hvis man ikke hadde disse begrensingene i kjørelengde. 120 kilometer eller 400 kilometer - du kommer fortsatt ikke fra Oslo til Stavanger eller Bergen eller Trondheim, uten en tidkrevende stopp for å lade batterier.

Normal ladetid i dag er gjerne mellom seks og åtte timer. Men hurtigladestasjoner kan presse tiden ned i 15-20 minutter, selv om en bil som Nissan Leaf ville bruke en halvtime. En annen ting er jo at mange ville nøye seg med en delvis opplading, bare for å sikre seg at den neste påtenkte distansen går greit - og da vil ladetiden bli enda kortere.

Men det kan gå enda raskere!

Nå er nemlig det svenske selskapet Fortum i gang med testing av en ekstremhurtiglader som skal kunne fullade et elbilbatteri på fem minutter. Omtrent så lang tid det tar å fylle bensin eller diesel.

TAR TID: Det tar alltid tid før ny teknologi finner veien til mannen i gata. Foto: Fortum=

TAR TID: Det tar alltid tid før ny teknologi finner veien til mannen i gata. Foto: Fortum

En revolusjon?

Både ja og nei.

For det første trenger ny teknologi gjerne - eh, ny teknologi.

- For å kunne bruke en slik superhurtiglader må elbilene ha en spesiell elektronikk installert. Det vil uansett ikke skje før i neste generasjon elbiler, som kommer om 2-3 år, sier kommunikasjonssjef Niklas Claesson hos Fortum.

Claesson er heller ikke sikker på om det blir akkurat den teknologien de tester ut nå, som blir den endelige.

- Det mest interessante er jo å se at det går an å utvikle en så rask hurtiglader. Og hurtiglading er etter min mening viktig for veksten i elbil-markedet.

Vi ringer Benjamin Myklebust hos miljøorganisasjonen Zero.

- Det vil jo uansett fortsatt ikke bli det samme som å kjøre en vanlig bil, siden rekkevidden etter en lading ofte ikke er mer enn 15-20 mil. Dessuten er det jo sånn at allerede i dag - med tanke på manges kjøremønster - er faktisk elbilen et fullgodt alternativ for flere hundre tusen mennesker.

Innen ett års tid vil rundt 30 ladestasjoner for hurtiglading finnes i Norge, der man kan lade elbilen i løpet av 20-30 minutter. Det finnes samtidig cirka 1600 bensinstasjoner i landet. Å bygge ut hurtigladestasjoner i en slik utstrekning vil ta mange år.

Det tar dessuten tid å endre tankesett og kjøpevaner, og tilbudet av elbiler er fortsatt minimalt i forhold til ditto for bensin- og dieselbiler.

Likevel vil hurtigere lading uansett alltid være et skritt i riktig retning for å få en miljøvennlig bilpark.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!