PRODUKTSJEF: Annelie Gustavsson FOTO: Roger Lundsten/BLR=

PRODUKTSJEF: Annelie Gustavsson FOTO: Roger Lundsten/BLR

Del

Svenske trafikkmyndigheter har i mange år arbeidet ut i fra en nullvisjon. Men at ingen drepes i trafikken, skjønner alle er en utopi.

Volvo har sin egen nullvisjon, som muligens er en anelse mer realistisk. I 2020 skal ingen bli drept i en Volvo.

Det betyr at når Volvo i disse dager begynner å produsere de første av 250 el-versjoner av småbilen C30 - Volvo C30 DRIVe Electric - må den være akkurat like sikker som andre nye Volvo-modeller.

Det byr på tøffe utfordringer, siden en elbil har batterier og en elektrisk motor, i stedet for en konvensjonell motor. Hva kan skje om det smeller?

- Det alvorligste som kan skje er en ukontrollerbar kjemisk reaksjon og brann, sier produktsjef for C30 DRIVe Electric, Annelie Gustavsson.

Prøvekjøring

Vi møter henne og kollegaen Johan Konnberg hos Volvo i Gøteborg, der vi også prøvekjører et par førserieversjoner av modellen. En prøvetur som viser at el-versjonen av C30 i det store og hele er som den vanlige utgaven, uansett om du er på inn- eller utsiden av den.

Forskjellen er at C30 Electric er langt tyngre, primært takket være to batteripakker som veier 140 kilo hver. I hvilken grad dette berører kjøregleden vi er vant med fra C30, er vi ikke sikre på - all den tid vi kun kjørte noen få kilometer på våt snø og slaps i byen. Men i følge Volvo er deres egne testere av den mening at alt det positive fra originalversjonen er tatt vare på i el-versjonen.

Hva vi trygt kan si, er at C30 Electric er så stillegående at lyden fra vindusviskerne nesten blir plagsom. Via girspaken kan du veksle mellom D for vanlig kjøring med motorbremsing som regenerer energi, og H (Highway) for optimal kjøring på motorvei. Kjørecomputeren gir hele tiden nødvendig informasjon, og det hele er presentert mer jordnært enn vi er vant med fra hybrider og elbiler som leker at de er romskip.

Rekkevidden skal være på 120-150 kilometer, avhengig av typen kjøring og i hvilken grad du bruker klimaanlegget. 0-50 km/t går unna på fire sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 130 km/t. Dette fordi at høyere hastighet vil tappe batteriet uforholdsmessig fort.

250 C30 Electric skal produseres fremover mot sommeren.

- De vil fortrinnsvis bli leid eller leaset ut til offentlige myndigheter og utvalgte private selskap. Norge, med sine insentiver for elektriske biler, er interessant for oss, sier Johan Konnberg.

PRØVETUR: Vi fikk en liten prøvetur i C30 Electric. Tilsynelatende temmelig lik originalen. FOTO: Roger Lundsten/BLR

PRØVETUR: Vi fikk en liten prøvetur i C30 Electric. Tilsynelatende temmelig lik originalen.

Farlig strøm

Men hvilke utfordringer møter Volvo, når de vil gjøre en C30 Electric like sikker som en vanlig bil?

Blant annet så veier den nesten 300 kilo mer, og vil derfor kunne være vanskeligere å håndtere i eksempelvis en brå unnamanøver. Men de vanlige aktive sikkerhetssystemene, som for eksempel elektronisk stabilitetskontroll, skal i følge Volvo takle den økte vekten.

Et avansert datasystem overvåker kontinuerlig batterienes status, og at hver enkelt celle har riktig spenningsnivå og arbeidstemperatur. Skjer en uønsket endring, stenges batteriet automatisk av.

En annen ting er at bilen benytter seg av et 400 volts høyspent strømsystem. Det er en strømstyrke man må ha under kontroll i alle situasjoner.

Sensorer sørger for at batteriet i en kollisjon gjøres spenningsfritt i løpet av 1/50 000-dels sekund. En automatsikring fungerer som jordfeilbryter, og hvis strømmen skulle gå feil vei etter en kollisjon - som ut i karosseriet - blir den automatisk stengt av.

Til og med redningsmannskap skal få opplæring i hvordan de skal håndtere en havarert C30 Electric, for å unngå kluss med høyspent strøm.

Skjerme batterier

Men den største utfordringen ligger i å skjerme batteriene slik at de ikke blir alvorlig skadet i en kollisjon. Og vektøkningen C30 Electric har i forhold til en vanlig C30 skyldes til dels også bestrebelsene på å kapsle inn lithium ion-batteripakkene slik at de ikke skades.

For å klare dette er batteriene delvis plassert der drivstofftanken normalt ville ha vært, og delvis i kardangtunnelen. På den måten har Volvo klart å separere batteriene både fra kupéen og fra bilens egne deformasjonssoner. På sidene, foran og bak har C30 Electric dessuten fått forsterket beskyttelse av bjelker.

Ved en eventuell gasslekkasje skal spesielle evakueringskanaler lede gassen vekk uten at den kommer i kontakt med fører og passasjerer.

STRØMFØRENDE: Under panseret på C30 Electric ligger en elmotor.=

STRØMFØRENDE: Under panseret på C30 Electric ligger en elmotor. FOTO: Geir Svardal

I følge Volvo skal C30 Electric være like sikker som en hvilken som helst Volvo, og i fremtiden ser selskapet ikke bort fra at elbiler faktisk kan bli enda sikrere enn biler som går på fossilt drivstoff. Og de baserer seg ikke bare på antagelser og virtuelle krasjtester. I eget krasjtestanlegg i Gøteborg er det foretatt mange reelle krasjtester, der Volvo ikke minst har hatt fokus på hvordan batteripakken i C30 Electric oppfører seg når det smeller.

Se krasjtester av Volvo C30 DRIVe Electric, og legg spesielt merke til hvordan batteripakken er innkapslet:

Les også:

Tid for elbilrevolusjon?

Elbilene vi fikk i fjor

Porsche møter verdens beste elbil

Unngå elektrisk hår

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!